• Anonym

Varför måste jag berätta? (herpes)

Har tänkt på detta länge, och är kanske way off... Jag har herpes sedan 2år tillbaka. Har bara haft ett utbrott och inga problem sen dess. Det är typ 1 jag har, alltså samma typ som man har om man har munherpes.

Min läkare sa att 70-80% av befolkningen bär på HSV 1, och jag funderar mycket på om jag då ändå måste berätta för nya partners? Med den statistiken så har ju nästan alla det och han har garanterat haft sex med fler smittade än mig. Måste jag då utmärka mig genom att berätta detta när det egentligen inte är något speciellt och nästan alla har det? Det känns som att det är samma sak som att säga "jag har blå ögon". Dålig jämförelse kanske men poängen var att om det är så vanligt så borde man snarare berätta om man INTE har det, och annars ta för givet att personen ifråga har.

Trots att det är så vanligt så vill jag inte berätta detta och riskera en okunnig kille som anser mig vara äcklig och smutsig. Drar mig verkligen för att träffa nya killar pga detta...

• Svar på tråden Varför måste jag berätta? (herpes)
  • pissypopi

Jag tycker du ska vara ärlig och berätta för dem, ser bara personligt. Jag skulle bli väldigt arg och ledsen om jag inte fick veta det och då välja om jag ville utsätta mig för risken...

• Majsan70

Det är många som är bärare av viruset, men långt ifrån alla insjuknar i det.

• Långbenopluto

Det är väl självklart att du ska berätta om du hart ett förhållande med killen. Skulle inte du vilja veta om det var tvärtom?

Men om det är one-night-stand kan du väl använda kondom så slipper du berätta?

• Anonym

Majsan70 - precis det jag menar. Det är tydligen väldigt få som har herpesviruset som ens vet om det eftersom att de aldrig har fått symptomen. Det är vanligare på det sättet än att man faktiskt får blåsor. Därför anser jag lite att har man sex med någon oskyddat har man VALT att utsätta sig själv för den risken. Det är varje persons val, vare sig partnern har berättat eller inte. Jag skulle aldrig tvinga någon att köra oskyddat, och om man har läst på lite så inser man att det ALLTID är en risk, för varken du eller partnern vet kanske vad ni bär på.

• ReRant

Självklart ska du berätta. Att du ens frågar. Att 80% bär på viruset beyder inte någonting, eftersom det gäller folk som har det latent i kroppen.

• Anonym

Tines - jag ser det som att det inte spelar någon roll om killen hade berättat det eller ej, eftersom att jag förmodligen då ändå haft sex med någon annan i mitt liv som var omedveten om sin infektion och kunde få det i slutändan iaf. Det är ju vanligtvis så man blir smittad. Som sagt så är det verkligen 70-80% av sveriges befolkning som bär på det, så hur stor risk är det att killen ifråga INTE skulle ha någon form av herpesvirus?

• skriva

Anonym: Smittar viruset du bär på endast genom penetrativt sex utan kondom?

Kan det inte överföras t.ex från dig via hans hand till hans slemhinnor?

Det skulle vara intressant att veta.

• Anonym

ReRant - av de 70-80% så är alla de lika smittsamma som de som har symptomen. Och jag kan inte då "ge" dom några av mina symptom eftersom att de redan har sin infektion.

• Anonym

ReRant - skillnaden där är att tex klamydia går under smittskyddslagen vilket inte herpes gör.

Jag har inte planerat att ljuga för någon om det, för jag hade nog fått dåligt samvete, men jag ville ändå ha en diskussion om det...

• Anonym

skriva - vad jag läst så smittar det inte så...

Svar på tråden Varför måste jag berätta? (herpes)