Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

För-och nackdelar med kejsarsnitt

Jag födde mitt första barn vaginalt och mitt andra med planerat snitt pga säte. Båda gångerna gick allt mkt bra. Första ggn tog iofs 36 h och jag blödde en del men trots det föredrar jag vanlig vaginal förlossning av flera skäl:
    Jag hade mycket mer kontroll över vad som hände min första förlossning.
    Kicken av att föda var otroligt mkt större. Hormonerna kommer inte igång på samma sätt i en operationssal ;)
    Jag gillade inte att riskerna för infektion, problem med ärret i bukväggen osv kvarstår efter ett snitt. Det är liksom inte "klart".
    Så långt personliga uppfattningar.

Andra risker är statistiska och det är svårt att tex jämföra större risk för cp-skada med vaginal förlossning, (där iallafall större delen av cp-skadorna kommer innan förlossningen) med en större risk för andningsproblem vid kejsarsnitt. CP-skador är mkt ovanligt men allvarligt och andningsproblem vid snitt mkt vanligt men oftast ofarligt. Hur mäter man det?
    Problem med ärr, som tex känselstörningar i huden, infektioner, blodproppar mm är ju mkt större efter snitt och kan väl räknas som värre än att riskera att spricka under en vanlig förlossning.
    För några år sedan gjorde man planerade snitt mkt tidigare än idag. Jag blev tex snittad 6 dagar innan bf. Den sista tiden i livmodern händer mkt med barnet, och vi vet inte allt men man är ganska säkra på att barnet är den som sätter igång förlossningen. barnet säger alltså till när han/hon är redo att komma ut. Det här har man satt ur spel vid planerade snitt utan att eg veta vad det innebär. Samma sak med det oerhörda stresspåslag barnet får under förlossningen. Man har aldrig senare i livet samma nivåer av stresshormoner. Barn som snittas planerat får en annan "upplevelse" och ingen vet om det är bra eller inte. NÅgon annan har redan nämnt allergirisker.

Det är så mkt man inte vet och om man inte har medinska skäl eller är så oerhört rädd för en vanlig förlossning att det är otänkbart tycker jag att man ska tänka sej för måååånga ggr innan man väljer snitt. Skit i ekonomin ;)

Svar på tråden För-och nackdelar med kejsarsnitt