2 missfall efter IVF
Jag har haft två missfall efter IVF-behandling och har gjort en utredning.
För mig var det ganska självklart att kräva det eftersom jag naturligtvis inte skulle vara beredd att betala nästan 30 000 kr för en en ny behandling (mina landstingsfinansierade försök var avklarade) om det skulle finnas någon typ av fel hos oss som ledde till upprepade missfall.
Sedan är det inte så mycket till utredning: ett par blodprov (för att kartlägga om det finns immunologiska eller kromosomrelaterade orsaker till ev. missfall) och en undersökning av livmodern med kontrastvätska (vilket jag redan hade gjort). Proven kostar dock (inte för patienten direkt, men för sjukvården) och det är sannolikt därför man sätter gränsen vid tre missfall. Missfall är ju trots allt betydligt vanligare än många tror, utan att det behöver finnas några särskilda avvikelser.
Det är, vad jag förstår, relativt ovanligt att man hittar någon orsak vid en utredning. I mitt fall handlade missfallen sannolikt om min höga ålder, men jag såg i din presentation att du är relativt ung. Så det kan finnas alla skäl att övertyga behandlande läkare om att en utredning måste göras.