Fästingmedel....
Vilket fästingmedel rekomenderar du?
Hade tänkt köpa Frontline imorrn på Apoteket.
Har precis plockat den första rackaren och vad jag tycker dom är äckliiiiiiga!
Vad andender du och var köper du det?
Tick tack!!!
Vilket fästingmedel rekomenderar du?
Hade tänkt köpa Frontline imorrn på Apoteket.
Har precis plockat den första rackaren och vad jag tycker dom är äckliiiiiiga!
Vad andender du och var köper du det?
Tick tack!!!
Måste bara fråga?
Jag köpte det här "sommarhalsbandet" som luktar citron till min valp.
Har väl plockat en 20 fästingar på henne nu senaste veckorna.. och halsbandet har suttit i ca 1 mån.. stod att det skulle hålla 4!!!
Helt värdelöst på min hund alltså
Min fråga är .. kan man använda typ Expot på en liten 7 månaders??? Eller måste dom vara "vuxna"?
mirris På ExSpots förpackning tror jag det står ej för valpar eller hundar under 15 kg.
Felicias mam
15 kg??
nää fem kilo står det.
"Dosering
Sära pälsen och töm innehållet i pipetten direkt på huden.
Hundar 5-15 kg: 1 ml (1 dospipett) mellan bogbladen.
Hundar över 15 kg: 2 ml (2 st dospipetter). En dos appliceras mellan bogbladen och en vid svansroten. En behandling skyddar i ca 4 veckor, varefter behandlingen upprepas.
Om hunden badats eller blivit genomblöt efter utförd behandling kan den profylaktiska effekten förkortas. Behandlingen kan upprepas tidigast 7 dagar efter senaste behandling.
Hundar eller valpar under 5 kg kroppsvikt ska ej behandlas."
www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=203706&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo
hej!
jag har hört att lite vitlök utblandat med maten gör underverk. Hundtränaren på vår hundkurs hade testat det på sina två schäfrar som han har (dem är ofta ute i skogen och tränar sök dessutom) och dem hade endast fått nån enstaka fästing på hela sommaren.
seglare: Det brukar kunna funka om man får i djuret vitlök. Min häst vägrade äta det äckliga vitlökspulvret i havren utan bojkottade plötsligt allt kraftfoder på grund av vitlöken. Hästkompisen bredvid åt dock sin vitlök och förblev fästingfri. Vi gav dock inte vitlök mot fästingar utan mot hosta, men det blev en trevlig bieffekt. Men som sagt, vissa djur äter inte vitlök.
Vitlök skall inte ges till hundar då dom inte kan bryta ner ett ämne som finns i vitlöken (gäller alla lökar) hästar och människor kan, men inte hundar. Det som gör att fästingarna inte vill sätta sig på individer som äter vitlök beror på ett B-vitamin och inte vitlöken i sig.
(för sent på kvällen men jag har för mig att det är lever eller njurskador hundarna kan få av (vit)löken)
5 kg.. jösses.. så mycket tror jag inte min hund kommer väga.. om jag inte övergöder henne
Va tusan ska jag använda på henne då?? jag vill ha nåt som skrämmer bort dom små äckliga krypen!!!
Scalibor vågar jag inte använda för sonens skull.. dom där två är ju som hopsatta med varandra största delen av dagarna!
För 5 min sen så tog jag en fästing som kröp i håret på sonen! *Blääää*
Jag får köpa ett par såna där sommarhalsband till oss båda, vi kanske kan ha dom kring ena fotleden
Blir väl till o ringa veterinären och fråga!
Jag använder Frontline på djurena och det har funkat jättebra!
Jag har använt Scalibor i flera år och varit jättenöjd.
I år har vi valt att inte använda det pga dottern som är 1 år och har gjort vitlöksolja istället. Här finns fler huskurer: www.hundkonsultsonja.com/recept.htm
Det i kombination med de receptfria halsbanden som brukar säljas på djuraffär hoppas jag håller krypen borta.