• 000104

Höftledsluxation

Hej!

Idag har vi varit på 2månaderskontrollen.

Vikt: 5120
    Längd 58
    Huvud: 38.2

Sen konstaterades det att hon har höftledsluxation på vänster sida.
    Andreas hade det som bebis, men allt blev bara så svart...:(
    Vad händer nu? Kommer hon att ha ont?
    Hon får bara ligga på rygg...kan hon röra sig? Jag menar hon har precis börjat
    vifta med armar och ben och verkar tycka om att röra på sig, kommer hon att
    kunna göra det sen också..

Frågorna snurrar runt i huvudet och jag känner mig bara så gråtfärdig hela
    tiden, stackars älskade Josefin:((((.

Detta kommer väl att ta minst 3 månader sa doktorn, usch vad allt känns såå
    jobbigt just nu, det gör fruktansvärt ont i mammahjärtat..

Men förhoppningsvis så kommer man starkare ur detta med många erfarenheter
    starkare * tänka positivt*.

Nån med erfarenhet och tips??

• Svar på tråden Höftledsluxation
  • Nippertippan

Hej!

Vår dotter föddes med höftluxation för 1½ år sedan. Hon låg i von Rosen-skena under tre månader och har därefter varit helt besvärsfri vid alla återkontroller. Jag reagerade precis som du- med chock och oro - och tyckte det var fruktansvärt hemsk att tvinga henne att ligga i denna otäcka skena. Men, trots allt, tre månader går väldigt väldigt fort!!!
    När Alva var 9 mån började hon gå och idag springer, klättrar hon för fullt. Vi trodde hon skulle bli senare i sin utveckling, men man kan idag inte alls tro att hon är född med höftfel.

Hoppas detta lugnar dig något och att allt går bra för er!
    Lycka till!

• sarah

Vår tjej låg i säte och hade höftluxation och fick en von rosen skena när hon var 3 dagar gammal. Hon hade den i 12 veckor och jag var oxå jätte lessen i början. Men allt gick bra och nu är hon helt friksförklarad och alla läkare säger att det alltid lir bra efter behandlingen. Hör av dig om d är något mer du undrar över

• Envis

Ja det är ärftligt och min svärmor led av sina besvär hela livet och min man lider av sitt handikapp varje dag. Han föddes samma år som von Rosen kom på den geniala skenan som gör att detta går att bota nuförtiden. Min bonusdotter samt båda våra små flickor har alla tre haft skenor i resp tre månader. De var olika gravt drabbade men alla hade blivit friska efter tre månader.

Se till att få dit skenan direkt för varje dag som går så kan tiden som skenan måste användas förlängas. Bor du i Stockholm så rekommenderar jag att du åker direkt till Astrid Lindgren och begär omedelbar vård för höftlux. Där är de proffsigare än på Danderyd i alla fall. Du får åka till sjukan och bada och byta storlek på skenan varannan vecka. Bebisen kan röra armarna och huvudet utan problem, men benen blir ju fastlåsta så att de små föterna liksom viftar ute i luften. Jag tyckte att det kändes som en andra förlossning när skenan kom bort och de var friska och man kunde gosa hur man ville. Det är jobbigt att göra rent under skenan, för att undvika skavsår så kan man torka skenan med hårfönen när man gjort rent den. Försök att låta bebisen ligga mycket på mage (det går att böja upp axelbanden så att skenan då bara sitter fast kring höften och ligger lös över ryggen) i vaket tillstånd så att hon kan böja ryggen. Bilbarnstol finns att hyra på sjukhuset och det är en sådan som de ligger platt i.

Var inte för ledsen nu, när jag såg alla andra sjuka barn på sjukhuset kände jag mig tacksam över att inte vara värre drabbad än att ha en snabbotad höftluxbebis.

• maria1979

Håller med om att det är ärftligt.. då jag hade det när jag föddes... hade åxå von-rosen skena... så nu kollar de min dotter extra noggrant... skönt.. jag har ont i min högra höft men läkaren säger att det inte skall höra ihop med att höften *satt* fel.. *hmm*

• Lilltjejen

Hej! Min kusin har det, och det var inga problem alls för dom förutom att åka bil. Hon vart så bred att hon nästan inte fick plats i stolen. Sen blev hon väldigt svettig också av frejkabyxan hon hade, men du behöver nog inte oroa dig. Kram

• Fru Karlsson

men... ok, nu är jag förvirrad...

jag har mig veterligen INTE haft ngn skena eller annat... hur hänger det ihop med det jag nu lär mig av er??

• 000104

Tack alla för era svar!! Va goa ni är...
    Idag känns allt lite bättre efter en natts sömn och mycket grubbel innan jag somnade.
    Detta kommer att gå fint och allt ordnar *tänker mycket positivt*...jag återkommer när vi varit inne på barnkliniken, vilket nog sker i slutet på nästa vecka.

Kram på er alla

• sarah

Fru Karlsson, förmodligen hade du väldigt väldigt lite lux. hade du haft mer så hade du fått skena .

• fnurran

Här är en till som föddes i säte och fick ligga i von Rosen-skena. Min mamma har berättat att det knepigaste var att få rent under skenan, men att det annars inte var så jobbigt att ha barn med skena. Jag har nästan inga problem nu, har varit väldigt idrottsaktiv under mina yngre år och tränat mycket, har aldrig känt av höfterna då. Idag kan en av höfterna "låsa sig", när jag gör vissa rörelser (t.ex då man har sex eller cyklar, samt när jag födde barn och låg i gynställning ), men annars har jag inga problem. Förstår att det känns jobbigt just nu, men försök att fokusera på denna relativt sett korta tiden för ditt barn, som sedan kommer att bli fullt återställd. Lycka till!
    Fnurran

• Lilla Pe

Hej! Vet precis hur det känns - min lilla Maja (4 veckor på onsdag) föddes också med höftledsluxation på båda höfterna, vilket upptäcktes när hon var 2 dagar. Oturligt nog har hon grad 3 (tydligen kan man ha grad 1 till 3, där 1 är lindrigast) och måste ha sin Von Rosen-skena i minst 12 veckor, troligtvis 18... Samtidigt som det känns jättejobbigt att stänga in sin mjuka och gosiga bebis i skenan så länge är jag väldigt glad att de upptäckte problemet så tidigt, Maja vet inte om något annat än att ligga i skenan och kommer att bli helt återställd! Jag föddes själv med luxation på ena höften och låg i skena (en tidigare variant än Von Rosen) i 12 veckor från det att jag var 2 veckor gammal. Jag blev helt bra och har inga problem med höften alls!

Det jobbiga med skenan tycker jag är allt det praktiska för oss som föräldrar - att få blöjan på plats utan läckage, att hitta amningsställningar som funkar (fortfarande det värsta!), att hitta kläder hon får plats i utan att strypa henne när man har henne liggande på bröstet, att få plats med henne i babyskyddet...

Vi går hos sjukgymnasten på DS och har hittills bara badat lilltjejen där, men nu ska vi själva ta av henne skenan 30 min om dagen och bada henne själva... känns läskigt för tänk om man gör fel när skenan ska på igen, men vi har börjat ändå och har tjatat oss till att få komma tillbaka till DS några gånger till bara för att kolla att vi hanterar skenan rätt.

Oj det blev långt det här! Mycket tankar man vill vädra Ni andra föräldrar med bebisar i skena (ja övriga också förstås!) får gärna höra av er med tips eller frågor, det är alltid skönt att veta att man inte är den enda!

• sarah

Alla ni som har bebisar i skena får jätte gärna höra av er till mig om ni undrar något. Min tjej är i dag 6 mån snart och hade sin skena i 12 veckor från och med att hon var tre dagar gammal.
    Jag vet hur ni känner det och hur jobbigt och frustrerande det kan vara.

• Helene OSV

ursäkta att jag inflikar ett litet inlägg här fast jag egentligen inte har nån erfarenhet av höftledsluxation!
    (jag tar väl alla tillfällen i akt att prata om mitt stora intresse ;) )

Jag har läst att läkare och sjukgymnaster rekommenderar bärsjal till barn med höftluxation eftersom benen då hamnar i rätt position. Det är med all säkerhet också mycket lättare att bära sitt barn med sjal än utan och mycket trevligare och mysigare för barnet. Det kanske inte är så skönt att ligga i vagnen med den där skenan på?

Jag tänkte att det kunde vara intressant att veta. :)

Hoppas allt går bra och att lilla Josefin slipper skenan så fort som möjligt!

• sarah

Min tjej hade inga problem med vagnen. Det är ju precis likadant som om hon ligger i sängen.

• delifi2

min äldsta dotter hade d, ja tyckte d va rätt skönt för man kunde lixom ta i henne utan att vara rädd, sen när vi tog bort skenan första gången så va d lite läskigt eftersom hon inte hade byggt upp nåra muskler, men hon va precis som alla andra 4 månaders då

• Flisan4

Hej!
    Tror inte du ska oroa dej...min äldsta son hade det och fick ligga i von rosen skena. Det var lite bökigt i början med kläder, blöja osv men man vänjer sej ganska snabbt. Min son hade inte ont av det, men han fick den när han var en vecka gammal och vande sej. Men känslan när han var tre månader och få av sej den kan inte beskrivas*L*..lite läskigt för man visste knappt hur man skulle hålla han utan den, som hade varit ett jättestöd innan. Det ordnar sej, min son har inte heller haft problem ssenare och han är 13 år nu.
    Kram

• Vero

Åh vilken lycka, idag åkte Freikabyan av! Gissa om jag har en lycklig bäbis (och han har en lycklig mamma)!

Svar på tråden Höftledsluxation