För-och nackdelar med kejsarsnitt
Jag födde första med akut snitt och andra vaginalt.
Snittet: Lång tid att läka. Jag hade mycket ont länge efter. Såret gick upp hela tiden och jag har idag 10 år senare känselbortfall på magen. Sonen andades inte och var blå när han kom ut. Har idag npf diagnos. Jag hade svårt att ta till mig att han var min. Det blev inte bättre av att jag var tvungen att låta pappan göra det mesta med sonen i början och pga smärta. Den omedelbara kärleken kom inte utan fick växa fram.( Idag älskar jag honom mest i världen)
Under andra graviditen var det en oro för att livmodern skulle spricka så jag var ingen smärtlindring vid förlossningen.
vaginal förlossning: snabb återhämtning. Magen drog sig tillbaka snabbare. Jag kände en eufori när dotter kom ut och omedelbar kärlek. (Det blev som en käftsmäll när jag fattade vad jag och sonen gått miste om.) Dottern var stark och välmående när hon kom ut och har alltid varit väldigt frisk och stark. En del av upplevelsen var också den känslan av att ha lyckats med någonting otroligt. Jag hade inte sovit på över ett dygn men blev pigg och nästa hög efter förlossningen. Visst gjorde det skitont och var jättejobbigt att föda barn. Förlossningen var allt annat än enkel och snabb.
Summan är väl att jag aldrig vill utsätta ett barn för snitt igen om jag inte måste. Snitt är för mig ett misslyckande och ett alternativ man väljer för att det är nödvändig.
Amningen gick igång direkt med båda barnen.
Snittet blev betydligt mer smärta i slutända.