• Nyfiken gul

Ordning och reda - Dina bästa tips del 5

denna tråd stängdes nyligen och här kommer nu en fortsättning på detta..

www.familjeliv.se/Forum-5-87/m7326299.html

där finns även dom övriga 3 trådarna...

Så här fortsätter vi med våra bästa tips för snyggt o fint i hemmet!!

• Svar på tråden Ordning och reda - Dina bästa tips del 5
  • Lioness

Jojjsa - sätt en hylla nästan längs med taket, kanske 30 - 40 från taket längs alla väggarna i tex. sovrummet. Perfekt ställe att sätta alla böcker, tar ingen plats, snyggt och lite mysigt!

Lioness

• jojjsa

Lioness: hmmm... det kanske inte blir så dumt.. Hmmm. Kanske i kontoret isåfall. Har du någon bild? Någon annan med annat tips på förvaring av böcker?

• madebyinferno

Har en en väninna som hade som en bokhyllevägg i trappen till övervåningen, kanske blir bäst om man har en avsats men kan nog fungera med en svängd trappa också...

• bodis
    nyfiken gul jag har mina toarullar på en hylla över badrumsdörren. Där syns dem inte och är ändå lätta att nå när man behöver en ny.

I köket har jag ett stort tidningsställ i tyg med träramar. Snyggt att samla returtidningar i, när det är fullt fäller man bara ihop det och tar med till pappersinsamlingen.

I hallen har jag ett cd-ställ som skohylla. Det kommer från ikea och heter Robin. Istället för cd-skivor så har jag skor i facken. Funkar nog bara på barnsskor eller för personer med små fötter men det är ett litet tips i alla fall.

I hallen har jag också satt upp en magnetlist för knivar som jag hänger upp alla nycklar på.
  • Beatrize74

För riktiga "boktokar" så framstår nog mitt förslag till bokförvaring skandalöst...att gömma böcker bakom böckerna i bokhyllan.

Alltså...jag har jättemånga böcker, men känner att jag dels inte behöver ha alla framme, men jag vill samtidigt inte packa ner dem i lådan coh slänga upp på vinden.

Sååå...när vi flyttade in till huset så placerade jag alla mina böcker i bokstavsordning -
    A till Ö i bokhyllorna. T.ex. de böcker av John Grisham som jag läst, men som jag tyckt varit sisådär...fick åka BAKOM de böcker av Grisham som jag INTE läst eller tycker bättre om. På så sätt vet jag exakt var de finns, även fast de inte är synliga. I vår bokhylla får vi dessutom plats med dubbla bokrader bakom den första eftersom den är djup och lägger man böckerna ner kan man ibland få utrymme för att klämma in några extra.

Efter ett tag så gluttar jag bakom de främsta böckerna och ser vilka böcker jag glömt bort och inte saknat. De sätter jag ut  på Tradera, eller skänker till välgörenhet eller ger bort till släkt och vänner som jag tror uppskattar dem bättre.

• meesa

Jag ska strax ge mig på en klassisk garderobsrensning. Som det är just nu så trillar det bokstavligen saker ur den när man öppnar dörren.. Har insett att jag nog kan skänka bort massor av kläder och skor ur den, då de inte sett dagsljus sen jag flyttade in för tre år sedan..

(Och toarulletricket tyckte jag var toppen. Hylla ovanför dörren är ju ett kanonställe!!)

• Beatrize74
    meesa skrev 2006-06-07 09:47:35 följande:
    Jag ska strax ge mig på en klassisk garderobsrensning. Som det är just nu så trillar det bokstavligen saker ur den när man öppnar dörren.. Har insett att jag nog kan skänka bort massor av kläder och skor ur den, då de inte sett dagsljus sen jag flyttade in för tre år sedan..(Och toarulletricket tyckte jag var toppen. Hylla ovanför dörren är ju ett kanonställe!!)
    Sälj det du kan på Tradera vetja....tjäna lite pengar på rensningen så blir det MYCKET roligare. När vi började med det har till och med min ekorre till man börjat komma med en massa småfnulsaker "Lägg ut den här vetja...den kan vi nog få några tior för"

Jag förklarar gärna hur det fungerar. Jag trodde det var svårare än vad det var nämligen.

SJälv har jag cirka sju kassar med saker som jag ska lägga ut på T. Pengarna åker in på ett konto som vi ska renovera hallen för. Började vid jul och nu har jag skrapat ihop runt 10.000 kronor på saker vi har haft hemma och bara tagit plats.
  • meesa

Beatrize74: Haha, precis vad jag funderade på. Hänger med på eran tradera-tråd, även om jag oftast inte skriver (har ju inte sålt nåt än, bara köpt...) Men om det är som du skriver, att man kan tjäna så pass mycket pengar, ja då är det het klart värt ett försök. Har massor av kläder o smårylar som jag tänkt lägga ut länge! (Amningströjor, somliga barnkläder och annat "fnul" för att använda ditt ord) Tror jag ahr någorlunda pejl på hur det går till, men några tips o tricks får du gärna komma med, det tas tacksamt emot.

Svar på tråden Ordning och reda - Dina bästa tips del 5