• Mysanpysan

Symtom på dyslexi

Hur kan man upptäcka att ett barn har dyslexi?
    Jag har varit hos barnpsykolog då jag och min sambo har läsoch skrivsvårigheter. Min son har 80% chans att han har någon form.
    Nu har dagis sagt på utvecklingssamtal att dom är oroliga för honom. han vill inte sitta still i grupper som på samlingen.
    Han sitter still en liten stund i liten grupp och om en personal sitter med honom. han säger ofta när dom ska göra saker att han inte kan och vid grupptryck så kan han börja göra saker dom ska vid olika teman.
    Han är en sprallig pojke på 5 år. Jag tycker att barn ska få vara barn och inte ha så mycket måsten på dagis.
    Är det någon som känner igen min pojkes symtom och har ni någon erfarenhet av detta?
    Barnpsykologen trodde inte att det kunde vara någon bokstavs sjukdom som hon kallade det. men att dyslexi kunde bete sig så där. Hoppas ni förstår vad jag menar.
    En orolig mamma med två stora barn med läs och skrivsvårigheter.
    Ingen av de stora har varit som min lilla plutt.

Hoppas på svar.

• Svar på tråden Symtom på dyslexi
  • Bumba

Min svåger, som i år blir 18, har grav dyslexi och discalkuli. Han har under hela sitt liv bland mycket annat haft svårt att slutföra påbörjade saker. Han kan inte se konsekvenser av sitt handlande. Han har vissa koncentrationssvårigheter mm mm. Men när han var liten, kunde han sitta still och vara koncentrerad. Han blev diagnostiserad vid 8års ålder...
    Att er son som är 5-år inte vill sitta still vid samlingen behöver inte betyda någonting!!! Det behöver inte ha med dyslexin att göra. Han kanske bara är rastlös av sig... Det kan vara något annat som gör att han beter sig som han gör på dagis. Hur trivs han på dagis? Fungerar allt annat? Hur är han när han är ute? Fråga om sådant. Fråga även hur han fungerar vid maten etc...
    Är det inte förresten lite tidigt att redan vid 5 konstatera dyslexi??? Bättre att ta tag i det efter förskolan och år 1 om det håller i sig. Men se till att om det fortsätter få hjälp snarast för att lindra skolgången.

• gambia90

Det är för tidigt att börja spekulera i om din son har dyslexi.
    Att han inte vill sitta still är ingen ovanlighet bland barn och behöver absolut inte betyda att han har dyslexi!
    Återigen: För tidigt att tala om Dyslexi

• Mysanpysan

Jag måste ta upp det.
    Dagis säger att dom är oroliga för honom, men riktigt för vad vet vi inte.
    Vissa som kan säger att man kan kolla dyslexi redan nu.
    Vi måste då skolan inte kommer att bry sig alls hur mycket vi än tjatar om det.
    De gjorde det inte med mina två stora barn. 14 åringen fick utredning när han kom till en annan skola då lyssnade man på mig.
    Han har läs och skrivsvårigheter.
    Min dotter går ut nu till högstadiet och hon står i kö nu som först fastän vi tjatat i många år.

• lurv

Mysanpysan: Kan din femåring läsa och skriva ännu? Kan han inte det så finns det ju inget att testa. Många barn har läs och skrivsvårigheter men av alla dessa barn så är det ganska få som har dyslexi.

Jag har själv 2 killar med läs och skrivsvårigheter men ingen av dom har dock dyslexi. Den yngre av dom har däremot dyscalkyli. Dessa 2 killar är varandras raka motsats den ena har alltid varit lugn och försiktig medan den andra har levt sitt liv i 180 knyck redan från början.

Vi fick också vänta länge på utredningar och var tvugna att byta skola innan vi togs på allvar.

• Mysanpysan

Lurv: kan du beskriva dyscalkyli? Vad är det lite mer ord?
    Jag har adlrig hört det förr.
    Mina två större barn har läs och skrivsvårigheter.
    Nej min femåring kan inte läsa. Han har inget intresse heller vilket vi tycket kan komma senare. man får ju inte jäkta dom små liven. Det vi tror att han kan ha det för är att jag har läs och skrivsvårigheter och pappan har dyslexi. Så våra gemensamma barn har 80 % chans att de har det.
    Dagis har sagt nu i sista utvecklings samtalet att de är oroliga för honom. Vi hoppas att det inte är något men de oroar oss med att de säger detta. De säger inget i vanliga fall.

Har du någon bra sida man kan läsa om dyscalkyli?
    Min pojke är från golv till tak och sedan kan han sitta hur tyst som helst och leka med bilar helt för sig själv.

Hur gamla var dina barn när du fick svar på att de hade läs och skrivsvårigheter?

Tack för att du svarade på mitt forum.
    Anna

• Mysanpysan

Jag tror jag ska ta ett test och kolla mina stora barn. De har jätteproblem med matte. jag har alltid haft och klarade på håret G i matte a på komvux.
    Tack för länken.

• lurv

Mysanpysan: Mina killar gick i 4:an respektive 5:an när dom fick sina diagnoser.

Kan din son inte läsa och skriva ännu så finns det ju inget sätt att testa honom OM det är läs och skrivsvårigheter han har. Det får du nog vänta med åtminstone tills han går i 3:an. Att man inte kan sitta still och har en massa spring i benen är ganska vanligt bland småkillar. Många som har svårt att koncentrera sej på saker som dom inte tycker är kul.

• lurv

Glömde ju. Dyskalkyli är inte enbart svårigheter med matten i skolan utan även praktiska saker som att beräkna avstånd och tid, svårigheter att lära sej klockan, problem med att lära sej enkla saker som att få veckodagar och månader i rätt ordning.

Svar på tråden Symtom på dyslexi