• Jodie

Använt psykoprofylax vid förlossning?

Är det någon som nyligen använt psykoprofylax-andning vid förlossning? Jag gick Annas profylaxkurs i våras och tränar nu tekniken med min partner. Beräknad bf 21/9. Jag är nyfiken på att höra hur det har gått med andningen i skarpt läge för er andra som tränat tekniken under graviditeten. Tack på förhand.

• Svar på tråden Använt psykoprofylax vid förlossning?
  • Kaos

Psykoprofylax-andning? Jag gick också på Annas profylaxkurs men känner inte igen ordet. Dåligt minne kanske...

I alla fall funkade andningen bra. Jättebra faktiskt. Jag hade min målbild, slappnade av och andades. Var öppen 8 cm när jag kom in på förlossningen. Fortsatte med andningen och mitt "mantra"- målbild, slappna av, andas.
    Testade lustgas i 20 min men utöver det så andades jag mig igenom hela förlossningen (drygt 8 timmar). Stor skillnad (till det bättre) mot min första förlossning!

• Jodie

Fler som använt profylaxandning i skarpt läge???

• JPL

Har också gått men inte praktiserat i verkligheten. Vill gärna höra från fler!

• Mums

jag gick helgkurs i somras, och har dessutom tränat yoga rätt länge. Jag födde helt utan medicinsk smärtlindring, frågade inte ens om lustgas. Förlossningen tog 7 timmar från att värkarna var etablerade.

Jag fick inte fram min vision i huvudet, och inte heller målbilden, men det funkade jättebra med andning och avslappning. Jag och sambon höll varann i händerna, jag nöp honom när värken var på väg, och nöp en gång till om den var extra kraftig, då peppade han mig extra mycket och påminde mig om att slappna av.

Jag vill också rekommendera duschen! In i duschen så snabbt du kan! Det var jätteskönt, och även där hjälpte andningen bra. De sex timmarna före krystningen kändes som en eller två timmar eftersom jag gick in så i andningen och avslappningen.

Lycka till, och kom ihåg att fokusera på AVSLAPPNINGEN!

• anna25

Precis som Mums hade jag en jättebra förlossning helt utan medicinsk smärtlindring. Att be om lustgas föll mig aldrig ens in. Barnmorskan sa att hon sällan hade sett nån som slappnade av så mycket i kroppen och var så närvarande under hela förlossningen. Hon sa också att hon upplevde att mammor som gått profylaxkurs överlag har mycket "bättre" förlossningar än andra, just för avslappningens skull.

Vill också varmt rekommendera dusch och vetevärmare. Helt fantastiskt var det också med varma handdukar mot mellangården under utdrivningsskedet. Inte nog med att det är jätteskönt mot smärtan; det hjälper ju dessutom till att få vävnaden att töja sig så bra som möjligt. Jag sprack i alla fall inte det minsta.

Så slappna av, våga lyssna på kroppen, och bara häng med, så kommer allt att gå bra!

• Kaos

Jag tränade inte på andningen mycket mer än det vi gjorde under kurstillfällena, så det kommer nog att gå jättebra för dig med all er träning bakom er.

Det viktigaste är nog att kunna slappna av, vilket ju är svårt när man har ont och gärna spänner sig. Jag slappnade av bäst i en halvsittande ställning, så i den blev jag kvar under hela förlossningen.
    När bm (eller var det bm-studenten) undrade om jag ville testa lustgasen tvekade jag (tanken hade inte slagit mig heller Anna25 ), jag hade nog klarat mig utan den även om den nu funkade väldigt bra.
    Dessutom gick det jättebra att profylaxandas i en lustgasmask med om man nu känner att man vill skala bort ytterligare på smärttopparna.

Det ända "misslyckadet" var nog krystningsdelen. Det gick fort, 13 minuter, och min kropp "tog över" och jag hann inte riktigt med att andas och kunde definitivt inte stå emot/andas igenom krystvärkarna. De var alldeles för starka så det var bara att hänga med!

Svar på tråden Använt psykoprofylax vid förlossning?