För-och nackdelar med kejsarsnitt
Jag blev katastrofsnittad första gången, och fick då sövas. Missade alltså första kontakten helt. Vaknade ju typ 2 timmar efter, och då var man trött och groggy länge. (hade vanliga värkar och allt i 12 timmar, men öppnades inte som jag skulle, sedan började hennes hjärtljud gå ned, därav snitt.)
Andra barnet ville jag föda vaginalt, just för att få den "riktiga" kontakten. Även här var jag ju beredd på att det kunde bli snitt, eftersom jag inte öppnades nog mycket sist, och man visste ju inte hur det skulle gå. Men då ville jag ju vara vaken. Jag har dålig rygg, och på förlossningen säger dom att dom inte vill ge epidural (HALLÅ, hade dom väl kunnat förbereda mig på tidigare) även här såg dom redan efter 6-7 timmars värkarbete att jag inte alls öppnade mig nästan nåt, och pga dålig rygg och kraftiga smärtor beslutades snitt igen. Blev alltså sövd annu en gång. Jag känner än idag (barnen är 5 och 8) att jag blev "snuvad" på förlossningarna. Jag saknar att få upp dom på bröstet på en gång... riktiga första kontakten alltså.
Jag skulle göra allt för att kunna föda vaginalt, men tyvärr kan jag ju inte det =(