• fisbubbla

Men rasismen mot vita då?

Nu startar jag en tråd om rasismen mot oss vita eftersom man tydligen inte får diskutera den i andra trådar.

I dagens samhälle så känns det nästan som att dom flesta blundar för att det finns invandrare som kan vara extremt fördomsfulla mot oss vita, svenskar. Ofta har man inte ens gjort dom något, men ändå får man höra att sverige är ett jävla skitland och att man är en jävla svenne/svennehora, eller kanske till och med en viting.

Jag har inga problem med att bli kallad för vit eller så, så länge det inte ligger något fördomsfullt i det. Men många tycks blunda för att den här sortens rasism finns. För i mångas ögon så verkar det som att rasism, det är något som bara dom vita utför.

Ska vi bara sitta och acceptera att det här finns eller tänker ni fortsätta blunda för det?

• Svar på tråden Men rasismen mot vita då?
  • Emin éMinÄlskling

Ja du har en väldigt bra poäng där Ts...
    Rasism är så klart lika hemsk vem eller vilka som än utsätts.

• lishe
    Definition på begreppet "omvänd rasisim":

"Det skiftande bruket av "omvänd rasism" är sannerligen förvirrande. Den betydelse som uttrycket haft från början, och den som vi bör hålla på, är 'positiv särbehandling', det vill säga särbehandling av personer som tillhör en etnisk grupp som brukar utsättas för rasism men i det aktuella fallet gynnas av andras ängslan att verka rasistiska.

Ett exempel på omvänd rasism är att en domstol bestående av vita dömer en svart brottsling, enbart av det skälet att han är svart, till ett lindrigare straff än vad en vit skulle ha fått för samma brott. Den omvända rasismen kan vara ett uttryck för såväl rädsla att uppfattas som rasist som för missriktad välvilja."
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=452079
  • lishe
    "men rasismen mot vita då?...."

Det ÄR inte lika illa att sparka uppåt om ni förstår hur jag menar.

Vissa grupper i samhället är utsatta för diskriminering dagligen, i många sammanhang. Det kan vara på arbetsmarknanden, bostadsmarknaden, i skolan etc etc. De diskrimineras pga sitt utseende och ursprung.

Du har väldiga fördelar som "vit" i Sverige, idag!
    Som Svenne Svensson har du lättare att få komma på arbetsintervju, större chans att få jobbet, lättare att få hyreskontrakt på lägenhet, din "kristna tro" är accepterad (hur många kyrkor sätts i brand?), du möts överhuvudtaget med mer respekt i alla möjliga sammanhang!

Självklart är det alltid fel att smutskasta en annan människa pga nationalitet, ursprung, religion, sexuella preferenser etc etc

MEN en grupp (de "vita") som redan har alla dessa fördelar som jag nämde är trots allt starkare och skadas inte på samma sätt av rasism och fördomar.

Sen undrar jag också lite.....
    Hur ofta har ni känt er utsatta för rasism egentligen?
    Jag har vuxit upp i ett "invandrartätt" område och var också gift med en muslimsk man i flera år. Jag kan inte minnas att jag har känt mig utsatt för rasism direkt.
    I sådana fall var nog vissa "svenskars" fördomsfulla kommentarer mycket värre!
  • Emin éMinÄlskling

Oj...ja rasismen och fördomar tycker jag man ser ganska mycket av. Jag är också bosatt i ett invandrar tätt område. Min sambo är utländsk jag är svensk. Och mycket har jag fått utstå av speciellt sk*tungarna här i området.
    Jag tror inte ts menar just svarta och vita, utan rasism i alla former.... jag tror inte man ska väga vem som blir mest utsatt, utan ta avstånd från all rasism. Som sagt tycker jag det är lika hemskt vem eller vilka som än blir utsatta. Jag har hört lika mycket från "vissa svenskars" fördomsfulla kommentarer som från "vissa invandrares" fördomsfulla kommentarer. Fördommar finns det nog lika mycket överallt. Och visst är det synd att det är så. 

• lishe
    "Jag tror inte ts menar just svarta och vita, utan rasism i alla former"

Nej jag tror inte heller att ts menar just "vita" även om hon använder det ordet. Det är därför som jag sätter " tecken" när jag använder ordet "vit".
    Det är trots allt viktigt att vi vet att vi pratar om samma grupp människor.

Jag tycker också att ALL rasism är hemsk! men man bör ändå fundera på vad olika rasistiska uttryck grundar sig i.

Att kalla någon för "jävla svenne" är såklart inte ok men samtidigt måste man komma ihåg att det uttrycket förmodligen är grundat i en viss frustation över att inte ha samma fördelar som en "svenne". Det är ett sätt att hålla distansen till en grupp man känner sig diskriminerad av.

Att skrika "negerjävel" efter någon är så mycket mer laddat eftersom rasismen som riktas mot minoriteter har en helt annan grund, en helt annan historia!

ALL rasism är lika illa men jag tycker ändå att man kan se nyanser och konsekvenserna av rasism som riktas mot än den ena än den andra gruppen.
  • R Mutt

Så klokt du skriver lishe!

Jag tycker nog faktiskt att det känns som ett riktigt lågvattenmärke att ens försöka jämställa den strukturella rasism som invandrargrupper utsätts för i form av diskriminering på arbetsmarknaden, bostadsmarknaden, orättvisor i skolsystemet, osynliggörande i media och offentlig debatt osv, med de eventuella glåpord som infödda svenskar kan råka ut för.

Jag har som infödd svensk aldrig varit i en situation där mitt ursprung inneburit ett hinder för mig som person, och det tror jag att få infödda svenskar har. Utlandsfödda svenskar upplever sådana situationer hela tiden.

Vardagliga föromar och glåpord är något annat, och det faktum att även infödda svenskar drabbas av tillmälen som anspelar på hudfärg eller ursprung är INTE en anledning att se mindre allvarligt på den rasism som invandrargrupper utsätts för.

• Danbala

R Mutt:

Jag håller med dig, egentligen, men samtidigt tror jag att det bästa sättet att bearbeta och motverka rasism, sexism och alla andra jämlikhetsfrågor är mångsidiga lösningar. Jag tror ingen tjänar på att ignorera att orättvisor finns åt båda håll, och att vifta bort den upplevda rasismen mot svenskar, eller sexism mot män, med "jaja, de andra har det värre" är absolut inte bra. Så även om jag håller med i sak tror jag inte det är det viktiga att trycka på, för det uppfattas lätt av varje individ i den överlägsna gruppen, som i sitt eget liv inte upplever sig som överlägsen (och inte alltid är det heller), som en attac à la "skiter väl i er, nu är det vår tur att ge tillbaka" eller "Tyst! Det är MEST synd om oss, så det så!" vilket jag tror är en återvändsgränd.

Så, nej, inte en anledning att se mindre allvarligt på den mest utsatta sidans problem, men definitivt inget som ska sopas under mattan heller.

• fisbubbla

Men det är många som tar upp det här med arbetsmarknaden.. Varför skulle jag ha lättare att få jobb än någon annan? Det har jag inte. Jag tror att endel arbetsgivare dock kan vara lite "rädda" för att anställa någon som inte pratar flytande svenska, och det är den enda skillnaden jag kan komma på.

• Danbala

fisbubbla:

Jag är pessismist nog när det gäller människor för att tro att många sorteras bort redan innan ansökningen lästs igenom, bara för att de heter något som den som öppnar kuverten inte kan uttala själv. Typ.

• Emin éMinÄlskling

lishe: ja absolut, jag måste erkänna att när jag skrev: "Jag tror inte ts menar just svarta och vita, utan rasism i alla former" var det inte direkt genomtänkt av vad du skrev, utan det bara kom med, kände att det var något jag ville klargöra!
    Jag menar JAG tycker det är lika illa "vem man än sparkar på", ...men jag tycker du skriver väldigt bra, det ligger väldigt mycket i det du säger.
    Jag tror att ordet och innebörden rasism tyvärr är lite "missbrukat" av både svenskar och "invandrare"
    Men absolut att invandrargrupper utsätts för mer form av diskriminering på tex arbetsmarknaden etc... och detta är både hemskt och sorgligt, men jag tror inte som sagt att man löser det problemet genom att göra någon slags "tävling" om vilken folkgrupp som är mest utsatt. Jag tror det bästa vore om alla kunde se alla männsiskor, som just människor. Det finns både "onda och goda" och dessa borde ses som just det, inte som en folkgrupp!
    Jag tycker Danbalas inlägg är super, kan inte formulera mig bättre själv! 

Svar på tråden Men rasismen mot vita då?