Vi har två innekatter, bengaler, de hårar i princip ingenting, en av anledningarna till att jag valde just den rasen. Finns andra raser som också fäller sparsamt, som siameser och rexar. Det har väl rykt nån blomkruka, men oftast så krafsar de bara ut jorden ur krukorna, haha. Det är iog ganska lätt åtgärdat genom att lägga lite citron på jorden
En annan sak skitungarna roar sig med är ju att dra upp avloppsbrunnslocket.. eller plocka ur toaborsten ur stället.. eller riva sönder toarullen över hela lägenheten
Men alla sådana saker går ju att förhindra med lite fantasi.
Det enda som faktiskt blir väldigt skitigt är ju kattsanden, som deras små pälstassar drar med sig ut. Det har vi försökt lösa genom att ha en gosig badrumsmatta precis utanför lådan där den mesta sanden försvinner ner. Man kan ju även använda pellets om katten går med på det, då blir det ju ingen smuts alls utanför lådan. Om du tänkt ha katten ute så kommer den antagligen inte ens ha någon lust att gå på lådan inne.
Jag tycker personligen att det är mkt enklare med två katter. Visst, dubbelt med bus, men jag behöver ju inte aktivera katterna hela tiden, det klarar de själv när de är två.
Kostnader.. Jag tycker det är självklart att man försäkrar katten om man inte har en jättebra ekonomi och kan ta smällen om den kommer. En försäkring för en huskatt kostar kanske 30kr i månaden eller nått.. Vaccination varannat år och avmaskning vid behov, kostar ju inte särskilt mkt det heller. Kattmat, beror ju på vad man väljer, men torrfoder blandat med lite blötmat kanske. Köp ica eller mjau, bästa blötmaten enl. mig. De andra innehåller för mycket spannmål och socker. Köp också ett bra torrfoder. Vi ger royal canin torrfoder samt barfar kissarna, dvs ger rått kött och råa ben. Lite dyrare, men bajset luktar mindre och de mår bättre. Kattsand kostar ju beroende på vad man vill ha. Det finns ju jättebillig kattsand (som enligt mig luktar apa) och det finns dyr. Om katten går med på pellets kan man ju komma undan väldigt billigt.