Fästingmedel....
Vilket fästingmedel rekomenderar du?
Hade tänkt köpa Frontline imorrn på Apoteket.
Har precis plockat den första rackaren och vad jag tycker dom är äckliiiiiiga!
Vad andender du och var köper du det?
Tick tack!!!
Vilket fästingmedel rekomenderar du?
Hade tänkt köpa Frontline imorrn på Apoteket.
Har precis plockat den första rackaren och vad jag tycker dom är äckliiiiiiga!
Vad andender du och var köper du det?
Tick tack!!!
Undrar jag med. Vår katt har nästan alltid nån fästing på sig. Asäckligt, hon får sova ute på nätterna eftersom hon oftast vill sova i vår säng. Skulle gärna testa fästinghalsband. Var köper man?
Köpte ExSpot på Apoteket idag o hoppas de ska funka bra!!!
Varning för att använda halsband som luktar citron, det är en starkt obehaglig lukt för hundar.
Scalibor är bara för hundar.
Jag rekommenderar Scalibor till hundar och ett vanligt fästningshalsband(till Katten) som finns på apoteket eller i djuraffär, Scalibor "får" du på recept ifrån din veterinär PS skaffa sammtidigt kortison, mot huggormsbett hos din veterinär. Ha med dessa tabletter,när ni är ute i skog och mark) om hunden blir biten av en huggorm, ger du hunden kortisontabletter, och kan kontakta veterinären i "lugn o ro", Lycka till i sommar!
Jag tyckte vårt luktade citron men det tyckte inte andra... ang fästinghalsband
hittade det vi använder nu på nätet... Bio Band Plus hette det visst.
HAr även haft aloe vera 1 gång och svärmor har ett med eukalyptos så det finns lite olika.
Här använder vi Frontline (katt), funkar hyfsat bra. Om man nu räknar med hur många fästningar det var innan. Sen att han är ute mycket.
Halsband vill jag inte ha, varken på hunden eller katten. Just för att jag har en son på 3 som gärna kelar med djuren. Vilket inte är så hälsosamt för barnen.
Sen när det gäller katterna o halsband,så blir jag rädd att dom fastnar eller något. Sen har dom en ful ovana att lyckas få av sig de vanliga halsbanden.
Scalibor finns i två storlekar. vilket ska man ha till en hund som väger 33 kg? En boxer. Det stora eller det lilla? ska man bara gå på omfånget om halsen eller efter vikt?
Håller på att behandla både mina katter och hundar med Stronghold. (spot on, 3 månaders behandlig, 1 spot on/månad) Finns på apoteket men jag fick det på recept av veterinär så jag vet faktiskt inte om det går att köpa receptfritt? Mycket dyrt var det betalade 1200 kr för behandling av två hundar och två katter. Men det tar mycket.... Tar fästingar, loppor, löss, skabb, och flera olika typer av mask. Rena dundermedlet med andra ord.
Här använde vi Bioband Plus förra året och hunden fick inte en fästing. Använde Scalibor tidigare, men har blivit tveksam att använda det nu, sedan jag hört av en veterinär att det är så starkt gift i det, att det finns hundar som haft det varje sommar i flera år och till slut blivit så dåliga av det att de måste avlivas.
Nu var ju detta undantagsfall, och oftast går det ju bra, men jag fick mig iaf en tankeställare om Scalibor av det. Är det så starkt, plockar jag hellre nån fästing än riskerar att hunden blir dålig.
Har nu fått tips om flytande b-vitamin, så vi ska testa det i år. Funkar inte det går vi tillbaka till Bioband Plus. Hunden tyckte inte om det första dagen när det luktade som starkast, men efter det brydde han sig inte!
ExSpot har vi haft två säsonger nu. Funkar bra för oss.