• Anonym (Micke)

Handikappad flickvän, hur funkar det?

Jag är tillsammans med en tjej som sitter i rullstol, men kan göra det mesta själv. Just nu bor hon hemma men ska snart flytta till en lägenhet där hon ska bo själv. Hon kommer att få hemtjänst eller assistenter (hon klarar sig så bra själv att hon inte lär få assistenter, men det är helt säkert att hon får hemtjänst). Vi har pratat om att flytta ihop, men då tänker de dra in hemtjänsten, eftersom de menar på att de inte ska hjälpa MIG, utan det är min flickvän som behöver hjälp. Betyder det att jag måste jobba heltid, och dessutom ha hand om ALLT där hemma? Jag är verkligen inte emot att dammsuga, tvätta, laga mat etc., men jag tror jag inte skulle klara av att dels ha ett heltidsjobb och dels göra allt där hemma. Men hemtjänsten tycker att de inte behöver hjälpa henne om hon bor ihop med mig. Ibland är jag borta hela dagen, hur ska då min flickvän kunna ta ner tunga grytor och liknande, något hon har problem med pga värken? Allt känns så motigt just nu, jag vill gärna bo med henne, men då drar de in ALL hjälp för henne vilket gör att hon måste sitta inne och vänta på att jag ska sluta jobba för dagen, och det är väl inget liv? Hon måste väl kunna laga mat, gå ut på stan etc. trots det?

Tack för att ni lyssnade!

• Svar på tråden Handikappad flickvän, hur funkar det?
  • Anonym (lam)

Nja, jag klagar faktiskt inte rent generellt sett, vi (min man och jag) klarar oss fint, det gäller att planera så att man orkar och hinner med allt. Vad jag menar är att på mornarna har jag mindre värk då gör jag det och det på em när jag inte orkar lika mycket tar jag tag i en annan grej..osv. Om kommunerna har ont om resurser ska de gå till dem som inte klarar vardagen.

Har din flickvän kontakt med habiliteringen där ni bor? Kuratorerna där brukar veta hur ansökningar om bistånd (dvs hjälp från kommunen) odyl ska formuleras. Det gäller att skriva bra ansökningar.

• Anonym (Micke)

Jo, hon har kontakt med hab, men det är ju i slutändan FSK som bestämmer.

• OneAndTwins

Försäkringskassan bestämmer väl absolut inget alls om hemtjänsten, det är väl kommunen????? *förvirrad*

Hur som helst så som jag tolkar reglerna i de kommuner jag jobbat (dock inte exakt med dessa frågor) så skulle ni inte kunna få hjälp med de sysslor som du skulle ha gjort som ensamstående... dvs städa, handla... Däremot ska ju din flickvän inte bli så beroende av dig att hon blir sittande medans du jobbar. Om hon behöver assistans med saker hemma eller för att ta sig till vissa ställen så bör hon få hjälp med det. Däremot så kanske ni måste planera vissa saker som tex att du plockar ner de tyngre sakerna hon inte kan få ner innan du går till jobbet.

Men prata med kommunen och begär allt ni vill ha och anser att ni behöver, se till att få beslut på allt så att ni kan överklaga det som ni anser är felaktigt.

Lycka till!!!!

• snark

LSS (Lagen om stöd och service till särskilt finktionshindrade) har vissa kriterier som måste uppfyllas för att en personlig assistent ska komma i fråga. På vilket sätt är din flickvän sjuk? Är det en medfödd skada eller han hon fått den senare?

Hmetjänst är ett bistånd som socialtjänsten bedömer (vissa komuner har en gene biståndsenhet) och alltså inte försäkringskassan. Ring upp och fråga vad som gäller och vad som krävs för att hon ska få hjälp av hemtjänsten.

Enligt lag så har hon rätt till "en skälig levnadsstandard" som innefattar även fritid (tex bad osv) men det måste som någon skrev innan, läggas fram korrekt för att det ska kunna gå igen.

• snark

Enligt Socialtjänstlagen (SoL) 7§ :
    Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och leva som andra. Socialnämnden skall medverka till att den enskilde får en meningsfull sysselsättning och att denne får bo på ett sätt som är anpassat efter hans eller hennes behov av särskilt stöd.

För att kunna få stöd genom LSS krävs det att personen tillhör de s.k personkretsarna (någon av dem eller fler)

1. Personer med utvecknlingsstörning och personer med autism eller autismlikande tillstånd
    2. Personer med betydande och bestående begåvningsmässiga funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder, föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom.
    3. Personer med andra och varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om dessa är stora och förorsakar betyande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd och service.

Lagens personkrets ska ha rätt till stöd och service i form av :

-rådgivning och annat personloigt stöd
    -biträde a personlig assistent eller ekonomiskt stöd till sådan assistans
    -ledsagarservice
    -biträde av kontaktperson
    -avlösarservice
    -korttidsvistelse utanför hemmet
    -korttidstillsyn (barn över 12 år)
    -boende i familjehem eller bostad med särskild service (för barn och ungdomar som behöver bo utanför familjehemmet)

Du kan kolla på www.notisum.se om du vill kolla mer på lagarna! Eller låna "Nya sociallagarna" av Carl Nordström och Anders Thunved om du vill få lite exempel på hur lagarna tillämpas!

• Sailor

Låter som om de hittar på egna regler för jag är nästan helt säker på att din tjej har rätt till sin hjälp oavsett om hon är singelboende eller sambo. Kolla med en jurist!

• MariaKsk88

Skitdåligt, hon kan ju inte vara beroende av dig, tänk om du inte är där, du är sjuk eller vad som helst!

• MariaKsk88

Dessutom måste DU få avlastning! Heltidsjobb + hushåll + handikappad flickvän (eller kan hon ta hand om sig själv?). Det är ju jättehårt.

• Jonna i stormen

Hej Micke!

För att få personlig assistans enligt LSS krävs att man har behov av hjälp med grundläggande behov. Grundläggande behov är i det här fallet hjälp med att kommunicera, äta, sköta sin hygien eller klä på och av sig.

När det gäller hemtjänst är det tyvärr så att om ni flyttar ihop kommer man att lägga en stor del av hushållsarbetet på dig. Jag är inte lika säker på hemtjänst som jag är på LSS, men din flickvän kommer förmodligen även i fortsättningen att kunna få hjälp med sina personliga behov (sådant som hon inte klarar själv men som inte berör hemmet t.ex. hjälp med dusch) Däremot anser man om ni lever i hushållsgemenskap att all städning gemensam tvätt och vardagliga hushållsgöromål åligger dig att utföra eftersom man bara får bistånd enligt socialtjänstlagen om behovet inte KAN tillgodoses på annat sätt, och genom att du bor där så KAN du utföra alla hushållssysslor. Vad gäller din fråga om maten tror jag att man helt enkelt ser det som så att hon kan värma en matlåda i micron medan du är på jobbet. Att få hjälp med matlagning är förövrigt väldigt ovanligt idag.

Skillnaden på personlig assistans enligt LSS och på hemtjänst enligt SoL är att LSS insatser ska ge goda levnadsvillkor medan SoL bara ska ge skäliga levnadsvillkor, så visst vore det bättre för din tjej att få LSS. Även om hon inte får personlig assistans så kan hon ju få ledsagarservice för att få hjälp att ta sig ut på dagarna.

Om hon ska tillhöra personkretsen blir hon en personkrets tre (under förutsättning att hon inte har en utvecklingsstörning eller har fått en förvärvad hjärnskada i vuxen ålder som påverkar intellektet). Om man ska tillhöra personkrets tre krävs att fuktionshindret uppfyller tre kriterier:

1)att det är varaktigt (mer än 2 år - helst livslångt)

2)att det är stort och förorsakar betydande svårigheter (påverkar flera livsområden)

3)att det ger ett omfattande behov av stöd och service. (att man behöver hjälp av väldigt personlig karaktär)

Jag skulle kunna gå in på detaljerna ännu mer kring dessa kriterier men väljer att inte göra det eftersom det här blir ett alldeles för långt inlägg då.

Hoppas att du har blivit lite klokare kring tankesättet och att du inte väljer bort kärleken på grund av hemtjänsten.

Lycka till! Jag håller tummarna för LSS

• Jonna i stormen

Bara ett litet förtydligande om detta med försäkringskassan kontra kommunen som tydligen är förvirrande.

Kommunen handlägger ärenden enligt SoL - socialtjänstlagen och LSS - lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Försäkringskassan handlägger LaSS - lagen om assistansersättning.

Man kan alltså få personlig assistans från antingen kommunen eller Försäkringskassan. Skillnaden är att för att få LaSS från Försäkringskassan krävs att du har ett behov av personlig assistans för dina grundläggande behov som överstiger 20 timmar i veckan. Om du ändå har behov av personlig assistans, men dina grundläggande behov inte uppgår till 20 timmar har du rätt till personlig assistans enligt LSS § 9:2.

Även tillfälliga utökningar av assistans handläggs av kommunen enligt LSS även om man har LaSS, men det är lite överkurs i det här läget.

Svar på tråden Handikappad flickvän, hur funkar det?