• Irini

Mögelost?

Question???? Varför får man inte äta mögelostar när man är gravid! Är så sugen på det just nu!

• Svar på tråden Mögelost?
  • Mjao

nej då, jag litar på min matkedja, tror inte att de säljer ost till mig som är farlig när de hävdar att den är säker.

• Irini

Ja det är inte lätt det här. Såg även briediskussionen!Jag får nog nöja mig med äppelpaj! Gokväll!

• lata kocken Johanna

svarar här med då..

ung 2% av alla PASTÖRISERADE mjuka mognadslagrade ostar (typ brie, camembert, ädelost etc) är kontaminerade med listeria

ung 40% av alla Opastöriserade innehåller listeria

• Grenadjären

Risk för att de innehåller bakterien Listeria. Och att jag har för mig jag läst någonstans att vissa mögelostar innehåller pencillin.
    Och när man tittar på innehållsförteckningen på en sådan ost så står där mycket riktigt roquefortum pencillinum. Detta är antagligen ngn sorts mögelbakterie, motsvarande den som finns i de pencillinpiller vi stoppar i oss. Vilka risker den utgör för ett foster vet jag inte heller.. men något säger mig att det inte är nyttigt ändå.

(Nej, jag har inga belägg för detta rent vetenskapligt) Har bara skrivit det jag själv tror.

• TuvaLi

Det är inte så att alla mögelostar innehåller bakterier, eller bakterien Listeria, men däremot kan det hända att ett just parti av just den osten man köper innehåller bakterien. Det märker man genom att man inom en vecka blir väldigt sjuk, typ influensa liknande, hög fener och ont i kroppen. Men bara för att man blir sjuk så innebär inte det automatiskt att bebisen får skador av det, MEN den KAN få skador och de skadorna kan vara allvarliga så därför råder man gravida att för säkerhetsskull INTE äta mögelostar eller viss annan mat under graviditeten, Riskerna är väldigt små och partier med ostar är väldigt sällan bärande på bakterien, det händer väldigt sällan. Men rådet är att undvika för säkerhetsskull.

Hoppas du fick det svaret du önskade.

Mvh
    "Uska på förlossningsavd."

• lata kocken Johanna

njaaaa grenadjären

penicillium är en familj av mögel
    de ser i mikroskop ut som en liten borste

i de flesta mögelostar är det någon sorts penicillium som ger mögeltäcket/växten
    ex penicillium camemberti (um?), roquefortum etc

DE FUNGERAR INTE SOM PENICILLIN OCH SKYDDAR INTE MOT LISTERIA!
    och de är HELT OFARLIGA

• Grenadjären

lata kocken Johanna

Nejnej, det var absolut inte så jag menade, att det skulle funka som pencillin och på ngt sätt skydda mot listeria.

Som sagt.. jag var inte heller säker på vad roquefortum pencillinum var för någt men jag hade det på känn att det var, precis som du säger, en familj av mögel.
    Intuitionen säger mig att möglet kanske inte heller är bra att stoppa i sig som gravid. Det kanske inte bara är Listerian som utgör en risk. Jag vet inte, kan ju ha fel. Alla mögelostar innehåller ju inte listeria, just som någon sa.

• lata kocken Johanna

grenadjären
    de stammar av penicillium som finns i mögelost är inte någon som helst fara - oavsett om man är gravid eller inte

men i familjen penicillium så finns det såna som inte är så nyttiga... men som jag sa - de ympar man inte in i mat

TruvaLi
    tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt heller ungefär hälften av fallen där barnen fötts (levande eller döda) med listerios så hade mamman inte haft några sjukdomssymptom enligt bland annat en studie i malmö på 70 och 80talen

och som jag skrev innan - ung 2% av alla pastöriserade mjuka mognadslagrade ostar är kontaminerade

medan över 40% av de opastöriserade innehåller listeria

• listo

Ja, Johanna har redan sagt det så bra, men det tål att upprepas:

_Risken_ för listeriasmitta finns även i pastöriserade ostar. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att gravida avstår från ALLA "halvmjuka dessertostar", alltså t.ex. brie, camembert, gorgonxola, vacherol, ädelostar o.s.v

Det är INTE möglet i sig som kan vara skadlig. Möglet i mögelostar är HELT ofarligt, det kan inte skada fostret på något vis.

Det luriga med listeria är att man kan bli smittad utan att märka det. Det är långtifrån alla som får några sjukdomssymptom. En listeriainfektion kan alltså passera helt obemärkt för dig själv, men skada fostret. Lurigt som sagt...

• Un Zéro

är det någon mer som HATAR listiga bakterien listeria?
    Ska vi bilda hat-klubb

Har sedan jag testat + avstått från mumsiga ostar, dessutom mitt kära rödvin, alla smaskiga mackor med kallskuret, parmaskinka och annat gott... inte konstigt att jag bara gått upp 2kg efter snart 20 veckor.

Granolabar...

• lata kocken Johanna

får jag bjuda på en gravidsäker smörgås med vit castello färskost och parmachips?

• Grenadjären

Tror allt jag ska ta och öppna min lilla välmogna Cambozola och en liten Kvibille Gräddädel.. Mumzzz

• lata kocken Johanna

Gött nu när du gått utan länge va?

• Grenadjären

Undra om det är många som tror att jag är tjejen på fotot... men näpp, Im the man!

• lata kocken Johanna

men seriöst - har DU ätit såna ostar när frugan/sambon inte har fått?

det känns ju liiiite elakt...

• Grenadjären

Ja hon är väl inte direkt förtjust i cambozolan... Men annars har hon inte haft något emot att jag tagit en ostbit.
    Både hon och jag var väl särskilt mycket för det där med att "sympatiavstå"
    Tog tom ett glas vin till osten under tiden hon var gravid. Hon tyckte inte att det var ngt speciellt med det

• lata kocken Johanna

hehe där ser man hur olika folk är

svägerskan höll på att strypa sin man när han släpade hem mögelostar och vin under hennes första graviditet

• Grenadjären

Blev lite fel där..
    så här ska det stå
    Varken hon eller jag var väl särskilt mycket för det där med att "sympatiavstå saker"

Svar på tråden Mögelost?