• 000104

Höftledsluxation

Hej!

Idag har vi varit på 2månaderskontrollen.

Vikt: 5120
    Längd 58
    Huvud: 38.2

Sen konstaterades det att hon har höftledsluxation på vänster sida.
    Andreas hade det som bebis, men allt blev bara så svart...:(
    Vad händer nu? Kommer hon att ha ont?
    Hon får bara ligga på rygg...kan hon röra sig? Jag menar hon har precis börjat
    vifta med armar och ben och verkar tycka om att röra på sig, kommer hon att
    kunna göra det sen också..

Frågorna snurrar runt i huvudet och jag känner mig bara så gråtfärdig hela
    tiden, stackars älskade Josefin:((((.

Detta kommer väl att ta minst 3 månader sa doktorn, usch vad allt känns såå
    jobbigt just nu, det gör fruktansvärt ont i mammahjärtat..

Men förhoppningsvis så kommer man starkare ur detta med många erfarenheter
    starkare * tänka positivt*.

Nån med erfarenhet och tips??

• Svar på tråden Höftledsluxation
  • Ester

Förstår dig att det måste vara jättehemskt, men jag tycker du ska se det som nåt positivt att man upptäcker det så tidigt för det ska räcka med skena nu och sen blir hon helt bra. Kommer man på det senare måste det opereras och då är det ju verkligen hemskt för bebben. Om man inte upptäcker det tidigt finns risken att de får men av det hela livet.

Vår Amanda blev också gå på extrakoll eftersom hon var sätesbarn som tur var hade hon inga problem men både paret innan och efter oss på kontrollen hade bebbar som skulle få skenor.

Du måste vända dig till ditt BVC och berätta hur du mår och så klart att du har en massa frågor som du vill ha svar på. Tycker att det är jättekonstigt att de inte berättat mer för dig för det är ju deras skyldighet. Ring eller boka tid så att du får svar och tröst. Skickar ett gäng styrkekramar till dig och Josefine

• Ester

Förstår dig att det måste vara jättehemskt, men jag tycker du ska se det som nåt positivt att man upptäcker det så tidigt för det ska räcka med skena nu och sen blir hon helt bra. Kommer man på det senare måste det opereras och då är det ju verkligen hemskt för bebben. Om man inte upptäcker det tidigt finns risken att de får men av det hela livet.

Vår Amanda blev också gå på extrakoll eftersom hon var sätesbarn som tur var hade hon inga problem men både paret innan och efter oss på kontrollen hade bebbar som skulle få skenor.

Du måste vända dig till ditt BVC och berätta hur du mår och så klart att du har en massa frågor som du vill ha svar på. Tycker att det är jättekonstigt att de inte berättat mer för dig för det är ju deras skyldighet. Ring eller boka tid så att du får svar och tröst. Skickar ett gäng styrkekramar till dig och Josefine

• Ester

• Ester

hupp det blev nåt fel där med min dator sorry

• 000104

Tack Ester för dina värmande ord!!

Ingen som har ett höftledsluxationsbarn här??

• Vero

Min son är 2 veckor och eftersom han är sätesbarn så har han också en instabil vänsterhöft. Vi fick remiss till ultraljud och barnortoped redan på BB, så igår var vi där.

Ultraljudsundersökningen var hemsk, de klämde ner min son i en "ränna" och en sköterska drog ut benen på honom. Läkaren kom fram till att det fanns en liten subluxation på höger sida, men vänster var okej... Öh?

Barnortopeden visade mig tydligt att det var vänster höft som var instabil, jag såg hur han vickade benet fram och tillbaka i höftskålen! Dessutom var det vänster fot han hade uppe vid kinden när han föddes.

kanske var min sons luxation inte så allvarlig, för han fick "bara" en "byxa" (mer som en sele av nåt slag) som pressar isär hans ben och håller höften i rätt läge, den behöver han "bara" ha i 6 veckor.

Känns som en evighet för mig. Min lilla två veckr gamla son kommer behöva ha den där hemska byxan på sig tills han är 2 månader gammal!

Jag har inte gråtit så mycket som jag gjorde igår på länge, men sen är ju frågan om min son har gråtit så mycket i hela sitt liv förr. Han verkar väldigt otrygg nu. Sover bara en halvtimme till en timme i taget och vill snutta varje timme. Han skriker hjärtskärande när man tar på honom "byxan" efter blöjbyte, och jag mår skit!

Men visst... vad är ett par månader jämfört med ett helt liv av höftledsbesvär?

• IsaW

Hej!
    Min lille pojke hade höftlux på vänster sida (han var sätesbebis) och jag hade det också när jag var bebis så det kom inte som någon överraskning. Men det var ändå jobbigt och ett tufft besked, så jag vet verkligen hur det känns och att det är tungt. *styrkekramar* Men jag lovar, det går bra! Vilken behandling ska hon få? Gustav hade von Rosen-skena i 13 veckor. Sedan är det så att olika sjukhus har olika föreskrifter. Vi hörde till DS i Stockholm och där lämnar de stort ansvar & frihet till föräldrarna, man får ta ur barnet ur skenan 30 minuter om dagen för luftning och bad (& gos förståss ). På andra sjukhus vet jag att bebisen bara får bada där med personal till hjälp och inte komma ur skenan hemma.
    Kort sagt kan jag säga att skentiden var jobbig, men gick fort och idag är Gustav slutröntgad och allt är ok
    Om du vill fråga mera runt skenan & vår erfarenhet av höftlux får du gärna maila mig: ake74@hotmail.com
    Lycka till!
    Lycka till! Det kommer säkert gå bra, tiden med skena går faktiskt fort.

• 000104

IsaW: TACK för dina rader.
    Vi ska till läkaren på barnkliniken i slutet på nästa vecka, så mailar jag dig sen, har 100000 frågor

Vi har en bilbarnstol från 0-13 kg, tror du hon får plats med benen i den, dem är ju rätt så djupt skålade dem stolarna....

• Fru Karlsson

hej!

har ingen erfarenhet av egna barn med höftledsluxation, men jag kan däremot berätta att jag är född med denna åkomma och har aldrig haft problem av den!

jag är överrörlig, men vet inte om det har med detta att göra eller ej.
    har även en förmåga att "låsa" ena sidan av ländrygg/bäcken, men det är inget som är ett problem iom att jag knäcker loss det själv, hemma på sängen!

var inte orolig, det kommer säkert att gå jättebra för din lilla tjej!

kram!
    Jess

• penny74

Hej! Jag är också född med denna åkomma och har inte heller haft några som helst problem. Började gå väldigt tidigt osv.

Det kommer säkert att gå bra för dig och din lilla flicka! Men upptäcker man inte detta när barnet föds? Direkt?

Det jag funderar på är om det är ärftligt, ngn som vet?

kram så mycket!

Svar på tråden Höftledsluxation