Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

nicos mamma

Jag förstår det är svårt, nu är jag ju bara "halv" men mamma o pappa hade jättejobbigt då de träffades, sen har de anpassat sig helt till reglerna och blivit accepterade..sen har jag haft jobbigt för min man är somalier..men vi försöker också leva efter reglerna, men har beslutat att bo en bit bort från släkten för att slippa värsta konflikterna. Men vi lever väldigt zigenskt på sätt o vis, jag är noga med renhetsreglerna och har ofta kjol, i vart fall alltid i närheten av släkten..

kan säga att som svärdotter förväntas man ställa upp massor på släkten, typ städa, passa andras barn osv. utan knot..gör man inte det blir man inte populär, jag har upplevt detta på nära håll i släkten, hur tjejer som gift in sig men inte velat ställa upp på det här inte ens varit välkomna hem till svärföräldrarna tillslut. Som unga tjejer har vi inte heller mycket att säga till om i familjen.

• marina81

och de anklagar säkert dig för att din man inte följer traditionerna..det värsta zigenare vet är när någon överger traditionerna, det är skräcken nummer ett och anledningen till att man inte gillar blandäktenskap.

• marina81

nicos mamma

Jag kan föreställa mig att det är jättesvårt, min man har också haft jättesvårt, mamma tycker inte alls om honom, hon var så otrevlig mot honom i början, men nu accepterar de väl varann, även om de inte alls kommer överrens. Jag får många gånger höra dumma saker från henne om honom! Det enda du kan göra egentligen är att ligga lågt, blir det öppet gräl så blir det bara värre. Jag förstår att det känns otacksamt att inte ens få ett tack för vad du gör, men tyvärr så är den zigenska kulturen så att svärdöttrarna ska göra allt, ananrs är de dåliga *suck*..får höra massor av sådant från t.ex. min bästa vän som är zigenare från Balkan, alla hennes bröders fruar är mer eller mindre skit i deras mammas ögon, om de inte städar, lagar mat, passar barn etc åt henne..

• marina81

nicos mamma

Ja, det låter som om hon har personliga problem också..utöver vad som kan ske rent "kulturellt"..jag o min man har varit tillsammans ca 8 år, med ett uppehåll på ca. ett år..då träffade jag en italiensk kille..av nån anledning tyckte min mamma SÅ mycket om honom (han var typ svinrik, kanske därför haha?)..så hon blev ännu mer sur mot min man då vi valde att återförenas igen..suck..man kan inte göra nåt åt dem, är det bättre att inte ha kontakt så är det, det är svårt att förändra folk..

• marina81

Tänkte bara påminna alla att det inte längre är tillåtet att skriva hälsningsfraser på romani

• marina81

För att det blivit tjaffs om att nån skrivit nåt på arabiska som nån sen påstod var nåt elakt och så har det blivit bestämt att man inte får skriva nåt på nåt språk annat än på svenska, engelska, norska, danska. Men jag säger såhär..romani är ett minoritetsspråk i sverige och det ska accepteras som sådant och får användas i kontakt med myndigheter t.ex...det är annat än t.ex. arabiska, som inte har minoritetsstatus..tycker det då är fel att inte få skriva några ord på det!

• marina81

nicos mamma

ja, det är båda och att vara "halv"..mot den zigenska släkten känns det som man måste "bevisa" att man är zigenare, mot den svenska..ja, vi har inte så bra kontakt. Mamma o pappa är fortfarande tillsammans, otroligt nog. Det är inte alltid lätt att få det att funka med olika kulturer, det märker jag ju själv av.

• marina81

Ok, jag ska skriva ner så fort jag får tid..jobbar en massa nu, har tagit på mig extrapass så jag har inte tid att vara här så mycket..

• marina81

Nu, min kära vän ska jag försöka randra ner nåt (randra = skriva, måste tänka på FL:s språkregler ) Det är sent o jag är trött, så du får fråga upp mer sen!

Jo, Gud kallas för Del eller Devel
    Djävulen kallas för Beng

Romer är alltid monoteister, vi tror på en gud, oavsett vilken religion vi officiellt tillhör, så har monoteismen alltid funnits med. Ödet är viktigt, det styr våra liv, det kan man inte undkomma. Det som händer, det händer, är vår filosofi. Man måste visa respekt för en döende, för annars kan den komma tillbaka o "spöka" för en. Förfädernas andar kallas muló, och de vill man inte få efter sig. Därför ska man bränna alla tillhörigheter som en död lämnar efter sig, eller sälja det till gajé (icke-zigenare). Dör någon i hemmet så måste man flytta sen. Man pratar inte om de som är döda.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • marina81

Indianica

Guldsmycken bränns inte, men kan omsättas i pengar om man inte vill behålla själva smyckena. Pengarna går sen till närmaste släkt, typ änkan/änkemannen och barnen. Övrigt bränns/säljs på "religiösa" grunder, eftersom man fruktar de avlidnas andar. Självklart kan man, om man vill, behålla speciella minnesföremål från den avlidne, som allt annat, så tunnas reglerna ut mer och mer.

• marina81

Ah..man ska verkligen inte skilja sig! Det är väldigt skamligt att göra det, ännu mer för kvinnan än mannen. Men såklart händer det nu för tiden, och både män och kvinnor kan begära skilsmässa. Men det ses som mycket dåligt att göra det, man ska ha en bra orsak till skilsmässan.

Jag var lite otydlig om varför man säljer/bränner grejorna..dels så är man rädd för andar, om man var ovän med nån innan den dog så kan den spöka och så..men det är också så att den som är död blir oren, att röra vid den döda gör en oren och att ha kvar dennes saker gör att man blir oren. Det är en blandning av rädsla för det övernaturliga o renhetsregler. Nu för tiden säljer man oftast grejorna, men aldrig till andra zigenare.

• marina81

halv zigenare

Vi besöker gravarna, det gör vi. Har man inget otalt med den döde så spökar den inte heller. Att den som dör blir oren har väl mycket med vår "hygiennojja" att göra, allt ska vara så rent o vi är ju livrädda för sjukdomar och sånt. Man begravs som vanligt, de flesta zigenare i sverige är ju kristna, är man muslim så begravs man muslimskt. Många icke-zigenare tycker en sak är konstig har jag märkt, och det är att vi sitter vid den döde länge efter döden, och man dricker en del sprit då. Zigenare är mer öppna med sorgen också, man klagar mer högljutt än vad icke-zigenare gör.

Svar på tråden Romer/zigenare