• Irini

Mögelost?

Question???? Varför får man inte äta mögelostar när man är gravid! Är så sugen på det just nu!

• Svar på tråden Mögelost?
  • Camillie84

För att det innehåller bakterier som din kropp klarar av men inte bebisens.. den kan få nån infektion eller så kan du få det och det klarar bebisen inte av..
    Är också grymt sugen på mögelost, har varit det under hela graviditeten
    Men snart får jag äta det

• Maia Blå

Jag älskar mögelost...och jag åt lite grann under min graviditet....det gick bra!!!!!! Tror att man kan äta vad man vill....i rimliga mängder......

• siamesen

Pga Listeria risken som kan skada/döda fostret.

Men du kan ju värma det tills det bubblar och äta..listeria dör vid 70°

• Mjao

jag frågade i delikatessdisken idag vilka ostar i deras sortiment som var ok, gissa om jag höll på svimma när alla var det. de hade plockat bort alla ostar som inte passar för gravida.

så jag köpte mögelost idag som skall avnjutas ikväll, så ge dig ut på jakt!!

• Irini

Oj då! Tack för svaren hörrni men jag blir inte klokare för det. Vad är listeria??? Och varför skriver de att man inte får äta mögelost i alla nya graviditetstidningar om det är ok sortiment i delikatessdisken? Kan det vara att de bara säger så för att sälja? Ska nog skippa den där jädra osten ändå!

• siamesen

Mögelost är ju inte pastöriserad dessvärre.

• Mjao

jag tror inte att dem ljuger i delikatessdisken för att få sälja ost, har jäkliogt svårt att tro att en matkedja ska göra så, förstå rubrikerna!

• TisseTiger

Det finns ju brie etc som är gjord på pastöriserad mjölk, men enligt slvs rekommendationer så ska man inte äta någon form av mögelost så de går ju tyvärr bort ändå. Bara färskostar typ Philidelfia eller liknande är helt 100% säkra.

• Mjao

men vad är det i mögelost som man inte ska äta om den är ok i listeriasynvinkel??

• Irini

Är det själva möglet???? För att det är som pencillin? Sorry! Jag kanske förstörde din myskväll Mjao!

Svar på tråden Mögelost?