• Soya

Förslag på fika på dagis

På sonens dagis har de "fredagsfika" där föräldrarna bakar något som barn och personal sedan äter. Tycker för egen del inte att det känns hel OK att bjuda 1-3-åringar på kakor och bullar och funderar på vad man skulle kunna bjuda på som inte är så sött.

Någon som har förslag? Fruktsallad kanske skulle gå, men det ska ju preppas kvällen innan och då blir den så trist...

Funderade på recept avpassade för diabetiker - de bör ju vara mindre söta, eller?

Hilfe, hilfe! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-16 13:42:42:
    Inga recept med nötter - de har nötallergiker på dagiset...

• Svar på tråden Förslag på fika på dagis
  • AnnaK

sockersnål tårta

100 gr.mald mandel,100 gr. sötningsmedel(godas med vanligt socker),3 äggvitor.Garnering:Dubbel portion kok marsan,Valfri frukt eller bär lightsaft,gelatinpulver el.blad.1.Vispa vitorna hårt.Blanda i socker och mandel.Bred ut på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 175 grader i ca 30 minuter.Låt svalna. 2.Tillred marsanen enligt förpackningen,söta efter smak.Bred krämen över tårtbottnen.Täck därefter med valfria frukter och /eller bär.Använd valfri lightsaft,späd endast med hälften an vattnet som står på flaskan.Saften ska vara stark.Använd 2-3 dl. färdig blandad saft och gör gele efter förpackningen.Skeda gelee't över frukten,ställ kallt att stelna.

• AnnaK

kokosrutor

2 ägg,2dl strösötmedel,3dl vetemjöl,2 msk kakao,1 tsk bakpulver,1/2 dl vatten.Glasyr:1/2 dl kokt kallt kaffe,1 msk smält smör,1 tsk kakao,1 tsk strösötningsmedel,ca 1/2 dl koks el.hackad mandel.Vispa ägg och sötmedel rikligt länge ca 15 min.med elvisp,så blir kakan luftig.Vispa i mjöl blanda kakao ochbakpulver.Rör till sist i vattnet.Häll upp i smord form och bröad form ca 20 ggr 30 cm.G rädda i 200 grader i ca 8-10 min.Rör i hop ingerienserna till glasyren och häll den över kakan medan den är värm.Strö över kokos eller mandel .låt den kallna under duk.Skär upp i rutor.

• AnnaK

mandelmusslor
    250 gr.smör,2 msk.strösukett 1 msk.skållad mandel(mald),3 droppar mandelolja,1 ägg,knappt 5 dl. vetemjöl.Blanda samman degen och låt den vila kallt en stund.Tryck ut degen tunt i smorda formar och grädda i 175-200 grader på näst nedesta falsen.

• AnnaK

hallonkakor

100 gr.smör,1/2 dl. sukettströ,2 1/2 dl.vetemjöl.Garnering:sockerfri hallonsylt.Rör smör ochsukett smidigt.Tillsätt mjölet och arbeta raskt ihop till en deg.F orma till små bollar och lägg dom på en bakplåts klädd plåt.Gör en fördjupning mitt i kakan.Fyll den med sockerfri hallonsylt.Grädda i 175 grader i ca 10 minuter på mittersta falsen.

smal fettfri banankaka
    3 ägg,3 dl.sötmedel,1msk bytes ut med vanligt socker,1 dl hett vatten,3 dl vetemjöl,1 1/2 tsk bakpulver,2-3 mosade bananer,+ev.kaffe/kakao vanilj efter behag.Vispa ägg sötmedel och socker pösigt.Tillsätt det hetta vattnet i blandningen.Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner detta.Rör ner bananerna och ev. smaktillsats i smeten.rör om.Häll smeten i en smord form och bröad form (2 liters).Grädda i 175 grader i nedre delen i ugnen i ca 35 minuter.Låt svalna och stjälp upp

Chokladfudgekakor (20 bitar)

100 g margarin
    3 dl Canderel (plus extra för dekorering)
    1,2 dl (50 g) siktad kakao
    125 g fint krossade vetekakor
    0,5 tsk vaniljessens
    2 äggvitor

Klä en 20x10 cm stor form med plastfolie. Smält smöret i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan, tillsätt Canderel och siktad kakao, och rör tills smeten är jämn. Tillsätt sedan kakorna, vaniljessensen och äggvitorna. Rör om med en träslev till en jämn smet.Häll över smeten i formen och jämna till smeten med baksidan av en sked. Ställ i frysen ca 2 timmar tills smeten är fast. Skär sedan i fyrkanter och sikta över lite Canderel före servering.

morotsbullar
    50 gr jäst,5dl ljumet vatten,4dl rårivna morötter,1-2 tsk salt,1 msk olja,250gr kesella mager,4dl grahamsmjöl,ca 10dl vetemjöl.Smula jästen i en degbunke,rör ut den med lite vatten och tillsätt resten.Arbeta in övriga ingredienser,sist så mycket vetemjöl att degen släpper bunken.Täck med bakduk och låt den jäsa i ca 30 minuter.Baka ut ca 20 bullar, som läggs på smorda plåtar.Lägg over bakduk och låt jäsa i 20 minuter.Grädda sen mitt i ugnen i 225 grader i ca 25 minuter eller tills brödet fått fin färg

sockerfri ostkaka
    400 gr. keso,1/2 dl.sötmandel,3 ägg, 1/2 dl. sukettströ,1/2 dl vetemjöl,2 dl. mjölk.Skålla och finhacka mandeln.Vispa ägg och sötningsmedlet.Rör ner mjöl,keso,mandeln och mjölk.Häll smeten i en smord ungsäker form,rymd 1 1/2 liter.Grädda i 175 grader i ca en 1 timme.

chokladsnurror, sockerfria
    100g margarin el. smör,2msk canderel,2 1/2 dl.mjöl,1msk kakao.Rör margarin och canderel pösigt och blanda i mjöl.Dela degen i 2 lika stora delar,tillsaätt kakao i den ena.Rulla ihop till en marmoreradkaka.Låt stå kallt i 2 timmar.Skäres i skivor som gräddas i 200 grader i 5 minuter

sockerfria bamsekakor
    2hg.magarin eller smör,1 1/2 dl.sukettströ,2tsk vaniljsocker,1/2 dl hackade jordnötter el.solroskärnor,5 1/2-6 dl. vetemjöl.Rör margarin,vanilj och sötningsmedel smidigt.Tilsätt nötter el.solroskärnor.Rör ner mjölet.Trilla ut kulor som läggs på en bakpappersklädd plåt.Platta till kakorna med en gaffel.Grädda i 225gr. i ca 10-12 minuter.

sirapskakor
    200 gr.smör el.margarin,1 3/4 dl. sukett strö,1 msk sirap,5dl. vetemjöl,2 tsk bakpulver. Rör smör och sirap poröst.Blanda i de torra ingredienserna.Rör till en smidig deg.Rulla ut i 4 st. långder.Lägg dom på smord plåt,platta ut dom lite.Grädda i 175 grader i mitten av ugnen i ca.15 minuter.Låt svalna något skår sedan i sneda bitar.

• AnnaK

Saffranssockerkaka på GI-vis

50 g smör
    1 1/4 dl mjölk
    2 ägg
    1 1/5 dl fruktos
    1 1/5 dl Dinkelmjöl
    1 1/5 dl Dinkel fullkornsmjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    1/2 dl hackad sötmandel eller hasselnöt
    Saffran 1 pkt (gillar man mycket saffranssmak kan man ta två pkt)
    Sesamfrön

Smörj och bröa formen med sesamfrön. Smält fettet och häll i mjölken.
    Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt fett och mjölk och saffran, och sist mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175° i 35-40 min.

• AnnaK

Gi-tårta med färska bär och lättvispad grädde (12 port )

3 dl hasselnötter
    3 dl mandel
    1 dl katrinplommon
    1 dl aprikos(er), torkade
    0,5 dl fruktsocker
    0,5 dl vatten
    2,5 msk kakao
    0,5 msk kanel

Garnering
    2 dl vispgrädde, mager
    1 tsk fruktsocker
    1 dl hallon
    1 dl physalis
    1,5 dl jordgubbar

Blötlägg nötterna i ett par timmar. Skålla mandeln. Lägg de avrunna nötterna i en matberedare och tillsätt fruktsocker, kakao, mandel, kanel, katrinplommon och aprikoser och mixa till en grovkornig smet. Tillsätt lite vatten om smeten blir för kompakt. Tryck ner den i en springform. Ställ in i kylen en timme. Vispa grädden sötad med lite fruktsocker. Bred över kakan och strö över bären.

Njut av en smarrig tårta med superlågt glykemiskt index. Den passar även bra vid glutenallergi då kakan inte innehåller något mjöl

• Soya

Ojoj! vad mycket tips! Tack så hemskt mycket! tar iofs gärna fler recept :)

Och nej, lite socker då och då är inte hela världen, men kakfika varje fredag är lite oftare än jag tycker de borde ha i den åldern ...

• Soya

Förresten - hur är det med att ge barn sötningsmedel? Ser att många av recepten har sötningsmedel istf socker...

• iolanthe

Jag skulle absolut inte gilla att mina barn åt nåt sött i dagis varje fredag, sånt vill jag ge hemma och absolut inte varje vecka när dom är runt 1 år. Har dock inga ännu.

Jag har ett recept på bullar utan socker, kan kolla när jag kommer hem. Bullarna i sig smakar inte mycket, men ska fyllas med nåt man tycker om, t.ex. mosade jordgubbar eller andra bär och lite grädde om man vill.

Angående sötningsmedel så föredrar jag vanligt socker istället för konstgjorda ämnen. Men å andra sidan tror jag ju inte nån frågar vad du har sötat med.

• halstabletten

Soya- Jag skulle inte baka något med nötter/mandlar i. Det är vanligt att barn är allergiska mot och reaktionerna brukar vara otäcka.

• Soya

Jo, jag föredrar ju också vanligt socker än artificiellt jox...

• Lms86

Kladdkaksmuffins

100 g smör
    2 dl socker
    2 dl vetemjöl
    ½ tsk bakpulver
    4 tsk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    2 ägg

smält smöret. blanda ägg och socker pösigt.
    blanda i resten och fyll i ca 20 formar.

10 minuter i ugnen i 200 graders värme.

BEROENDEFRAMKALLANDE!

• SandvikenMamma

Hm... Baka något gott och nyttigt bröd

• AnnaK

Liten rund kaka att variera
    av Nina Ahlm

Läs hela receptet först!

ca 40 st

2 1/2 dl dinkelmjöl
    2 1/2 dl vetemjöl
    3 msk flytande honung
    2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    1/2 dl rapsolja eller 125 g rumsvarmt smör
    3 äggulor ( Om du vill göra fyllda kakor så spara äggvitorna)

1 msk kallt vatten

ev ca 40 st muffinsformar

Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Blanda sedan mjöl, honung, bakpulver och salt. Blanda sedan droppvis in oljan eller smöret i blandningen till en grynig massa. Vispa äggulor och vatten och häll över den gryniga degen. Rör alltsammans till en smidig massa. Du kan tillsätta ytterligare lite vatten om degen känns för hård. Knåda. Kavla ut degen till en stor rund platta och skär med pepparkaksform, kniv eller upp och nedvänt glas ut lagom stora rundlar. Klä insidan av en muffinsform med plattan eller lägg dem som de är på bakplåtspapperklädd plåt. Om du gräddar dem som de är; pensla dem med ett uppvispat ägg och strö t.ex. hackade hasselnötter på, grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter till hårda kakor.

Om du klär en muffinsform med dem så kan du även fylla dem med ex osötad äppelmos, hackade nötter och malen kanel eller 3 uppvispade äggvitor blandat med ca 2 dl riven kokos. Om du gräddar dem som fyllda muffins; grädda mitt i ugnen i ca 20-25 minuter.

Hallon & citronmuffins
    av Nina Ahlm

De här muffinsen är inte bara goda och saftiga. De är nyttiga också.

Ca 12 st

2 dl fullkornsmjöl av dinkel
    1 dl havregryn/fiberhavregryn/nakenhavre
    3 msk krossat linfrö
    1 dl hackade mandlar

2 msk flytande honung
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk malen kanel

1 tsk malen kardemumma

1/2 dl rapsolja
    2 dl naturell lättyoghurt
    2 dl frysta, tinade/ färska hallon
    Finrivet skal från 2 citroner

1 uppvispat ägg
    Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Blanda samtliga torra ingredienser och kryddor i en bunke. När alla dessa är väl blandade tillsätter du under omrörning honung, rapsolja, yoghurt, hallon och rivet citronskal. Rör till en kladdig men sammanhållande smet. Klicka med en sked ut smeten i formar på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna på galler. Goda nybakta såklart men går också utmärkt att frysa.

Svar på tråden Förslag på fika på dagis