Inlägg från: brokig |Visa alla inlägg
  • brokig

Fästingmedel....

Min svärföräldrars hund blev förlamad av frontline. Först när de slutat använda det och det gått en tid fick han tillbaka rörelseförmågan i bakkroppen. Vi aktar oss noga för kemiska fästingpreparat efter det.

• brokig

seglare: Det brukar kunna funka om man får i djuret vitlök. Min häst vägrade äta det äckliga vitlökspulvret i havren utan bojkottade plötsligt allt kraftfoder på grund av vitlöken. Hästkompisen bredvid åt dock sin vitlök och förblev fästingfri. Vi gav dock inte vitlök mot fästingar utan mot hosta, men det blev en trevlig bieffekt. Men som sagt, vissa djur äter inte vitlök.

• brokig

Kantarellen: Jaha, det har jag inte läst. Vet du vilken substans i vitlöken det är som hundar inte kan bryta ner? Jag vet ju att hundar har svårt för vissa alkaloider, som tex. theobromin i choklad, men har aldrig lärt mig något för vitlök. Vi gick igenom många substanser när jag läste analytisk kemi, men minns inte om vi pratade om vitlök.

Jag googlade lite och det verkar finnas delade meningar om vitlök på hunde eller inte.

Den här sidan hittade jag om fästingpreparat från en veterinärstation med hemsida
    www.djurklinikenroslagstull.se/fastingar.htm

Svar på tråden Fästingmedel....