• funky70

För-och nackdelar med kejsarsnitt

Det är svårt att summera för och nackdelar eftersom jag inte fött vaginalt fast att det varit mitt första hands val.

Jag har gjort ett katastrofsnitt och blev sövd, det var ingen höjdare. Vaknade en timme efter snittet och fråga direkt - Var är mitt barn. De körde ner mig till BB, men i hissen kom jag inte ihåg vad det sagt och sköteskan som körde ner mig visste inte hur det gått. Och när jag väl fick se att verkligen levde skakade jag så mycket av smärta att jag inte kunde hålla henne på ytterligare en timme. Jag hade ont i ca en månad efter snittet.

När jag sen väntade barn två hade jag väldigt ont i början antagligen pga sammanväxtningar.

Barn två kom med planerat snitt och jag fick henne direkt upp på bröstet, de tog i väg henne bara en liten stund för vägning och mätning, men sen låg hon och suttade på mitt bröst medans de sydde ihop mig. Så själva förlossningen tyckte jag var jättebra.

Mådde riktigt bra första dagen, men sen brakade det ihop.
    Starka värktabellet och sprutor, bloddropp, 5 dagar på BB, hemsickad i eländigt skick. Dan efter hemkomsten fick jag hämtas av ambulans och låg sedan i tre veckor på KK. Efter två veckor fick de öppna upp igen och tömma ut 7 dl infekterat blod och skära bort en massa vävnad.

Jag är rekommenderad att inte skaffa fler barn.

Så jag vet inte, man ska vara medveten om att kejsarsnitt INTE är en smärtfri förlossning, och inte heller något man kan ha 100% kontroll över. Men jag tycker att det är alla rätt att själva välja vilken förlossning man vill ha.

Svar på tråden För-och nackdelar med kejsarsnitt