• CrazyOne

stora muffins.. hur? hjälp! panik!!!

Jag älskar Mc Donalds muffins..
    Ni vet dom i choklad och som är stora och höga..

Men hur gör man såna? Alltså höga muffins?
    Sånna här: ourworld.cs.com/tomatmacka/pics/foodblog/muffins.jpg

Hur får man dom att bli så? Hjälp mig.. Panik ju.
    Håller just nu på att göra muffins, men mina blir ju bara platta..

• Svar på tråden stora muffins.. hur? hjälp! panik!!!
  • jacklin

Jag har hört att man får inte vispa äggen, utan röra ihop allt. Då blir de höga. En kompis testade och det blev så. Om man vispar som jag har gjort så blir de bara platta. Testa att bara röra ihop allt försiktigt.

Lycka tillGlad

• Runguska

jacklin: Jag har alltid hört motsatsen... Men ska genast prova att ta det lite lätt. Vore ju kul att få sådär härliga muffins... som jag aldrig hittills fått!

• CrazyOne

Tack.. Får göra en sats till då UTAN att använda elvispen..

Nu jäklar.. Köket.. HERE I COME!!!

Jag får uppdatera sedan och berätta om jag lyckades eller ej..

• jacklin

Seroc:  Jag hörde det av en stor TV-kock som sa att man inte får vispa äggen med elvisp, utan bara röra om de, en kompis hade samma problem som jag med att de blev platta, så hon testade och det funkade, har inte själv hunnit testa det ännu. Tänkte göra det i helgen, så vi får väl se hur det blir, eller om hon bara hade tur.Glad

• Runguska

Nu har jag satt in mina muffins i ugnen. Får se hur de blir. Jag rörde ihop allt försiktigt, ägg och socker speciellt. Dessvärre insåg jag att jag inte hade något smör så jag fick ta olivolja istället

Får se hur de blir, formare beter sig dumt i vilket fall. De liksom löses upp i kanterna och blir ovala på något sätt. Aja, det kanske blir bra tillslut. Huvudsaker är att det smakar gott!

• MissDecember

Har du provat de nya muffinsformarna "amerikanska muffins". De är ju betydligt större än vanliga muffinsformar och göra dem stora och fina.

• Runguska

Haha, mina muffins befinner sig nu i cirka hela ugnen. Måste vara något med formarna tror jag... Eldorados stora muffinsformar... Hm, en ser i alla fall ut att ha klarat sig. Den får min man!

• Runguska

Mina "muffins" finns nu i galleriet för allmän beskådan... Tja, olivolja kanske inte var en så god idé trots allt.

• CrazyOne

Detta var mysko.

Jag gjorde 2 satser.
    Ena med att använda elvisp, och den andra utan elvisp..

Dom jag hade elvisp till blev sådär fluffiga och höga!
    Likaså dom utan elvisp!! *hmmmm*

Detta var jäkligt konstigt tycker jag, men jag är nöjd..
    Kommer oxå lägga upp en bild sedan i mitt galleri!
    Dom står i ugnen just nu!

Svar på tråden stora muffins.. hur? hjälp! panik!!!