Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

Prohasar man opre pirende, sa muro djiben semas opre chengende..begrav mig stående, hela livet har jag legat på knä

hysterica

Ja, det är hans uppgift att lära dem de zigenska traditionerna.

• marina81

Lilja

Nej, har man valt den (gäller finska zigenare o jag är inte det, så jag är inte 100% insatt) så ska man behålla den, annars blir kvinnan "utskämd"..det är skamligt för henne se att inte ha den. Det har med respekt att göra.

• marina81

hysterica

Oj, vet inte! Du får fråga dem! Fast jag har alltid räknats som bäst av t.ex. mormor bland mina kusiner för att jag är först född av flickorna..men pojkarna räknas lite annars..

• marina81

fenomena

Indianica har redan svarat på en del så ursäkta om jag upprepar nåt.
    Ja, romer är ursprungligen från indien och språket romani är släkt med sanskrit.  De fördrevs därifrån (eller flyttade "frivilligt") och har spridits över världen. Det finns inte fler i Finland än nån annanstans. Alla romer tillhör inte samma grupp, alla kallas egentligen inte ens romer, utan det är uppdelat. Traditioner och högtider beror mycket på vilket land och vilken religion man har. Romer är allt från kristna till muslimer osv. Det är bara finska romer som har den svarta sammetskjolen. Andra romer har andra sorts kjolar, ibland ser de traditionella ut, ibland helt vanliga ut. En del romska kvinnor har inte kjol annat än framför släkten. Det är inte förbjudet att gifta sig med en icke-rom men det ses inte heller som nåt bra, speciellt om det är en kvinna som gör det. Vissa romer reser fortfarande runt i andra länder, men här är det inte vanligt. På sommaren gillar dock många att campa med husvagn. Tattare är romer som bott här jättelänge, de är ofta mer uppblandade också.

the Man

zigenare kommer från det grekiska atshingos och kommer från en slags sekt som man trodde romerna hade nån koppling till.

rom betyder man eller människa och är vårt eget ord för vårt folk.

• marina81

fenomena

Det finns mycket romer i Rumänien, och de lever under hemska förhållanden. Romer blir misshandlade, mördade av rasistiska grupper runt om i östeuropa, bor i ghetton, många är analfabeter osv. Det finns många romer på Balkan också, i Kosovo t.ex. finns tre olika grupper av zigenare. Det var ju länge sen romerna utvandrade från indien, men vi är egentligen indier, därför vi är mörka. Gruppen har ju hållit sig ganska intakt, inte blandat sig så mycket och därför är de mörka dragen kvar. Tattarna är ofta ljusare för de är mer uppblandade. Romer har bara med kultur o göra, inget med religion.

Piaf

vad kul!

mästerkatten

Taikon är ju ett vanligt romskt efternamn bland svenska romer, därför har det väl blivit nåt slags skällsord. Elvisfrissan har väl främst finska zigenarkillar, den tillhör ju deras utstyrsel, att vara snygg i håret o klädsel.

• marina81

Tant Raffa

Att begravas stående är ett ordspråk : prohasar man opre pirende, sa muro djiben semas opre chengende..begrav mig stående, hela livet har jag legat på knä

Romer vill ofta ha pampiga kistor o gravar, det ska vara fint o hedra den som dött.

• marina81

Tant Raffa

Det är inget allmänt vedertaget att begravas ovan jord, i vart fall inte i min grupp, men olika seder förekommer i olika grupper.

mästerkatten

ja, men zigenare o tattare är fortfarande bottenskrapet i samhället vettu

• marina81

piaf

Nja, tror inte jag läst den tyvärr.

• marina81

piaf

När jag får tid så . Finns kanske på bibblan.

• marina81

mästerkatten

Är inte så insatt med de finska, vi tillhör inte samma grupp, och tyvärr så kommer vi inte alltid så väl överrens sinsemellan..men jag tror det är värre i finland än i sverige, av vad jag hört av de som flyttat hit..

Svar på tråden Romer/zigenare