2 missfall efter IVF
Hejsann.
Ville bara kolla om det är någon mer som har haft två missfall när ni gjort IVF behandlingar.
I så fall undrar jag om man kan få göra en utredning innan. Det tar ju tid att bli gravid med IVF.
Hejsann.
Ville bara kolla om det är någon mer som har haft två missfall när ni gjort IVF behandlingar.
I så fall undrar jag om man kan få göra en utredning innan. Det tar ju tid att bli gravid med IVF.
Hej
Jag har gjort 2 IVF/ICSI båda lyckades men slutade med Missfall..
Jag har frågat min läkare angående utredning... men han sa att man gör utredning om man har fått 3 missfall efter varandra.
Men att få ett tredje missfall så är chansen 1%. Vet inte om min information har hjälpt dig mycket... Men jag ska utomlands nu under sommarn o gör en utredning som jag får bet. för. Jag vill gärna veta om det e något hos mig som orsakar ett missfall innan jag ger mig in på mitt sista gratis försök med IVF/ICSI.
Lycka till
Kram Rolla
Jag har haft två missfall efter IVF-behandling och har gjort en utredning.
För mig var det ganska självklart att kräva det eftersom jag naturligtvis inte skulle vara beredd att betala nästan 30 000 kr för en en ny behandling (mina landstingsfinansierade försök var avklarade) om det skulle finnas någon typ av fel hos oss som ledde till upprepade missfall.
Sedan är det inte så mycket till utredning: ett par blodprov (för att kartlägga om det finns immunologiska eller kromosomrelaterade orsaker till ev. missfall) och en undersökning av livmodern med kontrastvätska (vilket jag redan hade gjort). Proven kostar dock (inte för patienten direkt, men för sjukvården) och det är sannolikt därför man sätter gränsen vid tre missfall. Missfall är ju trots allt betydligt vanligare än många tror, utan att det behöver finnas några särskilda avvikelser.
Det är, vad jag förstår, relativt ovanligt att man hittar någon orsak vid en utredning. I mitt fall handlade missfallen sannolikt om min höga ålder, men jag såg i din presentation att du är relativt ung. Så det kan finnas alla skäl att övertyga behandlande läkare om att en utredning måste göras.
Min läkare sa samma sak att oftast hittar man inte orsaken för missfall. Men jag ska fråga på privatkliniken eftersom vi har börjat betala för våra försök så kan man kanske göra en utredning där. Det ligger på 5000kr och det tycker jag är värt. Istället för att gå och oroa sig för ett tredje missfall.
Det är så orättvist ibland.
Rolla:
Får jag fråga vart du ska göra utredningen. Ska till Turkiet nu den 29 men har inte kollat upp det där med utredning där nere. vet bara att IVF/ICSI är dyrare där nere än vad det är i Sverige.
Birsen:
Jag ska till Libanon... Jag ska dit på "semester", men jag tänkte att jag skulle kolla upp med en utredning och fråga hur mycket det kostar med IVF/ICSI. Vi har bara ett försök kvar här, skulle det inte gå vägen så vill jag gärna veta vad för andra möjligheter som finns. Allt jag har fått reda på att om man får flera BRA ägg så brukar man få tillbaks dem om det e vad man vill. I vårt fall så har det varit så att vi har bara fått ett bra ägg. Jag har fått min journal från Sahlgrenska och jag ska ta med dem så jag kan vissa den läkaren som jag ska till vad vår situation är.
Katterärbäst: Eftersom sjukhuset står för våra IVF så kanske det e därför dem sa nej till oss angående en utredning. Jag vet inte riktigt.....
Glömde o fråga er...
NI har båda haft 2 missfall efter IVF...
Har ni gjort fler IVF beh eller bara 2 ggr o båda ggr så har det slutat med missfall?
Vi fick tre landstingsförsök och jag blev gravid på första IVF/ICSI försöket. Fick missfall. sen gjorde vi två FET som mislyckades. Tredje och sista försöket fick jag bara ett ägg ocg det fösöket mislyckades oxå. Detta FET försöket har vi bekostat själva. Fick tillbaka 2 st embryon innan så ville dom inte sätta tillbaks två.
Jag har frågat lite priser i Tr. Där har man ju inte högkostnadskort så all medicinering går runt 1300 dollar. Sen tar dom 2500 dollar bara för IVFen och all läkarbesök och u-ljud kostar extra. Detta är eftersom man inte är medborgare där och inte har försäkringar.
Här kommer jag bara betala 15 000 för ett IVF/ICSI. Eftersom jag går på Fertilitetscentrum och dom sammarbetar med en läkare här. Så jag komme rgöra alla undersökningar här. Bara ÄP, ET i Gbg.
Jag har 2 missfall bakom mig. Skall göra ett FET till hösten. Jag skrapades och fostret skickades på utredning. Har inte fått svar ännu. Skall även göra cellprovskontroll/bakteriekontroll nästa vecka för att se om det finns några störmoment där.
Försöker intala mig själv att det lika gärna kan vara slumpen att få 2 missfall. Det är dock svårt.
Hej skeppet!
Vilken vecka var du i? Till mig så sa dom att man måste ha haft tre missfall för att göra utredning. Men jag kan nog göra det privat om jag vill.
Vilken klinik går du till?
Skeppet:
Det e faktiskt inte så ovanligt att man får 2 missfall efter varandra. Det kommer du att märka med tiden. Men att få ett tredje missfall... det e inte så vanligt, enligt läkaren i alla fall.
Här inne så träffar man såååå många som har varit med om ett eller 2 eller flera missfall, ibland man undrar vara alla dessa personer finns i vår omgivning. Men visst så drar sig väldigt många till FL för att finna stöd o kunna dela med sig av sina egna o andras erfaranhet.
Hur har det varit med era mens efter missfallet. Jag fick mens 2 ggr med en vecka mellan rum!
jaghar haft 2 missfall innan vi började med ivf. Har nu fått en till ,väldigt tidigt, efter ivf. Ska göra utredning nu , möjlitvis privat eftersom min klinik är fullbokad nu innan sommaren...Har 9 fina ägg i frysen men våger iinte sätta tillbaks ett ända till viblir utredda.
lycka till Birsen, vet att det är tungt..
kram
looby:
Lycka till
Jag vet inte riktigt om jag ska önska dig lycka till med utredningen o hoppas att dem hittar felet eller inte...
Ibland e det skönare o veta vad som går fel än att bara få svaret att det e otur.
Lycka till i alla fall
Kram Rolla
Hej
Rolla:
Viss är det vanligt med missfall. Det fick jag oxå höra genom min läkare. Det som är jobbigt är att när man gör IVF så tar det så långt tid innan man får en graviditet jag har blivit gravid två gånger på 5 år. Hade man kunnat bli gravid på normal sätt så kanske man int ebrytt sig om det. Ovissheten med att när nästagraviditet blir är jobbig.
Looby:
Var går du? Jag tvekar så men jag funderar också på en utredning efter sommaren.
Birsen:
Gör ivf på HS men har lyckats att får en tid på Oxbackskliniken i södertälje i juni för att se om de kan hjälpa till med utredning. Känner att jag kan inte bara sitta och vänta på att få en tid på HS.I värsta fall får jag en tid på HS i augusti...ganska jobbigt!!
Birsen:
Ja, det stämmer... Jag håller med dig om allt detta.
Absolut som du sa... Eftersom det tar sån tid för oss att bli gravida så e det jobbigt med missfall. När man tror att äntligen e det min tur så får m an bakslag med missfall. Snart e det våra tur ska du se.
Själv ska vi ta det lungt nu under sommaren. Dels för att vi åker bort i en månad nästa vecka, dels för att kliniken har semesterstängt när vi kommit tillbaka.
Sen är det nog bra efter så mycket stress och oro att återhämta kroppen.
Rolla, tack för lyckönskningar
Vi kommer oxå ta det lungt. Jag ska boka en tid för samtal i början på sept. Då har jag kommit hem igen. Sen så ska vi planera in 3e IVF. Men läkaren sa att vi skulle ha ett samtal först så att vi planerar på ett så bra så möjligt sätt. Sen ska jag försöka bli av med de extra kilo som jag har fått under sista gravid.