• Who am I

Tips inför ett Budgetbröllop

Min syster ska gifta sig i september och ska då ha ett budgetbröllop.
    De ska gifta sig i kyrkan och sedan bjuds alla med till en restaurang där det är självkostnadspris som gäller, hon har det alternativet ist för presenter, och efter maten blir det fest hemma hos brudparet.

Det jag nu vill ha är MASSA idéer och tips på saker man kan fixa billigt inför bröllopet!
    Bålrecept! Billiga tilltugg att ha på festen! Hur man gör fina inbjudningskort själv osv.

Jag ska fotografera bröllopet och kläderna som vi tärnor ska ha köper vi själv, kläder vi även kan ha till vardags då

Alla tips tas emot med glädje och tacksamhet!

Är sååå glad! Min lillasyster ska gifta sig!

And when you get the choice to sit it out or dance, I hope you dance!
  • Svar på tråden Tips inför ett Budgetbröllop
  • Who am I

de tänkte på det men hittade ingen bra loge i närområdet. SÅ då valde de att ha maten på en restaurang där de är stammisar och känner ägaren och sedan fest hemma i huset.

• Grannen

Sar: Tänk på att alla ska ha råd att gå på bröllopet bara. Säg 300 per person och en familj på fyra det blir ganska mkt! Fast idén är god!!! Man kanske kan få ner menypriset ngt?

• Who am I
    mumlin skrev 2006-05-16 16:34:50 följande:
    Sar: Tänk på att alla ska ha råd att gå på bröllopet bara. Säg 300 per person och en familj på fyra det blir ganska mkt! Fast idén är god!!! Man kanske kan få ner menypriset ngt?
    Detta blir ungefär som ett kuvertbröllop men ändå inte. På restaurangen får gärsterna själv bestämma vad de vill äta för mat, utefter vad de har råd med.
    Det finns rätter i alla prisklasser och alla är de lika goda
  • Eliva

Vi hade festen i kyrkans församlingshem efteråt = gratis
    (Hör med kyrkan, men vi fick servera alkohol, de flesta kyrkor godkänner det) Fast dom kanske inte ska gifta sig i kyrkan?

Maten hyrde vi in en cateringfirma och vi valde ett buffe-alternativ = kostnad ca 200 kr/pp.
    Jag ville med göra egna inbjudningskort och gjorde som Duckan. Som även hon sa, det blev inte billigare och det blev tyvärr inte heller särskilt bra! Och då anser jag mig ändå vara en "pysslare". Mitt tips, kolla runt de olika fotofirmorna på nätet, många har fina inbjudningskort som man kan göra mer eller mindre personliga och oftast kostar de runt 3-5kr/st inkl kuvert.

Blommor = tala inte om att det är för brud, utan säg att det är för fest, bal eller möjligtvis brudtärna. Tyvärr tar många affärer extra betalt när det är just för bruden. Samma sak om ni ska fixa hår/make up. Ytterligare ett alternativ som min väninna hade; sidenblommor! Hittar man någon som är duktig på sidenblommor kan det bli minst lika fint som äkta plus att de håller sig och är billigare!

Dekorationer = skippa blomarrangemang i varje hörn = dyrt. Gör egna arrangemang, fina vaser finns på t.ex Coop eller ikea. Pryd med mycket grönt (som man kan plocka själv som någon sa!) och även annat, på pysselbutiker som Panduro kan man hitta storpack med saker som man kan fylla ut dekorationerna med. Vi hade pärlor som fästes på ståltråd, blå pinnar, blad och sedan en sidenblomma i en fin kruka.

Vi köpte avslutningsvis 4 st vanliga, blommande krukväxter till dekoration och fina krukor till dem. Dessutom lever de än idag!

Det är allt jag kan komma på just nu.

♥ ♥ Eliva 2005-11-14 ♥ ♥
  • Min Aida

På Panduro finns allt som behövs för att göra egna inbjudningskort! Fråga personalen om hjälp de tycker bara det är roligt att få hjälpa till med tips och idéer!
    Där kan ni även hitta roliga saker att dekorera med också!
    Lycka till!

Aida min lilla solstråle - mamma älskar dig mest i hela världen!
  • meximatte

jag gjorde våra inbjudningskort själv, förvisso hade vi bara tretton gäster... köpte allt till korten på panduro, bordsdekoration köpte vi via postorder, blommor hade vi inte på borden men man kan ju ha brudbuketten och tärnornas buketter stående på bordet under kvällen...
    JAg sa inte att jag skulle ha en brudbukett och tärnbukett utan bara att jag ville ha en rundbunden bukett, med rosor och sen hur jag tänkt mig, köpte sen 10-pack rosor och lite grönt till brudgummens och bestmans kavajblomma, resten av blommorna kan man använda på bordet om man vill, säger man att man ska ha dem till brudbukett så lägger de på en massa pengar...

• werner

Jag gjorde egna inbjudningskort. Köpte sånadär stora färgade pappark som jag klippte till och vek. Jag hade hittat en rolig/snygg bild i en gammal tidning från 40talet som jag kopierade och klistrade på framsidan. Sedan skrev jag för hand i kortet. Hade inga kuvert utan skrev mottagare på baksidan av kortet. Det hela kostade inte många kronor. (vi bjöd ca 60 pers så det tog lite tid, men det var det värt!)

Ska hon ha blommor så kan man faktiskt plocka egna blommor. I september finns ju rätt mycket rosor o liknande. Annars kan man köpa snittblommor och binda ihop dessa med ngt vackert sidenband.

Som tilltugg kan man kanske ha nachos. Tasteline.com har många recept på texmex-mat. Varför inte en stor gryta chiliconcarne som vickning? Lätt att fixa dan innan. Med gott bröd till. Kommer det vegetarianer kan man servera köttet på sidan om (brukar vi göra - funkar finfint).

Om festen blir ute i trädgården så kan man dekorera med ljusslingor så känns det lite festligare. Å maschaller förståss.

Lycka till! Det låter som att det kommer bli ett toppen-bröllop!!

(Min brorsa hade oxå ett budgetbröllop med fest hemma i huset - det var ett av de bästa bröllop jag varit på!!!)

• Who am I

Tack för alla tips
    Chiligrytan lät bra, lite amerikanskt country.
    Vi ska binda buketterna själv samt pynta gården med diverse ljus och blommor. Jag tror hon kommer få ett u nderbart bröllop

Vi gjorde korten igår, köpte A6 ark, tyll och sidenband. Av tyllet gjorde vi små slöjor som vi klistrade på var kort, bandet klistrade vi på runt  och sedan skrev vi allt för hand med en guld penna, korten är ljusgröna.
    Blev jättefint faktiskt!

• Who am I

Kom precis på en sak! Hur gör vi med bröllopstårtan?!
    Baka själv känns lite omständigt...

• minilinuz

jaja det var ju lite långt kanske... synd det då! men jag försökte iaf!...
    hoppas attd et löser sig till det bästa!
    har ett tips när det gäller bröllopstårtor med.. kolla här för lite ideer eller hon kanske rentav vill ha ett party hos dig iaf trots attd et är en bit bort.. man kan ju alltid höra sig för..
    designacake.se/

hoppas på det bästa!
    /minilinuz- mamma till kelivn

• werner

Till brorsans bröllop gjorde jag en våningstårta modell mindre(det verkade lite väl svårt att göra en stor). Att göra egna marsinpanrosor är ganska lätt. Våningstårtan blev väl mest till brudparet... Jag gjorde även "vanliga" tårtor med samma typ av dekorationer till gästerna. Så det kanske kan vara en variant.

• Grannen

Omman har kontakter med ngn som finns på ett bageri kan man kanske hyra eller låna en ställning till våningstårtor?

• Lejra

Vi gifte oss förra sommaren och hade ett budget bröllop!
    Ska försöka berätta lite hur vi valde att göra!

Brudbuketten: Jag kollade runt på bröllopstorget efter vad andra brudar i den staden hade använt för florist, hittade en som verkade riktigt bra och tog med mig mannen dit, förklarade för henne att vi skulle gifta oss och att vår ekonomi inte var så stor. Hon kom med ett kanon förslag som vi nappade på direkt! Hon använde vanliga rosor som man köper i en 10 pack för ca 50 kr och sen något gräs som hon band runt skälkarna och i änden satte hon fast några pärlor i rött och vitt. Priset för min bukett var 350:-

Frisör: Min lillebrors sambos syster pluggar till frisör så jag frågade henne om hon ville fixa mitt och min tärnas hår, vilket hon jättegärna ville och hon tog 100 kr timmen! Så mitt förslag är att kontakta frisörskolan om det där finn någon som känner för att göra din systers hår och makeup!

Ja det var väl det jag har å komma med just nu! fråga gärna om det är något mer du vill veta!

• minilinuz

här finns det fina dekorationer och ställningar som man kan köpa billigt.. kolla så får du se om du hittar nåt.. www.shoppingbutiken.se/

• Lejra

Ja jsut det jag...

Tårtan: Vi valde faktiskt att beställa en tårta från ett konditori, vi beställde efter hur många gäster vi hade men det blev ändå för mycket tårta över! tror vi betalade 25 kr per portion och fick då en tårta exakt efter våra önskemål!

• NinaFina

Ett tips om man inte vill baka sin tårta själv utan beställa från konditori är att INTE säga att det är en bröllopstårta, för då lägger de på extra betalt, just för att det är en bröllopstårta! Köp isåfall "vanliga" tårtor och köp billiga dekorationer själv eller gör egna. Där kommer man undan med en stor kostnad!

Min syster gjorde vår tårta, chokladbottnar med citronkräm och hallonfromage mellan. Grädde och överst hade hon blandat marsipan och sugarpaste så det blev vitare än marsipan men ändå inte så sliskigt sött som om det bara hade varit sugarpaste. Som dekoration hade vi enbart röda rosor. Bild finns i mitt galleri om man vill se.

Lycka till med bröllopet.

• frusand

Jag hade hortensia i min brudbukett. Finns i lila rosa o vitt. Blommar perfekt i slutet på augusti o början på september. Jättefint ihop med rosor!!!Finns rosa små rosor som oxå blommar då! Finns lite varstans att pocka häromkring i alla fall

Svar på tråden Tips inför ett Budgetbröllop