Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

fenomena

Att han inte vill tvätta kökssaker och underkläder ihop, kan det inte bero på hans indiska ursprung? Eftersom romer också är indier egentligen? Min man är också muslim men bryr sig inte hur nåt tvättas alls (därför får han aldrig tvätta!).

• marina81

wintersaga

Ja, på ett sätt så kan det tyckas så..men samtidigt så ger det en kvinna en viss makt. Det är ju vi som har makten att orena någon. En man som gör sig ovän med mig kan bli utesluten ur gemenskapen om jag gör honom marimé(oren)..det kan jag göra bara genom att röra honom med kjolen! Dessutom så skyddar orenhetsbegreppet en del mot våldtäkt, eftersom ingen man utan min egen får röra mina kjolar utan att bli oren så blir ju någon som försöker göra det oren och får inte längre umgås med någon i gruppen.

Indianica

Undra om det inte var mer förr som kvinnan rent isolerades så, det sker ju fortfarande under graviditet men hade det skett under mens borde jag märkt det. Däremot så bör den som har mens inte vara i köket o laga mat åt släkten osv. Många håller sig undan ändå då de har mens, men mensskydd används då i min släkt!

Bland oss så förekommer det ofta att kvinnorna inte ens har kjol framför sin man, att man inte bryr sig om renhetsreglerna lika hårt i det privata "då ingen ser". Det innebär absolut inte att man slarvar med t.ex. renhållningen av köket, eller slarvar med tvätten, men reglerna som gäller hur man ska uppföra sig inför andra, t.ex. ha kjol, inte gå på toa framför andra osv. lättas betydligt på då man är ensam med sin man eller man är bara ett gäng ungdomar.

fenomena

eller hur?!

• marina81

leijha

Tänker du på finska zigenare nu? Många zigenska kvinnor har kjol, de finska har de stora svarta sammetskjolarna, andra har andra typer av kjolar, men det är mest de finsk-zigenska männen som har "finkläder", typ svarta finbyxor, vit skjorta, välputsade skor. Kvinnor

• marina81

konstigt inlägg det blev???

iaf kvinnor har kjolar för att vi måste täcka benen, det är en fråga om renhet och respekt. Män klär sig också fint för att visa respekt för äldre.

• marina81

AnnaKlara

Alla zigenare är inte romer, därför så kan det bli tokigt ibland att kalla alla romer fastän man bestämt att det ska vara PK-ordet. Det går ju inte veta om rom är ett klavertramp, det är ju dessutom olika på individer vad man vill kallas. Det är krångligt o förklara, men t.ex. kalderash o lovari-zigenare är romer, vi svenska zigenare tillhör de grupperna, fast kaalet är inte romer, de är de sk. finska zigenarna. Det handlar alltså om olika grupper. I t.ex. Kosovo finns tre zigenska grupper, fast bara en är romer...ja, d är en vetenskap ju. Fast vissa anser att alla är romer, men inbördes mellan grupperna så finns det åtskildnad mellan vem som är det och inte. Egentligen så kan man ju inte säga att "vi är roma, och inte ni", men det gör vi ändå.

De äldre, speciellt männen, har makten bland oss zigenare. Det är de som tar besluten inom gruppen. Alla yngre måste visa dem respekt både vad det gäller klädsel, man måste t.ex. ha kjol framför dem, och uppförande. man får t.ex. aldrig gå på toa framför en äldre, vi går hellre till grannen och lånar toan!

• marina81

AnnaKlara

Det är ju jättesvårt att säga, det är ju så individuellt...alla tolkar ju uttrycken olika.

Saker jag råkat ut för: blivit bevakad i butiker, nekad bostad, nekad anställning, blivit utdömd av lärare i skolan, mobbning, trakasserier..

• marina81

romii

På min dialekt, kalderash romani heter blomma luludi..så för mig låter det konstigt att romina skulle betyda zigenarblomma. Tycker det låter mer som romni som betyder zigensk kvinna.

AnnaKlara

Jag har inte drivit nåt vidare till typ DO, men det finns de som gjort det. Själv orkar jag inte utan försöker dölja att jag är zigenare då jag söker jobb o så.

• marina81

wintersaga

Ja, folk reagerar ganska olika. I affärer så händer det att expiditer går efter mig om jag klär mig zigenskt (vilket i mitt fall oftast händer på sommaren, då jag brukar ha vida volangkjolar o linnen med spetsar o sånt, ett tag var det ju normalt mode vilket ju var bra hahaha). En del reagerar negativt då jag berättar det o tror man ska stjäla av dem allt de har, andra tycker det är spännande o vill veta mer. Till en arbetsgivare säger jag det helst inte, men frågar de "varifrån kommer du", så vad ska man säga?

• marina81

AnnaKlara

Nä, det får de inte men en del gör det ändå. Och då känns det ju konstigt o vägra svara. Sen så är det lätt o kolla upp folk också, iaf i en mindre stad..

• marina81

Precis. Tittar de på en och funderar på om man kanske är zigenare o sen frågar var man kommer ifrån..o så vägrar man svara, då är det ju också kört . Man får nog inte jobbet vare sig man svarar ärligt eller vägrar svara..

Svar på tråden Romer/zigenare