• Camillie84

Stopp i avloppet!!

Vi har rensat avloppet i badrummet nu och hällt i kausticksoda men det hjälper inte! Kausticksodan ska ju lösa upp stoppet men det enda som händer är att vattnet blir helt svart och så fylls hela badrumsgolvet med det!
    Tänkte kolla om ngn har ett bra tipps vad man kan göra?
    Är klorin kanske bättre att hälla i?

• Svar på tråden Stopp i avloppet!!
  • Nika75

Jag bor i hyreslägenhet och har aldrig rensat ett avlopp i hela mitt liv. Det är bara att ringa fastihetsskötaren så kommer de och fixar! De har varit hos mig och rensat med långa krokar och spolat med högtryckstvätt och gud vet allt. Nyligen bubblade det konstigt i min köksvask och eftersom jag bor längst ner i huset trodde de att all skit samlats i stammarna under mig. När de ändå var här och spolade frågade de om de skulle ta badrummet också. Ja tack, svarade jag glatt med tanke på att jag mår illa bara av tanken att rota i golvbrunnen under badkaret.

• Camillie84

Jag testade med duschslangen men det funkade inte. Testade med en sugpropp också men ingen skillnad
    Det kommer bara svart vatten nu, USCH!!! Och det stinker där inne Hur ska jag kunna duscha nu? Får ringa hyresvärden imorrn så får dom komma med sin högtrycksslang eller vad dom nu har. Tänker ALDRIG försöka mig på nåt sånt här igen!!

• brokig

Är det i duschen, toaletten eller handfatet problemet sitter?

Kaustiksoda är jättestarkt! Om du har haft i det skulle jag absolut inte rekommendera dig att ha händer eller fötter eller barn i närheten av avloppet. Om inte kaustik hjälper tycker jag rensband låter väldigt klokt. Det är ett långt band som går att böja runt i avloppskröken för att få bukt med stopp.

Vi bor i bostadsrätt och fixar alltid avloppsstopp på egen hand. Är stoppet i vår lägenhet och inte i de allmänna rören så sker det på vår bekostnad.

• brokig

Är det en hyresrätt så tror jag stopp i avloppet anses vara ganska akut. Ring jouren direkt och hör vad de kan göra.

• Camillie84

Det är i badrummet, i avloppet under badkaret. Vi bor i hyresrätt så jag ska ringa dom imorrn.
    Har nästan hällt i en hel burk med kausticksoda...
    Jag skulle verkligen vilja duscha nu men hela badrumsgolvet flls ju med svart äckligt vatten Vill inte gå där sen efter att jag har duschat

• brokig

0ch du ska inte gå i det eftersom kaustiksoda är hemskt frätande. Har du badkar så kommer nog ett rensband väl till pass. Skönt för dig att du kan ringa fastighetsskötaren och få det åtgärdat snabbt.

• Camillie84

"Leffe" från förvaltaren(hyresvärden) va här imorse och skulle fixa det, jag berättade att jag hade hällt i "lite" kausticksoda men han sa att man inte ska göra det för det blir som cement i avloppet.
    När han spolade vatten i golvbrunnen så märkte han att det bubblade i köket också så han beställde en "spolbil" som kommer imorrn och spolar rent allt.
    Jag har duschat där med proppen i badkaret, så får man släppa ut lite vatten i taget
    Hoppas det fixar sig imorgon!

• brokig

lutsten kan bildas av kaustiksoda om man använder för kallt vatten eller tillsätter för mycket kaustiksoda.

• Camillie84

Vad är lutsten? Jag hade i nästan hela flaskan i avloppet... Inte så bra kanske?

• brokig

En produkt som bildas vid kemisk reaktion med natriumhydroxid, hårt som betong. Antar att din rörgubbe har koll på vad han gör.

Hela flaskan var på tok för mycket! Lut är verkligen extremt frätande, så var försiktig nästa gång du får avloppsproblem.

• Camillie84

Jaa jag ska aldrig hälla i kausticksoda igen! Spolbilen har inte varit här än Vi rinde och frågade om den kommer men dom sa att dom skulle höra av sig... Dom skulle ju ha kommit igår!!

• Mirris

Huvva.. jag avskyr stopp i avloppet!!

Hade det en gång, och allt som mina grannar uppepå gjorde kom upp ur min golvbrunn och ur toan!! JÄTTEÄCKLIGT!!!!

ÖSAB fick komma AKUT och spola rent i rören.. det var verkligen snuskigt när det flöt upp massa bajs o gojs här .. Jag fick ringa på och be dom försöka hålla sig tills dom spolat rent
    Kan ju säga att grananrna tyckte det var minst lika pinsamt som jag tyckte.

Inte så kul att höra att ens bajs kommer upp hos nån annan

• Camillie84

Mirris: Usch vad äckligt!! *ryser*

• Tinkywinkey

verkar som att jag kan skatta mig lycklig, är gift med en Rörmockare så jag slipper problem med avloppet =) V äckligt att få upp grannens utsläpp i badrummet!!

• Camillie84

Efter att ha ringt 4 gånger till jouren idag så komäntligen spolkillen. Så nu kan man använda badrummet igen *skönt*

Svar på tråden Stopp i avloppet!!