• scrapparlotta

kattfråga......

Jag undrar bara hur mycket smutsar en katt ner om man skaffar en katt?? Jag är väl så där förtjust i katter. Jag är uppvuxen med katter och så, men jag har sagt att jag själv aldrig ska skaffa nån. Men min mamma har en katt som jag gillar jättemycket, precis så som en katt ska vara. Liten, söt, nätt och sällskaplig. Jättemysig. Nu har jag fått erbjudandet att ta katten om jag vill. Eller egentligen är det min systers katt, men hon har nu flyttat till sin kille och han vill tydligen INTE ha katt. Så vi får ta den om vi vill.

Men jag vill gärna ha rent och snyggt omkring mig. Jag är ingen suprepedant eller så, men vill ha hyffsat rent runt om kring mig. Så nu undrar jag om en katt skitar ner mycket?? Jag kan inte jämföra hur det är hon mamma eftersom hon har fyra katter och en hund. Så där ÄR det hårigt.

Blir det mycket hår av en katt?? Är kattsand och kattmat jättedyrt?? Ska jag eller ska jag inte ta denna mysiga kisse?? Hmmm.............

• Svar på tråden kattfråga......
  • NenniePennie

katter är ganska renliga av sig, om de är rumsrena då! däremot kan det bli hårigt!!

• NenniePennie

men de är ett underbart sällskap och hur mysiga som helst!

• Thèresé  1982

Svårt att säga beror på hur mkt tid man vill lägga ned och pengar.
    Försäkring och sådant.
    Jag tog min systers katt...fick barn och fungerade inte samt att jag började bli allergisk....det jobbigaste var om jag ville åka bort någon dag eller längre tid....ingen som kunnde vara kattvakt...blev låst. Och sen beror det ju på om det är en inne eller utekatt min var innekatt och fick ryck och ville leka...krukor rök och soffan klöstes det på osv.
    Blev inte alls som jag tänkt mig så ingen katt för min del igen.
    Vad jag vill ha sagt är tänk på just det med kan du åka bort och har råd med försäkringar, avmaskningar osv.
    Känns det bra så ta katten dom kan ju vara så mysiga.

• Tingelsvanzen

Hårigt blir det, men det finns ju dammsugare. Det går absolut inte jämföra med hur mycket en hund skitar ner.

Vare sig kattmat eller kattsand är svindyrt om man inte absolut vill ha något exklusivt märke. Vad gäller mat är ju torrfoder klart billigare än blötfoder.

• Allies

Realistiskt - Ja, de hårar mycket och det kan bli en del sand på golven, kattmat & sand behöver inte bli så dyrt beroende på vilken sort du använder.....

Är det värt allt det ? Svar JA! det är så mysigt att ha katt!!!!

• scrapparlotta

Thèresé 1982: Ja det klart, måste ju tänka på att man kanske blir lite låst om man vill åka bort lite. Inte kul då kanske om ingen vill vara kattvakt.

Om jag tar den så ska det bli en både utekatt. Vi bor på en lite gård på landet, så det kommer passa kissen bra att springa runt här och fånga möss på åkrarna

Jag (vi) får ta oss en funderare...........

• Thèresé  1982

Jag älskar katter men som sagt jag tänkte inte på hur låst jag skulle bli förren jag satt med katten och frågade runt om kattvakt och det visade sig att ingen kunnde ta den så lätt att glömma att tänka på det innan man skaffar katt.
    Ni verkar bo bra för en utekatt

• stenfalk

Ja, det blir ganska smutisgt när man har katt. Eller i alla fall hårigt. Jag städar nog tre gånger så ofta nu än innan jag hade katt. Det kostar en del, men inte jättemycket med mat och kattsand och så.

Tycker att du ska fundera igenom det noga. Du verkar så tveksam i din trådstart, och är du inte säker så tycker jag att du ska låta bli. Det är en del jobb med att ha katt och man blir bunden. Man måste verkligen vara beredd på att lägga en del tid och kärlek på sin katt under många år framöver. Jag skulle personligen ha svårt att tänka mig att var utan katt, för de ger så mycket tillbaka. Men tycker ändå att om man tvekar det minsta på att man verkligen har tid, lust, ork att ge katten den tid och kärlek den behöver är det bättre att låta bli. Så fundera noga, men om du bestämmer dig för att ta katten så får du en underbar kompis under många år. Lycka till.

• NenniePennie

vill bara påpeka att en katt kan vara ensam i hemmet en ganska bra stund , bara man ställer fram mat och vatten

• Aaliyah

Jag är tvångsneurotiker och min katt hjälper mig att inte bli helt odräglig...

Svar på tråden kattfråga......