Inlägg från: Halv zigenare |Visa alla inlägg
  • Halv zigenare

Romer/zigenare

Förfasen... Jag har bara en CD med honom (skäms lite över att köpa hans musik, för det verkar vara riktat till kvinnor lite mer... heh). Man jag gillar det jag hört hittils... Det roliga är, att när min röst är lite sliten (TEX mornar) så kan jag sjunga som honom... Tjohoo...

*hm... seems like I'm using a lot of dots...*

Heh, jag pratar "knarkigt" mestadels PGA att jag biter ihop käkarna när jag pratar...

• Halv zigenare

Marina

Jo, han har en skön röst att lyssna på... Han har gjort några mer "neutrala" låter när det gäller texterna, och dem lyssnar jag på nångång ibland...

Heh... Well... Jag måste dra nu...

"But I'll be speaking to you sweetly, from a window, in the tower of song"

Jag var bara tvungen att lägga in ett litet citat ifrån Herr Bas himself...

• Halv zigenare

Ah... En liten fråga till...

Jag har för mig att zigenare har ganska "komplicerade" regler när det gäller otrohet... Skulle du (eller nån annan som vet såklart) kunna förklara lite?

• Halv zigenare

becca86

Ah, sorry... Till Marina81 tänkte jag, men om du vet får du gärna svara.

• Halv zigenare

Detsamma!...

Jag tackar för svaret!...

Men, vad händer om 2 föräldrar har barn, och den ene är otrogen...? Lämnas barnen hos någon, eller vad händer?

• Halv zigenare

marina81

Nu vet ju jag inte säkert, men jag skriver vad jag tror/misstänker (eller vad man ska säga)

Jag tror att svart är en "respektfull" färg, (männens "kostymer" TEX). Jag tror inte att de ser på svart som en färg förknippad med sorg och död...

Men, som sagt, vadfasen vet jag...?

Nu har jag en ganska känslig fråga, kanske. Men, hur ser zigenare på aga/smisk etc?

• Halv zigenare

Marina

Jag har "bestämt mig" för att jag vill byta efternamn till min mammas zigenska efternamn, eftersom att jag inte vill föra min pappas efternamn vidare (av många skäl).

1. Hur många fördomar tror du att jag kommer att stöta på om jag har ett zigenskt efternamn?

2. Jag har ett "icke-zigenskt" förnamn, (judiskt), är det helt katastrofalt...? (Vad andra zigenare jag kanske möter tycker om det, menar jag)

3. Skulle du kunna nämna några vackra zigenska pojk-namn?

Tack på förhand!...

• Halv zigenare

Marina

Okej. Jo, jag har hört att svenska och finska zigenare inte kommer så bra överens... Menmen...

Min mamma fick också stryk. (dock av hennes svenske "pappa")
    Kul att höra att de inte gärna slår sina barn då, (dock finns det ju zigenska skitstövlar också såklart), men ändå.

Jag vet 2 stycken efternamn, hoppas att ingen tar illa upp för att jag nämner dem...? Friman och Borg är de jag kommer ihåg...
    Hm... Jag räknade med att man skulle få mycket fördomar emot sig, och det är ju synd, men jag tror att jag ändå vill byta efternamn...

Okidoki!... Jag skulle gärna "ha ett zigenskt namn" att använda när jag umgås med zigenare, och ett när jag umgås med "gaje" som du kallar dem, för att underlätta "vadfasenhettehansahan" känslan. hehe... (jag känner mig lite som en hypocrit när jag säger "gaje"....) Men, det är kanske lite sent för mig att byta förnamn nu.

Kanske, jag får väl fråga henne/han nångång.

• Halv zigenare

Okej... Men, vad brukar zigenare försörja sig på?
    Av det jag har hört så gör de affärer med bilar, företag och liknande.

• Halv zigenare

Okej, intressanta yrken.

Skulle ett "vanligt" jobb vara accepterat, eller ska man helst hålla sig till de jobben du nämnde?

• Halv zigenare

Okej...

Är inte unga kvinnor ganska "nedtryckta". (fel ord, men kommer inte på något bättre.
    Jag menar, att de måste gå bakom männen, och ses som orenare än män, barn och äldre...

Och, "djemen djemen"... Vad betyder det?

• Halv zigenare

Marina

Vilken slags religion följer zigenare/romer?

Jag undrar, eftersom jag tycker att leva som zigenare verkar vara som en religion i sig självt...

• Halv zigenare

Hallå!... Nu är den frågvise tillbaka igen...

Jag har träffat några i min släkt nu, och det gick bra. Det kom tyvärr väldigt mycket folk den dagen(annan släkt och klan som strövade runt och tiggde hushåll), så vi hann inte prata så mycket med släktingarna.

Men, jag kom att tänka på:

När "erbjuds kvinnorna kjolen"? Alltså vid vilken ålder.
    Och när bör männen börja klä sig "kostym-ish"?

Har lärt mig ett ord på finska... Lusikka... Tror att det betyder sked...

• Halv zigenare

[insert hälsningsfras på romani] Jag kan säga, "Hei!", istället...

Jodå, det var trevligt. Jag hann träffa min ena moster ordentligt, men resten av släkten hann jag inte prata med eller någonting. Men, tyvärr kom det som jag sa, zigenare från en annan släkt och annan "klan" eller nåt, som ville ha mat och sängar, så det tog upp lite tid för min moster att laga mat åt dem. (hon ville egentligen inte släppa in dem, men hon ville ge den lilla sonen de släpade runt på mat)
    Men annars var det trevligt, jag fick många komplimanger eftersom att jag "är så mörk". (det tog ett tag innan jag uppfattade att det var en komplimang, heh...)
    Jag hade jeans på mig, och utsläppt långt hår, så de tyckte jag var lite "un-orthodox" tror jag. Fick nån kommentar om det:
    "Om du klippa hår, du blir bra och vacker man."

Jäklar vad jag babblar...

Okej, jag tror att jag nästa gång jag kommer dit ska ha på mig finbyxor och slips, och håret uppsatt i hästsvans, så att jag inte sticker ut så jättemycket...

• Halv zigenare

...Jo, min post lät lite negativ, så jag tänker skriva det som var trevligt!... Bara för att jag kan!
    Det var så kul, att för första gången kunna sitta och kolla på foton, och höra någon säga "Oj, vad du liknar din morbror etc"...
    "Du har hans näsa", "våra ögon"...
    Haven't really experienced that before... Så det var väldigt trevligt. Det var annorlunda, klädsen, och sånt, men det kändes lite "familje-aktigt".

En leten fråga bara...
    Hur viktigt är det för mig att inte "gå emot" kjolarna? Jag steg respektfullt åt sidan när en kvinna passerade, men jag undrar om jag skall fortsätta med det?

• Halv zigenare

Hum...

Marina, du nämnde förut att zigenare har en ganska speciell andlig tro, och jag är lite nyfiken om det.

Skulle du kunne skriva lite om var de tror på?`
    (efter döden, etc.)

• Halv zigenare

Heh, hallå.

Aha, jag trodde att det var lite tvärt om, att man skulle bevara föremål som den döde hade uppskattat i livet, och så. Men så var tydligen icke fallet...

Jag tackar och bockar för infon!, alltid kul att lära sig lite :)...

• Halv zigenare

Ah...

Liten fundering om de dödas andar...

Varför vill man inte ha dem efter sig? Är alla andar "onda", eller hur kommer det sig att man är så noga med att "göra sig av" med den avlidnes ägodelar?

• Halv zigenare

En fråga till...

Hur ser zigenare på skilsmässa? Kan både kvinnan och mannen kräva skilsmässa?

Det blev två frågor, men, så är detta inte en mattetävling heller!.. ;)

• Halv zigenare

Jo, jag kunde tänka mig att det skulle vara lite "tabu" över att skilja sig.

Ah, okay... Jag tycker dock att det låter lite tråkig att döda blir orena...

Besöker man gravplatsen för att sörja/be/etc eller får det också anden att bli "arg"? (eller att man blir oren.)

En fråga till, begravs den döda "på det vanliga sättet med en prälle i kyrkan" eller begravs dem på något annat sätt?

Svar på tråden Romer/zigenare