hur gör ni tomatsoppa??
........
........
någon mer??
Att ta krossade/passerade tomater med chilismak blir jättegott!
När soppan är klar så kan man smaka av med en liiiiiten nypa socker och en liten skvätt grädde el mjölk för att lyfta fram tomatsmaken.
mmm man blir ju hungrig ju....
Ja just ja - lite lite socker i är gott! Kanelen jag brukar ha i är för samma orsak. De kompletterar varandra fint!
Man får se upp med mjölken, dock, så den inte skär sig! Inte låta koka igen.
Jag brukar göra en slät tomatsoppa:
ca 2 msk smör el. margarin
ca 2 msk mjöl
Gör en bottenredning, dvs smält smöret o blanda i mjölet
Häll i ung 4 dl grönsaksbuljong, lite i taget och rör ordentligt så att det inte blir klumpigt.
Låt småputtra i mågra minuter
Blanda i tomatjuice (minst 5 dl, jag brukar ta mer)
Låt sjuda i 20 minuter
Smaka av med salt och peppar
Lägg i skivade färska champinjoner (eller servera med riven ost, blir jättegott)
Fräser lök, vitlök, ev ett par potatisar för mer mättnad i olivolja. Tillsätter passerade tomater och hackade färska tomater. Några dl vatten. Låter koka ett tag. Mixar slät. I med lite grädde. Salt, peppar, basilika, oregano och socker.
Mums!
Ett måste är att lägga i lite mozzarellabitar i tallriken också!
Jag brukar dessutom ha ris i min soppa......mums
Jag har ett jättegott, snabbt och enkelt recept på tomatsoppa.
1-2 hackade vitlöksklyftor
olja
1 burk krossade tomater + lika mycket vatten
2 grönsaksbjuljongtärningar
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl kokt pasta
basilika (jag brukar ta ca 1-2 msk frusen)
ev Cayennepeppar
Hacka/pressa vitlöken i en kastrull med oljan och fräs utan att det tar färg. Häll på tomaterna, vattnet, grädden och buljongtärningarna. Koka upp och låt koka någon min. Häll i den kokta pastan, basilikan och cayennen.
Klart!
SUPERLÄTTA Nigella soppan:
Ta en burk krossade tomater, tillsätt grönsaksbuljong och ca 1 burk vatten, häll i ris och basilika, koka upp. Jättegod och matig lättlagad soppa!
annca: Jag brukar bara röra i en liten skvätt precis innan servering...då skär den sig inte
man tackar för alla svaren:)
Trodde nog det var så ja! ![]()
Åååååh vad hungrig jag blir, och klockan är ju långt till lunch, ju!