Lax?
Är det okej att äta vilken lax som helst eller är det nån speciell man ska undvika?
Är det okej att äta vilken lax som helst eller är det nån speciell man ska undvika?
Jo, jag hoppas det.. Hmm.. kanske inte.. jag har iaf ingen koll.. Men nu vet jag ungefär.. tack så mycket..
ska vi reda upp begreppen lite????
i princip all lax är odlad
den som inte är odlad säljs med det som argument eftersom det anses finare
gravad fisk är helt OK om dne är NYgravad - problemet är att hållbarhetstiden ökar eftersom gravning är en konserveringsmetod
Tyvärr så kan listeria växa ändå trots att förskämningsmikroberna inte kan det.
så rå fisk är helt ok eftersom förskämningsmikroberna hinner förstöra fisken innan ev listeria hunnit växa till skadliga nivåer
och förresten
lax från rena vatten (ej östersjön alltså) eller odlad kan man äta hur mkt man vill av
Som "lata kocken.." säger: Så länge du itne fångat fisken själv utan köp så kan du äta den.
Enligt min BM så går det bra att äta både gravad och rökt eftersom den är så välpacketerad idag. Man behöver ju inte äta varje dag. Det är så extremt få fall av listeria rapporterade i Sverige. Det är värre att tömma kattlådan isf.
Köp du lax oxh ät i godan ro.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
vad är det din BM säger! hon har ju ingen koll alls!
det är ju förpackningemetoderna som gör att ev listeria kan växa!
visst är det extremt få fall - men det är nästan alltid vaccad fisk och skaldjur som orsakar utbrotten!
senast var det vaccad krabba som gjorde ett tiotal personer sjuka runt jultid...
men jag hade nog tänkt att äta laxfilé tillagad i ugn (eller på grill).. Vilket alltså borde betyda att det inte är nån fara och att det går att äta hur ofta man vill... har jag rätt??
MAn kan äta gravad om man har gjort den själv men när den är klarså ska man äta endast någon bit. Men att ät ofta det ska man inte föra utan någon gång under graviditeten. Om du är osäker kolla konsumenverket.
JAg har aldrig brytt mig om regler vad man ska äta och inte äta och mina 4 barn mår hur bra som helst.
MAn ska göra som man själv vill följa slaviskt alla råd eller tumma på dem det är upp till var och en.
Grillad lax eller tillagad i ungmn eller spisen kan du äta ofta men som sagt gravad ska man vara försiktig med.
helt rätt
ät och njuuuut
förresten är det ett mkt bra val av mat eftersom lax är en fet fisk som innehåller mkt EPA och DHA som är viktiga fettsyror - ffa DHA är viktigt för gravida eftersom det är en stor beståndsdel i hjärnan
nej inte konsumentverket terese
livsmedelsverket... www.slv.se och sen in under gravida och ammande
bra.. då ska jag ner till fiskbilen direkt (nästan iaf).. tack så mycket allihopa..