• Svar på tråden hur gör ni tomatsoppa??
  • Dahliaer

Att ta krossade/passerade tomater med chilismak blir jättegott!

• anime

När soppan är klar så kan man smaka av med en liiiiiten nypa socker och en liten skvätt grädde el mjölk för att lyfta fram tomatsmaken.

• annca

Ja just ja - lite lite socker i är gott! Kanelen jag brukar ha i är för samma orsak. De kompletterar varandra fint!

Man får se upp med mjölken, dock, så den inte skär sig! Inte låta koka igen.

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Callistrate

Jag brukar göra en slät tomatsoppa:

ca 2 msk smör el. margarin
    ca 2 msk mjöl
    Gör en bottenredning, dvs smält smöret o blanda i mjölet
    Häll i ung 4 dl grönsaksbuljong, lite i taget och rör ordentligt så att det inte blir klumpigt.
    Låt småputtra i mågra minuter
    Blanda i tomatjuice (minst 5 dl, jag brukar ta mer)
    Låt sjuda i 20 minuter
    Smaka av med salt och peppar
    Lägg i skivade färska champinjoner (eller servera med riven ost, blir jättegott)

• JKMNA

Fräser lök, vitlök, ev ett par potatisar för mer mättnad i olivolja. Tillsätter passerade tomater och hackade färska tomater. Några dl vatten. Låter koka ett tag. Mixar slät. I med lite grädde. Salt, peppar, basilika, oregano och socker.

Mums!

Ett måste är att lägga i lite mozzarellabitar i tallriken också!

• Gravid Rystall

Jag har ett jättegott, snabbt och enkelt recept på tomatsoppa.

1-2 hackade vitlöksklyftor
    olja
    1 burk krossade tomater + lika mycket vatten
    2 grönsaksbjuljongtärningar
    2,5 dl matlagningsgrädde
    2 dl kokt pasta
    basilika (jag brukar ta ca 1-2 msk frusen)
    ev Cayennepeppar

Hacka/pressa vitlöken i en kastrull med oljan och fräs utan att det tar färg. Häll på tomaterna, vattnet, grädden och buljongtärningarna. Koka upp och låt koka någon min. Häll i den kokta pastan, basilikan och cayennen.
    Klart!

• Marlean

SUPERLÄTTA Nigella soppan:

Ta en burk krossade tomater, tillsätt grönsaksbuljong och ca 1 burk vatten, häll i ris och basilika, koka upp. Jättegod och matig lättlagad soppa!

• anime

annca: Jag brukar bara röra i en liten skvätt precis innan servering...då skär den sig inte

• annca
    anime skrev 2006-05-18 16:27:01 följande:
    annca: Jag brukar bara röra i en liten skvätt precis innan servering...då skär den sig inte

Trodde nog det var så ja!

Åååååh vad hungrig jag blir, och klockan är ju långt till lunch, ju!

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
Svar på tråden hur gör ni tomatsoppa??