• almafa

Bebis beräknas till 5 kg... storlek på kläder???

Min "lille" prins beräknas väga 4900 vid födseln om mindre än en månad... vad ska jag satsa på för storlek till honom (allt i stl 50 är redan struket) men räcker 56 tror ni???

vad väger era bebisar och vad har/hade de för stl

(kanske ska fråga i föräldrer forumet också)

Martina

• Svar på tråden Bebis beräknas till 5 kg... storlek på kläder???
  • kidA

när de väger så så kan de ha 56 faktiskt. men inte så himla länge. noah vägde 4090g o han hade 56 i lite mindre än 2 veckor. så satsa på 62or du.

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • isasdream

min vänninas tös som vägde 5200 kunde ha 56 en månad nästan två. beror mer på längden än på vikten när de gäller bebiskläder då de är vida.

min vägde 4000 men minns ej vad vi hade för st... va ju ett tag sen.

• lurv

Ta du din viktskattning med en nypa (modell stor) salt. Jag har fått 2 av mina barn viktskattade på tillväxtUL och det har inte stämt. Nu var dom visserligen skattade att väga mindre än vad dom gjorde (tjejen beräknad till mindre än 3 kilo vägde 3960 gr, sonen beräknad till 3500 vägde 4110 gr). Nu väger minsta sonen knappt 6 kilo är 6 veckor gammal och är drygt 57 cm lång. Han har nu både 56 och 62 i storlek.

Mitt råd är att köpa lite i 56 och sedan komplettera med större kläder eller om han väger mindre eventuellt mer i samma storlek. Det är inte så kul när kläderna är jättestora. KappAhls eget märke är lite större i storlekarna än andra affärer så det kan ju kanske vara något att satsa på.

• kidA

noah beräknades på viktskattningen till att väga runt 4000 vid bf. han föddes i v 30 o vägde 4090 g

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • johannadarling

Min dotter vägde 4500 gram och 56 kändes lite stort ibörjan så det borde din bebis kunna ha.

• Linda

Jag skulle ha satsat på att ha lite i 56 och köpa det mesta senare, man får ju en del kläder i böjan också oftast. Men som lurv säger, ta det med en nypa salt. Gjorde mitt sista tillväxt ul en vecka innan bebisen föddes. Kommer inte ihåg vad det visade, men jag mins att det diffade rejält mot resultatet. Det kan vara svårt att beräkna och sedan kan bebisen gå ner på slutet också om man t.ex. har mycket förkalkningar i moderkakan. Som tidigare sagts hänger det mest på längde också. Lycka till!

• Linda

"Mitt sista tillväxt ul" Låter som att jag sprang på ul halva grav. Så var det inte, gjorde två tillväxt ul sammanlagt.

• Erika

min baby vägde 4,5 kg o hade 56 från början och efter ca 2 veckor fick vi börja med strl 62.

• Mijjo

min stora flicka vägde 4860gr och var 56 cm lång och hon kunde INTE ha 56 , utan jag fick köpa stl 62.

• almafa

Tack för alla svar... Vi har köpt lite 56 så vi har "något" att ta på honom men jag tänkte införa "köpstopp" på stl 56 till vänner och familj som vill komma med eventuella presenter och istället säga att vi "önskar oss" stl. 62

Vad tror ni om det???

Martina

• johannadarling

Det kommer nog att bli jättebra!
    Vi väntar tydligen en stor bebis vi också så vi får nog köra på samma strategi.

• mia1968

min son vägde 4900gr och var 55 cm lång, han hade vi 56 till i ca en månad.... problemet är nog inte i omfång utan längden på kläderna.

Önska er 62 och 68 på kläderna, 62 har de inte heller så länge.

Svar på tråden Bebis beräknas till 5 kg... storlek på kläder???