• mi ma

TBC vaccination!

Är det någon som har vaccinerat sitt barn mot TBC?
    Min BVC vill att vi ska göra det eftersom min mormor för typ 70 år sedan hade TBC.

Blir det hemska sår på armen som tar lång tid att läka?

Bör man vaccinera mot TBC? Hur har ni gjort?

Tacksam för alla svar

• Svar på tråden TBC vaccination!
  • 1978nettan

jag vaccinera izak mot TBC för ca 3 mån sen och det har inte läkt än. det varar ibland men det e så det kan bli sa bvc.

• Heisan

Tre av mina fyra barn är vaccinerade och ingen av dem har haft problem vid läkningen.. Ärren syns knappt. De har vaccinerats vid ca ett års ålder. Kommer att vaccinera lilltjejen också när hon blir ett. Är en såpass allvarlig sjukdom som blir allt vanligare i sverige igen.

• mjuik

Tycker ni ska vaccinera faktiskt.
    Det krävs om man ska åka till lite fattigare länder
    och för varje generation blir vi mer och mer beresta.

Lika bra att göra det nu tycker jag.
    Sjukdomen är påväg tillbaka i Sverige.

• Monstermamman

Alla barn i Finland och på Åland vaccineras mot TBC på BB redan så båda mina barn är vaccinerade mot det och jag också då förstås.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • mi ma

1978nettan: när man vaccinerar mot TBC anväder man ett vaccin som heter BCG (Bacillus Calmette-Guérin)

och nej, det är klart att såret inte är det viktigaste. Läkaren bara lade fram det som om det kunde bli ett jättebesvärligt sår och jag gillar inte när min lilla tjej har ont ( vad löjlig man är ) men självklart vill jag inte att hon ska få TBC.

tack för alla bra råd!

• annbom

mi ma: Såret gör inte ont, kan bara se lite läskigt ut.

• Erita

BCG är en vaccination som ges till riskbarn
    m.a.o barn som har/haft släkt/familj med TBC, barn från andra länder, och barn som kommer vistas utomlands i U-länder
    Föräldrarna bestämmer själva om barnet ska få denna vaccination

• Monstermamman

Sprutan tas (här åtminstone) på höften och det blir som en liten finne efteråt.
    Det blir inget stort sår, på barnen syns det en liten, liten ljus grop där dom fått den. Ungefär som man kan få av vattkoppor..

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • lingonpaj

Min Leon fick BCG-vaccin mot TBC för 6 veckor sen. Bvc sa att det skulle börja "vara" efter ca 2 veckor o kunde sen vara i 2 månader. Men det har bara blivit blåsor och nu en röd lite svullen ruva. Jag tror vi kan våga oss tillbaka till babysimmet nu igen. Leon fick det för att vi reser till grekland på somrarna utanför turistorterna. Men jag tror själv att han kommer ha likamkt nytta av vaccinet här i sverige så småningom. Tbc har ju funnits på dagis m.m.
    Lycka till!!!!!!

• mi ma

Vilken tur att FL finns

Det känns som om det blir ett lättare beslut nu när jag läst vad ni har skrivt, inte alls lika hemskt som den bild jag målat upp i mitt huvud

infomedica.se finns också mycket information om TBC, läsvärt!

• 1978nettan

här i malmö får man sprutan i armen

• lingonpaj

Leon fick oxå sprutan i armen!

• smurfen84

Min son fick en Tbc spruta i armen när han var runt 7 månader han e nio månader idag men har fortfarande ett stort sår på armen den e på väg ner nu.
    Men jag kan rekomendera dig att ta den eftersom Tbc har tyvärr kommit tillbaka till sverige.

Svar på tråden TBC vaccination!