• mi ma

TBC vaccination!

Är det någon som har vaccinerat sitt barn mot TBC?
    Min BVC vill att vi ska göra det eftersom min mormor för typ 70 år sedan hade TBC.

Blir det hemska sår på armen som tar lång tid att läka?

Bör man vaccinera mot TBC? Hur har ni gjort?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden TBC vaccination!
  • mi ma

ja, jag menar BCG vaccination.

Men vad konstigt, läkare på vårt BVC tyckte att vi skulle vaccinera Alice trots att min mormor bor 150 mil härifrån och vi träffar henne kanske vart 3:e, 4:e år bara. Sen berättade läkaren att det kommer att bli ett sår som varar sig i flera månader.

jag jobbar ju inom vården också, men jag är inte vaccinerad.

åhh, hur ska man göra?

• mi ma

Jag har försökt läsa på lite om TBC och BCG vaccinationen, men det känns inte som om jag blir så mycket klokare

annbom: känns ju skönt att veta att inte alla får hemska sår på armen. Läste att man inte får bara i bassäng om såret vätskar sig. Alice ÄLSKAR babysimmet, så vi får hoppas att det inte blir nåt långvarit så iallafall om vi bestämmer oss för att vaccinera henne. Eller helst inget sår alls såklart

tack för alla svar!

• mi ma

1978nettan: när man vaccinerar mot TBC anväder man ett vaccin som heter BCG (Bacillus Calmette-Guérin)

och nej, det är klart att såret inte är det viktigaste. Läkaren bara lade fram det som om det kunde bli ett jättebesvärligt sår och jag gillar inte när min lilla tjej har ont ( vad löjlig man är ) men självklart vill jag inte att hon ska få TBC.

tack för alla bra råd!

• mi ma

Vilken tur att FL finns

Det känns som om det blir ett lättare beslut nu när jag läst vad ni har skrivt, inte alls lika hemskt som den bild jag målat upp i mitt huvud

infomedica.se finns också mycket information om TBC, läsvärt!

Svar på tråden TBC vaccination!