• Anonym

Varför måste jag berätta? (herpes)

Har tänkt på detta länge, och är kanske way off... Jag har herpes sedan 2år tillbaka. Har bara haft ett utbrott och inga problem sen dess. Det är typ 1 jag har, alltså samma typ som man har om man har munherpes.

Min läkare sa att 70-80% av befolkningen bär på HSV 1, och jag funderar mycket på om jag då ändå måste berätta för nya partners? Med den statistiken så har ju nästan alla det och han har garanterat haft sex med fler smittade än mig. Måste jag då utmärka mig genom att berätta detta när det egentligen inte är något speciellt och nästan alla har det? Det känns som att det är samma sak som att säga "jag har blå ögon". Dålig jämförelse kanske men poängen var att om det är så vanligt så borde man snarare berätta om man INTE har det, och annars ta för givet att personen ifråga har.

Trots att det är så vanligt så vill jag inte berätta detta och riskera en okunnig kille som anser mig vara äcklig och smutsig. Drar mig verkligen för att träffa nya killar pga detta...

• Svar på tråden Varför måste jag berätta? (herpes)
  • Anonym

Ni som någon gång i ert liv har haft munsår, berättar ni det för er sexpartner? Det är nämlingen samma sak, ni kan smitta dom genom oralsex även om ni inte haft munsår på flera år. Det var nämlingen så jag blev smittad...

• silhuett

Jag tycker du ska berätta, så kan han själv få avgöra om han vill ta risken att ha sex med dig eller ej.
    Att undanhålla detta för honom tycker jag är elakt och fult gjort.

• Majsan70

TS

Med min mening så ville jag påpeka att alla inte blir sjuka av det och kanske inte heller vill bli det. Hade jag blivit smittad av en partner som förringat obehaget med ett sådant virus, så vet jag inte vad jag hade gjort.

Skall man ha ett förhållande, så skall ju det bygga på tillit och det försvinner ju snabbt om man undanhåller något sådant.

Själv har jag munherpes...och det talar jag om direkt även om det bara smittar när man har blåsor.

• silhuett

TS:

Om jag skulle ha haft herpes-munsår skulle jag givetvis berätta det för min man
    Men såvitt jag vet har jag inte haft herpes-munsår (de munsår jag har haft har jag fått av andra anledningar).

• Anonym

Majsan 70 - ok, tycker du faktiskt är stark som berättar en sån sak. Har aldrig varit med om att någon har berättat om munsår faktiskt, kanske främst pga okunskap?

Om jag ska vara ärlig letar jag nog mest anledningar till att INTE berätta det, för jag vill inte att killen ska tycka jag är smutsig och dumpa mig för det. (hänt min vän, hennes kille sen 3 år tillbaka dumpade henne när hon fick diagnosen pga smittorisken. Han spred ut det till alla de kände, och ja, ni kan ju tänka er hur det känns)

Är väl rädd... Vill inte bli behandlad som om jag hade pest eller nått bara för att jag råkade ha otur och få SYMPTOMEN...
    Löjligt, jag vet...Men jag är såååå rädd.. själva sjukdomen i sig är inga problem för mig, märker inte ens av den, det är bara folks reaktioner som jag är så rädd för

• Anonym

Herpes Typ 1 smittar inte genom vaginalt samlag, däremot genom oralsex. Tyvärr så vet man inte säkert men de flesta forskare är relativt eniga om att det enbart smittar just när man har blåsor.

Jag anser inte att man ska behöva berätta det för tillfälliga partners men har men en relation så tycker jag att det är en självklarhet att man berättar en sån sak.

• Anonym

Anonym - nya forskningar har visat att man är smittsam 2-3% av de dagar man INTE har symptom. Och typ 1 smittar visst genom vaginalt samlag. Min kille blev smittad genom oralsex och smittade sen mig genom vanligt sex....

• Anonym

Herpesvirus smittar framför allt under utbrott och genom direkt kontakt. Munherpes överförs ofta genom kyssar. Om du har oralsex kan herpes i munnen smitta underlivet och tvärtom. Det brukar ta från ett par dagar upp till tre veckor från smittotillfället tills symtomen märks.
    Taget från vårdguidens hemsida...

Dvs att munherpes kan smitta till underlivet, från underliv till underliv men då är det inte längre Herpes Typ 1 utan har blivit typ 2.

• Anonym

Jag har läst på harduherpes.nu och där står att könsherpes kan bero på både typ 1 och 2. Jag är testad för det och har bara typ 1 vilket jag fick genom vanligt sex.
    Har man typ 1 i underlivet smittar man inte lika mycket som vid typ 2 och man får ofta inte heller återkommande besvär.
    typ 1 och typ 2 är olika sortes herpesvirus, och vad jag förstått kan man ha båda samtidigt, men typ1 kan inte "mutera" till typ 2

• morzan4

Har du en fast förbindelse så tycker jag absolut att du ska berätta. Dumpar han dig av den orsken så är han väl inte mycket att ha...
    Har du däremot sex med tillfälliga partners så tycker jag att det är självklart att använda kondom! Det finns betydligt värre saker att bli smittad av som du vet!

• Bollibompa

Det handlar om moral och etik. Du bör berätta för att din partner ska kunna få ta ställning till risken att få herpes. Om det är ett seriöst förhållande på gång riskerar du ju att förstöra det genom att undanhålla den informationen. Tycker han om dig kanske det inte spelar någon roll. Eller han kanske redan har herpes, vem vet? Annars håller jag med Tines, är det tillfälligt sex kan ni ju använda kondom och slippa det problemet.

Svar på tråden Varför måste jag berätta? (herpes)