• Anonym (Micke)

Handikappad flickvän, hur funkar det?

Jag är tillsammans med en tjej som sitter i rullstol, men kan göra det mesta själv. Just nu bor hon hemma men ska snart flytta till en lägenhet där hon ska bo själv. Hon kommer att få hemtjänst eller assistenter (hon klarar sig så bra själv att hon inte lär få assistenter, men det är helt säkert att hon får hemtjänst). Vi har pratat om att flytta ihop, men då tänker de dra in hemtjänsten, eftersom de menar på att de inte ska hjälpa MIG, utan det är min flickvän som behöver hjälp. Betyder det att jag måste jobba heltid, och dessutom ha hand om ALLT där hemma? Jag är verkligen inte emot att dammsuga, tvätta, laga mat etc., men jag tror jag inte skulle klara av att dels ha ett heltidsjobb och dels göra allt där hemma. Men hemtjänsten tycker att de inte behöver hjälpa henne om hon bor ihop med mig. Ibland är jag borta hela dagen, hur ska då min flickvän kunna ta ner tunga grytor och liknande, något hon har problem med pga värken? Allt känns så motigt just nu, jag vill gärna bo med henne, men då drar de in ALL hjälp för henne vilket gör att hon måste sitta inne och vänta på att jag ska sluta jobba för dagen, och det är väl inget liv? Hon måste väl kunna laga mat, gå ut på stan etc. trots det?

Tack för att ni lyssnade!

• Svar på tråden Handikappad flickvän, hur funkar det?
  • sannamamma

Hur skulle du göra annars då, om du bodde själv? Då vore du väl tvungen att sköta ett heltidsjobb och ett boende ensam?

Missförstå mig inte, jag är säker på att din tjej behöver hjälp och att hon behöer komma ut och så, men den hjälpen kanske hon behöver ha när du inte är hemma...

• Dinolino

Jag vet tyvärr inte hur det funkar med sånt där. Men jag tycker det låter väldigt taskigt att dra in allt stöd för henne om ni flyttar ihop! Jag hoppas verkligen att det inte är så.

• anezka

Tycker inte dom kan dra in hemtjänsten då det blir dubbelt jobb för dej att både hjälpa till med flickvännens tvätt och allt runtomkring. jag har jobbat som ass och h*n hadde en pojkvän som bode hemma vi skötte hennes syslor och och sånt anat fick henes pojkvän hjälpa henne med

• Anonym (Micke)

Jo, men jag menar på att jag jobbar mellan 8 och 18 varje dag. Då innebär det att hon inte kommer ut alls, eftersom försäkringskassan tycker att hon inte behöver hemtjänst när hon bor med mig. Sen att jag är borta hela dagarna tar de ingen hänsyn till, utan menar på att jag ska hjälpa henne. Utan hjälp kan hon inte gå ut, inte laga mat (hon kan inte lyfta tunga saker), inte tvätta, inte städa etc. Då innebär det att hon i princip inte kan göra något alls mer än att vänta på att jag ska sluta. Är det verkligen rätt att hon ska vara beroende av mig?

• danitra

sannamamma: Jo, men om dom flyttar ihop så måste han ju göra dubbelt jobb.

• sannamamma

Nej det är det inte. Behöver hon assistans på dagtid så har hon rätt till det enligt socialtjänstlagen.

• Anonym (Micke)

"Tycker inte dom kan dra in hemtjänsten då det blir dubbelt jobb för dej att både hjälpa till med flickvännens tvätt och allt runtomkring. jag har jobbat som ass och h*n hadde en pojkvän som bode hemma vi skötte hennes syslor och och sånt anat fick henes pojkvän hjälpa henne med"

FSK och Hemtjänsten sa att i det fallet att vi flyttar ihop skulle hon inte få någon hjälp alls. Marikas (flickväönnen) kompis (funktionshindrad) bor med en "frisk" kille, och de får heller ingen hjälp. Han får göra allt.

• Anonym (Micke)

sannamamma: Tycker jag också. Fast hon lär inte få någon hjälp på dagen när jag jobbar. ): Som det är nu kan vi inte flytta ihop pga det.

• sannamamma

Jo det är klart. Det ingår väl i själva "kärlekspaketet" i så fall. Tror kanske inte ni vet hur många människor det finns i det här landet som vårdar anhöriga i hemmet?

• Anonym

Hon ska kunna få hemtjånst ändå prata med dom högsta inom kommunen det är inte din skyldighet att sköta henne fast ni är sambos

Svar på tråden Handikappad flickvän, hur funkar det?