Separation?
Vi har varit ihop i drygt 6 år (varav gifta i drygt fyra år) och har en 3,5årig hemma. Den senaste tiden har min fru och jag dock verkligen levt oss "isär". Det fanns knappast någon gemensam tid där vi kunde göra saker tillsammans, i stället var vi upptagna på varsitt håll medan den resp andra var hemma med barnet.
Min fru har nu fått en "allvarlig" relationskris, vilken för hennes del innebär att hon inte är säkert om hon orkar fortsätta vår relation (eller jag får snarare intrycket att hon faktiskt redan har bestämt sig att så inte är fallet).
Jag tycker att det vore synd att bara kasta bort relationen för att något har gått snett. Jag menar, vi har kommit dit vi är nu, varför ska vi inte försöker att "gå tillbaka" till ett läge där vi båda stortrivdes med relationen? Det kan väl inte vara särskilt konstigt att man drifter isär när man inte gör något tillsammans och tillbringar den gemensamma familjetiden uteslutande med "rutinunderhåll" av familjelivet?
Jag tycker att det vore fel att helt enkelt "lasta över" våra relationsproblem (som egentligen borde vara precis VÅRA problem, som VI måste lösa) på vårt barn, som ju på det ena eller andra sättet kommer att påverkas av en separation. Det är ju inte så att det finns våld eller liknande inblandat, i vilket fall "snabba" separationer definitvt kan vara en bra (och ibland den enda) lösning(en).
När jag föreslår att vi ska gå i parterapi för att lösa våra problem svarar min fru att hon nog inte alls är säkert att hon vill göra det. Enligt henne finns det helt enkelt inga känslor kvar, oavsett parterapi. Om vi gemensamt skulle gå i terapi skulle det enligt henne ju aldrig kunna återuppliva känslorna utan enbart användas för att "glömma" att det inte finns några känslor kvar.
Från MIN sida finns det känslor kvar, även om man ibland måste leta ganska länge för att hitta dem. Men jag är i alla fall beredd att försöka "rädda" relationen så länge det är meningsfullt.
Vad ska jag göra? Helt enkelt accepterar att hon verkar fattat ett beslut som jag inte kan påverka eller "slåss" om relationen?
Eller så borde man kanske helt enkelt förbjuda relationer