Lax?
Är det okej att äta vilken lax som helst eller är det nån speciell man ska undvika?
Är det okej att äta vilken lax som helst eller är det nån speciell man ska undvika?
lite info till din BM rystall
från Prevalence of Listeria monocytogenes and other Listeria spp.in smoked and 'gravad' fish.
av Loncarevic S, Tham W, Danielsson-Tham ML.
Altogether 150 samples of vacuum-packed fish were examined for the presence of Listeria species. Listeria monocytogenes were isolated from 12 of 58 'gravad' fish samples, 3 of 26 cold-smoked and one of 66 hot-smoked fish samples.
och med kunskap om att listeria kan växa i båda vakuumförpackning och kylskåpstemp så kanske hon inte ger så dumma råd...
-lata kocken Johanna, är det inte så att laxen helst skall ha varit fryst innan man gravar den?
Det gör man väl alltid? Fryser inna man gravar alltså??
Näe, inte i norrland i alla fall!
Det ska fisk ALLTID vara om man serverar den rå!
har skrivit det i hur många trådar som helst - och jag tror att jag har gjort det i denna med
vaddå då? det är ju ändå bara parasiter som dör i frysen - inte bakterier som listeria
Gränsen kankse går här vid Gävle då
Bara undrade eftersom typ ingen här uppe (som jag känner iaf) fryser innan de gravar. Min BM sa nämligen att det går bra med lite gravad lax då o då bara den varit fryst innan.
som sagt - även norrlänningar ska alltid frysa fisken om de ska äta den rå
jag tror inte att norrlänningar är särskillt motståndskraftiga mot binnekemask
Ej gravad lax sa min BM...
Haha, näe det tror inte jag heller faktiskt!
mamme
kolla slv.se istället för att lita blint på BM de har ofta fel....
gravad lax som är NYgravad och behandlad hygieniskt HELT RÄTT utgör ingen risk sen ökar risken med felaktig behandling, förvaring, vakuumförpackning etc...