• Lili H

Föräldrapenning tak

Hej alla!

Jag har hört att taket för föräldrapenning ska höjas from 1 juli. Betyder det att vår bebis (som vi väntar i slutet av juni) måste vara född efter 1:a juli för att vi ska kunna dra fördel av det, eller är det så att det gäller dagar vi tar ut efter 1:a juli?

Någon insatt?

Tack söta ni!

• Svar på tråden Föräldrapenning tak
  • Lili H

Lovely!

Synd på garantidagarna, men man kan ju inte få allt ;)

• Lili H

Håller med dig Jennie... vad är skillnaden egentligen kan man ju undra..

• Jennie076

Lili H:
    Ja o det är ingen idé att försöka ta reda på det heller... det är bara att finna sig... Jag ringde en gång till FK o skulle ifrågasätta en sak... men handläggarna där visste ungefär lika mycket som jag och jag hade nästan mer frågetecken efter samtalet än innan...

Känns ju lite konstigt att när jag plockar ut mina lägstanivådagar bara får 60 kr men mina vänner som gör samma sak efter 1 juli får 180...

• Celindan

Lili o Jennie: Nej, snarare borde sjukpenningdagarna vara på samma villkor som lägstavinå, jag t.ex som inte tjänar såna pengar kommer ju bara kunna dra nytta av garantidags-höjningen.

• Jennie076

Hur menar du?`

Att ändringen i sjukpenningdagarna oxå bara ska gälla om barnet är fött efter 1 juli?

• Lili H

Celinda, hur menar du då?

Att taket snarare borde sänkas än höjas?

• Lili H

missy cat, det borde vara min plan också men jag tror inte det kommer gå ;)

• Celindan

näe, men jag tycker att så många som möjligt ska kunna dra nytta av höjningen. Inte bara de som redan tjänar bra....därför är det ju bra att garantidagarna-höjningen verkligen gäller alla, och inte bara gäller de som tjänar si och så mycket...
    Tycker ju absolut att föräldraförsäkringen borde höjas och barnfamiljerna gynnas i större utsträckniing än de gör Helt o hållet absolut!!
    Däremot tycker jag det är uppåt väggarna helfel att lagstifta om delad föräldraförsäkring.... Var bara tvungen att skriva det, jag VET att det är en helt annan diskussion

• Jennie076

Fast garantidagarna gäller ju inte alla... Bara barn födde efter första juli....

• rebeckaa

Jag har BF den 20/7 det var ju bra. men jag förstår mig inte på hur jag ska fylla i pappren från försäkringskassan, vet inte om man ska skicka ngt mer som tex arbetsgivarintyg eller så. krångligt.

• Lili H

håller med dig celinda!

jag tycker inte heller att det är rätt att lagstifta om delad försäkring. alla har ju olika förutsättningar att vara hemma. så är det bara. för oss är det dock bra att taket höjs för bebisens pappa tjänar betydligt mer än jag och det betyder att vi kommer ha råd att dela på föräldraledigheten mer den här gången.

• Lili H

rebeckaa, du ska ge graviditetsbevis till din arbetsgivare och skicka in detsamma till försäkringskassan.

sen när barnet väl är fött så ska du skicka in papper på det till försäkringskassan. samtligan papper ska du få från din bm som också kan förklara mer.

Svar på tråden Föräldrapenning tak