• Dino78

Bambi är...

Av anledning till att jag diskuterade Bambi med en kompis som trodde en helt annan sak än mig. Vill se om fler har olika meningar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-22 10:21:45:
    Testar bara uppdateringsfunktionen om den blivit bättre!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-05-22 17:14:55:
    Med Bambi menas DISNEYS FILMFIGUR.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bambi är...
  • Dino78

SuperMia1980 - Han är inget rådjur, han är en hjort. Står fel i boken i såna fall Faktiskt, för han är en hjort.

• Daidi

haha, jag trodde det var en hona jag!
    Men det var länge sen jag såg filmen, skyller på det!

• annca

En liten hjorttjurkalv som ska bli skogens konung förståss!

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • MarinaNina

Jag trodde som de flesta andra härinne, att det var en rådjurshane, men man lär sig något nytt varje dag.

• Jagjagjag

...en hjortkalv, hane  = Har filmen här hemma

• mia1980
    Dino78: Har tre böcker hemma från Disney om Bambi...
    "Bambi", "Bambi 2 - Skogens konung" och "Stampe och skogsbranden".
    I alla dessa TRE böcker står det att Bambi är en liten rådjurshane. Pappan är en Råbock och mamman är en rådjurshona....
    Kan det vekligen vara fel i TRE böcker från Disney...
    Har även googlat om Bambi och hittat olik info om honom.
    Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • Emma83

ett rådjurskid, hane ??? fast é inte säker vet iallafall att det är en hane

• Dino78

SuperMia1980 - Sist jag läste på om biologi så är avkomman av samma art som föräldrarna. Och eftersom mamma och pappa är hjortar så är alltså även Bambi en hjort.
    Det är en väldigt vanlig missuppfattning att Bambi är ett rådjur, så vanlig att det till och med tas alltså skrivs fel i Disney-böcker. För han är en hjort.

I Disneys film om Bambi står det iaf rätt, där står det "ung hjortkalv".

Så ja, TRE böcker har fel

• Sofia Cronwall

det är en hjortkalv. för hans pappa e en kronhjort. det säger de i filmen iallafall.

trodde han var ett rådjur när jag var liten men de förklarade många ggr att att det är en hjort.

Och det är en hane, hur kan han annars skaffa "tvillingar" med honan kommer inte ihåg vad hon heter. Fideli?

Sofia med Filip 031120 & Lillebror 060503
  • xxmeyaxx

Det ÄR en hjortkalv. Det syns ju
    Och jösses - hona? Lägg ner. Det ÄR en hane.
    Bambi har horn, slåss med en annan hane om flickan, hon pussar (slickar) honom. (uhh, vad det där lät..) och dessutom får dom barn ihop! Bambi är skogens prins!

• xxmeyaxx

Är inte hjortkalvar mer vanliga i USA än rådjur också?

• xxmeyaxx

Nej vänta..

Bambi föddes som FLICKA..
    men könsopererade sig..

Så när Bambi är vuxen är det en KILLE!

• mia1980

Var Disney fick idén...
    http://courseweb.stthomas.edu/paschons/language_http/essays/salten.html

Söker man på orginaltitel så hittar man denna info.
    http://listing-index.ebay.com/movies/Bambi.html
    "Bambi, the young roe deer prince of the forest". Roe deer = Capreolus capreolus = http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Capreolus%20capreolus&Category=Pattedyr = rådjur....

Tänkte bara berätta eftersom jag letade för att se om filmen eller min bok hade rätt.

Hoppas länkarna funkar...

Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre. /Cicero
  • mia1980

Mitt förra inlägg är lite OT kanske så att Disney ändrat till hjort då det passar bättre i det amerikanska landskapet...

• Dino78

Talar om filmen nu, inte originalboken. Det borde jag kankse lägga till som uppdatering, ska göra det. För i boken är det ett rådjur men Disney gjorde om det till en hjort för att rådjur inte finns där.
    Men den Bambi som vi känner till är alltså en hjort, men läser man boken så ja, då är det ett rådjur!

Svar på tråden Bambi är...