• scrapparlotta

kattfråga......

Jag undrar bara hur mycket smutsar en katt ner om man skaffar en katt?? Jag är väl så där förtjust i katter. Jag är uppvuxen med katter och så, men jag har sagt att jag själv aldrig ska skaffa nån. Men min mamma har en katt som jag gillar jättemycket, precis så som en katt ska vara. Liten, söt, nätt och sällskaplig. Jättemysig. Nu har jag fått erbjudandet att ta katten om jag vill. Eller egentligen är det min systers katt, men hon har nu flyttat till sin kille och han vill tydligen INTE ha katt. Så vi får ta den om vi vill.

Men jag vill gärna ha rent och snyggt omkring mig. Jag är ingen suprepedant eller så, men vill ha hyffsat rent runt om kring mig. Så nu undrar jag om en katt skitar ner mycket?? Jag kan inte jämföra hur det är hon mamma eftersom hon har fyra katter och en hund. Så där ÄR det hårigt.

Blir det mycket hår av en katt?? Är kattsand och kattmat jättedyrt?? Ska jag eller ska jag inte ta denna mysiga kisse?? Hmmm.............

• Svar på tråden kattfråga......
  • scrapparlotta

Tack för alla era svar, jag läser era små råd för fullt. Ja det är nog viktigt att vi tänker över det riktigt noga. Jag tror att en katt (eller ett husdjur av nåt slag) är bra och nyttigt att åxå för barnens skull. Våran lilla Tindra älskar att vara hos mormor (min kära mor) och leka och gosa med hennes katter.

Det är just detta med håret som oroar mig lite. Jag hade hund innan, och jag verkligen äääälskar hundar. Och min lilla Slarva (som min labrador hette) var helt underbar. Hon blev nästan 15 år gammal och fyyyy vad jag sörjde henne . Men när hon sen var borta upptäckte jag hur underbart det var att slippa allt hår som var ööööverallt. Så nu står jag då inför detta val om jag ska dra hit en massa hår igen.............Det är nog det de hänger på, för annars är jag beredd på att lägga ner tiden och så på att ha katt, det tror jag.

• mammatotoo

Då du hade hunden hade du barn samtidigt då??
    För det känner jag med min katt att jag har mycket mndre tid till henne nu och att håret är i tutten och innanför kläder...Ja överallt när det är som värst! Jag fick däremot ett super tips om B-vitamin för katter...betydligt mycket mindre hår lossar hon.
    Jag skulle tro att hon kostar (utan försäkring) högst 10 kr per dag.

• scrapparlotta

mammatotoo: Nej när jag hade min hund hade jag inga barn. Samtidigt som jag tror att det är nyttigt för barn att umgås med djur, så är jag just orolig för detta att barnen få i sig en massa hår i munnen. Nu är ju lilla Tindra 1½ år och stoppar inte fingrar och så i munnen längre. Men vi ska ju snart ha en liten bebis till och då kommer vi ju ha en snart som ska krypa runt på golvet och få hår på sina små händer som sen hamnar i den lilla munnen...........

• södertälje

Om det ska vara en ute katt kan du räkna med smuts och klet när det regnar ute,jag har en norsk skogkatt med lång päls som hårar nägot kopiöst just nu,samt att alla pinnar och löv fastnar i hans päls.Han hatar att bli borstad...ibland kan man hitta bebis sniglar i pälsen så j...a äckligt.

• firran

Mina älskade katter hårar, gör nosavtryck på fönsterrutorna, går in med smutsiga tassar, klöser ibland på mattor o möbler, välter blomkrukor (ett tag tejpade jag fast alla krukor på fönsterbrädan med matt-tejp)osv. Ja, och ibland kräks de av hårbollar eller annat, och då väljer de alltid att göra det på mattan. Men för mig är det värt allt besvär.

När det gäller vad det kostar att ha katt så är det viktigt att man tänker på att det snabbt kan bli jättedyrt om katten blir sjuk. Försäkring är ett måste, men även om man har försäkring kan det bli en del att betala hos veterinären.

Det finns alltså både positiva och negativa sidor med katter, det är klokt av dig att du tänker efter innan du bestämmer dig. Då kommer du nog fram till vad som är rätt beslut för dig. Lycka till!

• Tingelsvanzen

Oj, vad det låter negativt!

Jag tycker inte att städningen är så himla farlig och jag har två hårbollar (däremot skulle jag aldrig vilja ha hund eftersom det blir så skitigt). Det blir väl en del städning efter barn också tycker jag att det verkar som

Så värst bunden känner jag mig inte heller. Om vi åker bort några får de antingen följa med (när det går) eller stanna hemma med kattvakt som kommer ett par gånger om dagen. Kattvakt är inte särskilt besvärligt eftersom en kompis också har två stycken och vi hjälper varandra.

• Alexandra1983

Tingelsvanzen: håller med dig!

Dessutom har vi en devon rex katt så här blir det inte mycket hår alls.

• nimma

Vi har två innekatter, bengaler, de hårar i princip ingenting, en av anledningarna till att jag valde just den rasen. Finns andra raser som också fäller sparsamt, som siameser och rexar. Det har väl rykt nån blomkruka, men oftast så krafsar de bara ut jorden ur krukorna, haha. Det är iog ganska lätt åtgärdat genom att lägga lite citron på jorden En annan sak skitungarna roar sig med är ju att dra upp avloppsbrunnslocket.. eller plocka ur toaborsten ur stället.. eller riva sönder toarullen över hela lägenheten Men alla sådana saker går ju att förhindra med lite fantasi.

Det enda som faktiskt blir väldigt skitigt är ju kattsanden, som deras små pälstassar drar med sig ut. Det har vi försökt lösa genom att ha en gosig badrumsmatta precis utanför lådan där den mesta sanden försvinner ner. Man kan ju även använda pellets om katten går med på det, då blir det ju ingen smuts alls utanför lådan. Om du tänkt ha katten ute så kommer den antagligen inte ens ha någon lust att gå på lådan inne.

Jag tycker personligen att det är mkt enklare med två katter. Visst, dubbelt med bus, men jag behöver ju inte aktivera katterna hela tiden, det klarar de själv när de är två.

Kostnader.. Jag tycker det är självklart att man försäkrar katten om man inte har en jättebra ekonomi och kan ta smällen om den kommer. En försäkring för en huskatt kostar kanske 30kr i månaden eller nått.. Vaccination varannat år och avmaskning vid behov, kostar ju inte särskilt mkt det heller. Kattmat, beror ju på vad man väljer, men torrfoder blandat med lite blötmat kanske. Köp ica eller mjau, bästa blötmaten enl. mig. De andra innehåller för mycket spannmål och socker. Köp också ett bra torrfoder. Vi ger royal canin torrfoder samt barfar kissarna, dvs ger rått kött och råa ben. Lite dyrare, men bajset luktar mindre och de mår bättre. Kattsand kostar ju beroende på vad man vill ha. Det finns ju jättebillig kattsand (som enligt mig luktar apa) och det finns dyr. Om katten går med på pellets kan man ju komma undan väldigt billigt.

• Dundermamman

Självklart ska ni "bli" med katt
    Tänk att sitta i soffan och mysa med den mjuka,lena varelsen!
    Att de hårar ner mer eller mindre kommer man aldrig ifrån,men ni har väl dammsugare,hihi!

Men visst kostar det en del! Kattsand finns många bra märken,billiga och dyra men det dyraste är inte alltid bäst! Jag själv betalar ca.130 kr för 20 kg. Jag har toalådor med tak och lucka,så sanden stannar i lådan och inte krafsars över hela golvet. Jag lägger i ca.10 kg sand dirkt och byter bara sanden 1 gg/månaden.Fyller på lite vid behov,så månadspris för sand ca.60-80:-.

Mat däremot köper jag kvalitetsfoder i djuraffären! Billigast blir det i en 10 kg säck (ca.500 , men till en katt varar den 4-6 månader (ca.100:-/månaden). Jämför det med torrfoder i mataffären,deras torrfoder är inte så drygt som djuraffärernas. Burkmat blir svindyrt,ca. en burk om dagen á ca.8:- =240:-/månaden.

Försäkring kostar ca 50:-/månaden med autogiro.
    Därtill kommer avmaskningsmedel (3-4 ggr/år för utekatt),vaccination 1gg/året.

Skulle sedan katten råka ut för skada kostar det självklart lite till!

• nimma

Kan tillägga att har man bara en katt så är det extra viktigt att lägga ner energi på att ge den uppmärksamhet, annars kan katten bli ledsen och deppig. Gäller såklart när man har fler katter också, men då har de ju iaf sällskap.

Man bör ju också se till att ha någon som kan ställa upp som kattvakt när man åker iväg. Visst överlever katten med mat och vatten, men hur psykiskt bra mår den? Om ni inte vet någon som kan ställa upp så bör ni nog fundera om.

• scrapparlotta

Tack för alla era svar, jag har läst dom noga. Och jag tror att vi har kommit fram till ett beslut nu. Som det känns just nu så hoppar vi nog över att ta katten. Jag känner att jag inte har den rätta inställningen till det och då ska man inte skaffa katt. Och jag vet att mamma lär behålla katten om inte vi tar den nu, så vi kan ju ändra oss om vi vill. Den är inte gammal, ca 1 år och är en brittisk korthår. Men som sagt just nu vill jag nog inte ha katt, men man ska aldrig säga aldrig.................

• fantasy

en katt hårar ju inte på långa vägar lika mycket som en hund!
    i övrigt så är det inte speciellt dyrt att ha katt.
    försäkring ca 34 kr i månaden kattsand ca 100 kr i månaden(dras ju ned om katten föredrar att gå ute) och kattmat ca 100 kr i månaden.
    avmaskaning en gång om året ca 70 kr(beror på preparat)
    vaccination vet jag ej vad det går på då jag aldrig vaccinerat mina katter.

Svar på tråden kattfråga......