Inlägg från: Halv zigenare |Visa alla inlägg
  • Halv zigenare

Romer/zigenare

Hallå!... Jag blev riktigt glad av att se den här "tråden", eftersom jag har, öhm, "lite" funderingar... Nu till frågorna...

Min mamma är fullblodig zigenare, men hon blev bortadopterad eftersom att hennes familj var fattig då, och mamma var väldigt sjuk. Och, hon levde då ett "svenskt" liv, och blev ihop med en svensk man (italiensk påbrå, men skitsamma), och med detta blev jag då 50% zigenare... Och, jag vill jättegärna träffa mina morföräldrar, och min släkt, men det jag undrar är:

1. Kommer jag att ses som en del av "familjen"?
    2. Ses jag som oren, eftersom jag inte är 100% zigenare?
    3. Skulle jag kunna bli "utbildad" i deras regler och leva som en, även fast jag inte är fullblodig?

Tack på förhand!...

PS. Familjen är Finska Zigenare, och jag har läst att du inte vet så mycket om dem, men om inte, så kan du väl försöka säga hur en svensk zigenare skulle se på det... Jag vill ju gärna träffa dem, och om jag skulle få sitta på en handuk eller nåt, då skulle jag bli ganska ledsen... // Hatwalker...

PPS. Har du några tips om hälsningsgester och/eller fraser jag kan använda när jag träffar dem...?

• Halv zigenare

Hm... Okay, nu är det så att jag inte är så gammal (Jag visste faktiskt inte att detta bara var en förälder community, jag missade det helt... Jag ber om ursäkt om det inte är tillåtet...)

Alltså, jag skulle aldrig kunna nå till någon riktig "status" i familjen osv, och det förstår jag (dock lite tråkigt...)
    Men, jag skulle ju gärna vilja kunna skaka hand och hälsa på mina släktingar :( Jag menar, det är ju ändå mina biologiska morföräldrar...

Men, om jag i framtiden (då jag åldrats lite..) har blivit accepterad att leva ett zigenskt liv, då skulle jag väl ändå aldrig kunna gifta mig med en zigenska, eftersom att jag inte är fullblodig... (vad betyder gajo förresten...?)

Jo, det där med min ålder, jag är ju ung, och deras barnbarn, så de kanske inte skulle särbehandla mig som om jag vore vuxen, eller gör min ålder saken värre?

Jag ber om ursäkt för mina många och kanske svårbesvarade frågor...

Ah, just det. Jag kan ytterst lite om deras regler... Men, om jag träffar dem, har du några "tips" till mig, så att jag inte spaltserar in i deras kök, med ett klädesplagg som inte är tillåtet etc.... (köker är heligt för dem, så långt vet jag)

Ps. Jag SER ganska zigensk ut, jag har fått min mammas grova näsa, annars är mina färger väldigt lika "min familjs", bara så att du vet att jag inte är blond eller något liknande...

*pust*... Hoppas att jag inte tjatar för mycket... Har en tendens att göra det när jag är orolig/nervös etc...

• Halv zigenare

Ah, jag tackar för svaren!
    Har fått svar på många av mina grubblerier...

Men,(måste tamefasen vara ett världsrekord av nåt slag), har jag ännu en fråga... Heh...

Hm... Vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan, men:

Ett zigenar-liv är väl ett ganska tufft liv?
    Jag menar, inte bara de fördomar en zigenare möter, utan också om blodshämnd, etc...

Jag vill inte försöka skapa en negativ blick på det, men, det är väl ett ganska hårt liv ibland...?

• Halv zigenare

"Blodshämnd praktiseras främst bland finska zigenare, inte bland oss svenska. Jag vet inte hur vanligt det är."

Hm... Så länge alla "sköter sig", så händer det ju ingenting...
    Men det händer nog att det blir mindre trevligt ibland, men då är det någon som gjort något ganska ordentligt fel...

• Halv zigenare

Marina

Jo, något allvarligt måste det vara... Misshandel etc...
    Jo, jag vet inte jättemycket, har pratat lite med min mamma, och jag har för mig att, låt oss säga att Familjen "Delete" och familjen "Page Down" har nåt väldigt allvarligt problem, då det kan hända att det blir blodshämnd, så tror jag att de brukar flytta på sig. För om de två möts på "neutral mark", så tror jag inte att något händer...

Jag är inte säker, men jag har för mig att det var något liknande...

Har också fått veta av min mamma att det händer att man kan bli "fixad" om man blåser dem i affärer mer än en gång...
    Men det är nog mindre vanligt...

• Halv zigenare

Okay...

Det kanske är lite smått oerhört dumt av mig att sitta och diskutera om något jag faktiskt inte har levt med själv, eftersom att jag kan säga så felaktiga saker då...

Menmen... Måste kila... Du-vet, dygnsrytmen kallar!...

• Halv zigenare

Indianica

Men, en grej till... Låt oss säga att vi har 2 finsk-zigenska familjer. (det fruktas blodshämnd efter att något hemskt har hänt). Då skulle väl inte en ifrån den ena familjen mörda en oskyldig ifrån den familjen de är ovänner med... Jag skriver som en kratta, så det är förmodligen lite sluddrigt... Jag ska försöka skriva hur jag menar... Ehm..

De jag ville säga var, även om 2 personer från olika familjer är riktigt ovänner, (affärer och misshandel etc), så skulle väl aldrig någon som inte gjort något bli dödad?

Jag har för mig att oskyldiga inte blir mördade i sådana situationer, men, du verkar veta mycker mer än mig.. så...

• Halv zigenare

Ah... Och en fråga till...

Hur skulle en zigensk-familj se på en kille med långt hår?

• Halv zigenare

Marina

Hehe... Men, jag har för mig att männen klär sig i, mörka finbyxor, svarta "herrskor", vit skjorta, slips och blazer... Jag vet knappt hur en blazer ser ut, men, jag har för mig att de klär sig i det... Olika i olika familjer, förståss, men i "min" familj gör dem det...

Hm... Jag gillar att ibland stänga in mig i ett rum och lyssna på musik, eller spela gitarr... Men annars känner jag mig ganska vilsen och nervös när jag är utan min familj... Jag gillar det inte heller...

Vet ej varför... Det kan ju vara genetiskt...? Vem vet...?

• Halv zigenare

BTW... Jag vill klä mig i finkläder med min mamma gillar det inte... hmph... Hon tycker att det är "löjligt" att gå så finklädd på stan etc...
    Jag brukar skippa slipsen när jag är i stan med henne, men annars så blir det finkläder.

Jag ska också spara till en maffig guld eller silver-ring för ett par tusen kronor. mm-hm... Jagvetinte, jag är nog lite snobbig av mig...

Svar på tråden Romer/zigenare