• Nyfiken gul

Ordning och reda - Dina bästa tips del 5

denna tråd stängdes nyligen och här kommer nu en fortsättning på detta..

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m7326299.html

där finns även dom övriga 3 trådarna...

Så här fortsätter vi med våra bästa tips för snyggt o fint i hemmet!!

• Svar på tråden Ordning och reda - Dina bästa tips del 5
  • Nyfiken gul

då jag tänkte skriva i den nedstängda tråden så fortsätter jag här istället...

SOPKORGAR!!

Något jag upptäckt är att få snyggt o prydligt hemma i röran är att ha många sopkorgar till hands!!

barnen har varsin i sina egna rum, vi har en i badrummet, en på lilla toan, en i vårt sovrum, en i datarummet och självklart den vanliga i köket, vi har även en nere i tvättstugan , en i matkällaren ,en i "verkstaden" i källaren,och en större variant i pannrummet där sot, plast från pelletssäckar osv kan läggas...

På så sätt kan man alltid slänga saker som ligger trasiga o dräller här o där och man slipper knöla in dom i skåp o lådor för att man inte ids gå en trappa ner/upp o kasta det...

• Nyfiken gul

för att slippa kaoset i kökslådorna med slevar o sånt har jag gjort följande:

dom reskap jag använder mest, stekspadar, vispar, sallads-tång, slevar o annat har jag ställt i en snygg tillbringare från loppis, den står på en av köksbänkarna.

är både snyggt och praktiskt då man har lätt överblick över vad som finns och man kommer snabbt åt det man ska ha.

Har satt upp rundstavar på insidan av ett kastrullskåp där jag hängt upp övriga redskap.

på så sätt får jag ett par lådor över till annat man kan vilja få undan i ett kök.

• Nyfiken gul

är du less på att hela tiden leta efter skärp, hoptrasslade höftkedjor och knöliga bälten längst ner i lådor o skåp?

ta en galge avsedd för byxor och häng upp skärp,bälten,snören,kedjor o vad du nu använder.. knäpp dom och du har en snygg o praktiskt förvaring av dessa saker.

Ännu bättre blir det om den får hänga på en krok på själva garderobsdörren på insidan... lätt att hitta och du slipper en massa knölig röra!!

• Lioness

Hej!

I min blogg har jag sparat en massa bra tips från en tidigare version av denna tråd, välkommen in och läs massor om:
    - kök
    - vardagsrum

Ligger i bloggen "tips & idéer"

Lioness

• Nyfiken gul

har vi slut på ideer nu?

är det full ordning o reda hemma hos alla?

• sockerflicka

Ordning och reda är det knappast hemma hos oss!
    Databordet har blivit något av ett problemområde... Hur mycket man än försöker röja så blir lika fort stökigt igen. Ett bra tips på pappersförvaring, och övriga prylar som hamnar på datorbordet, som inte inbegriper pärmar? Det får liksom inte plats:)

• Nyfiken gul

ett bra tips att få ordning på databordet är att köpa ett mindre.....

det funkar faktiskt!!

på mitt databord står inget annat än skrivare,skärm,mus och tangentbord samt en mugg med pennor... det får inte plats med något mer...

Har två skrivbordslådor undertill där jag har lagt ner cd-skivor,papper till skrivaren, disketter, kablar, hörlurar och annat som är data-relaterat.

Inget annat finns på bordet eller i det eller omkring det...

Pärmar har vi ställt undan i en köpmandisk vi har ståendes i köket en trappa ner.. där står hela familjens pärmar i ett av dom skåpen.

Så rensa ur och gör det rejält!! Databordet behöver inte alls se ut som ett skrivbord på ett kontor...

tidskriftssamlare ställer du datatidningar i och kan även samla upp manualer och andra tekniska böcker/tidningar.

sätt in plastfickor i pärmarna och sortera in alla papper. Sätt in pärmarna i en bokhylla eller i ett skåp. Sätt kanske upp en hylla någonstans, en vanlig hylla med konsoller och ställ upp pärmarna.

bort med allt annat krafs på databordet, inga prydnadssaker tex. Ställ en papperskorg på golvet brevid datorn så får du direkt bort en massa junk som annars blir liggandes.
    Sitt aldrig o fika/ät vid datorn! Låt datorn vara en matfri zon så får du genast bort en massa annat krafs.

o bestäm er för att databordet INTE är en soptipp/avstjälpningsplats.. det man lägger dit tar man också därifrån DIREKT när man lämnar databordet o är klar med det man gjort..

Ta för vana att röj databordet 5 min innan läggdags varje kväll.

• Lioness

... men om man har ett STORT skrivbord då? Har ni någon bra lösning på effektiv ordning & reda!?!
    Jag känner igen mig i Sockerflickans beskrivning; städar jättefint ena dagen för att nästa dag vara lika stökigt igen!
    Behöver HJÄLP!!

Lioness

Svar på tråden Ordning och reda - Dina bästa tips del 5