Inlägg från: marina81 |Visa alla inlägg
  • marina81

Romer/zigenare

ja, det lät som en bra beskrivning för hur de klär sig. Jag har ju umgåtts lite med finska zigenare, när vi bott grannar och så, och de är ju alltid finklädda..en del har snygga hattar också..

haha, nu kommer jag att tänka på en gång då jag var tonåring..då kom två finsk-zigenska män med full utstyrsel, inklusive hatt, till mig och framförde att deras yngre bror, som stod en bit bort och såg mycket generad ut, var intresserad av mig och de undrade om jag ville träffa honom .

• marina81

halv zigenare

Klä dig som du vill, och skulle du vilja ha en zigensk tjej nångång så har du större chans om du klär dig bra. Jag tycker om när min man klär sig fint, även om folk stirrar.

Smycken är alltid trevligt, själv har jag maffiga örhängen och armband..många av de svenska zigenarna har ju börjat ta av sig allt sånt men jag vill bevara traditionen.

• marina81

halv zigenare

Haha, jag har också alltid älskat maffia-filmer! Just det där med familjen..jag tror inte jag kunnat gifta mig med en svensk faktiskt..min pappa är ju det, och hans släkt har vi inte mycket kontakt med..min man är ju somalier och även de har stor gemenskap mellan varandra, något jag inte tycker svenskar har tyvärr. Jag var tidigt inställd på att jag inte skulle ha en svensk man.

Ja, finska zigenare har mycket smycken, de är ju en slags försäkring, man säljer dem om man har dåligt med pengar, det är samma hos oss.

• marina81

halv zigenare

Ja, vi zigenare gillar ju de mörka dragen, min son är storfavorit hos min mormor o morfar..och jag har ofta fått höra vilken fin son jag har från zigenare jag inte känner utan bara stött ihop med på gatan.  Vi säger på romani: may kali i muri may gugli avela - ju mörkare bäret är desto sötare är det .

Det är kul att snacka med dig tjavo!!

• marina81

hehe..tjavo eller tjave (chave) betyder ung romsk kille rom är en vuxen man, romni en kvinna, tjave(chave)ung kille, tjej(chei) en ung flicka..romalen betyder vuxna romer, chavalen unga romer..

mörkt hår, ofta mörka ögon, de flesta blir lätt solbrända(jag var ute två timmar igår i solen och är nu en pepparkaka hihi), en del ser ganska indiska ut..

• marina81

exitme

dålig utbildning skulle jag vilja säga. Att ha barnen lösa i bilarna förekommer i många andra länder, liksom att inte använda bilbälte är mer vanligt i andra länder. Zigenare lever i mycket utanför samhället och har dålig utbildning, många är analfabeter, information på romani är ovanligt..man använde inte bilbälte och liknande förr i sverige heller, innan man började informera om det, och lagstifta..men sån information som är självklar för svenskar är inte lika självklar för zigenare. Det är inte för att vara slarvig som man inte använder bilbarnstol, utan av okunskap.

halv zigenare

jag pratar kalderash romani lite sisådär..och kan en del resanderommani också..men är ingen expert.

• marina81

Indianica

Det handlar inte om att inte kunna lagen utan om okunskap om risker..du är ju inne på rätt spår..man tänker att det händer ju inget..men jag tror svenskar är mer informerade om riskerna än vad romer och många utländska personer är..svenskar blir mer matade med info om det ena och andra..vi zigenare blir inte det på samma sätt, och många ser sig själva som ståendes utanför samhället, vilket innebär att man inte lyssnar på info från myndigheter, man tar inte åt sig infon på samma sätt som en svensk som respekterar och har förtroende för myndigheterna, något vi zigenare sällan har. Dessutom så kan man fråga sig vilken kunskap om samhället många har då många inte ens går ut grundskolan, eller har väldigt sporadisk skolgång..jag har varit med om att zigenare i min närhet gjort saker man inte får utan att ens förstå att det är olagligt..och jo, vi är väldigt utanför, jag och många med mig känner oss tvungna att dölja vårt ursprung då vi t.ex. går i skolan eller söker jobb, många känner sig inte som en del av samhället eller känner sig inte accepterade av samhället..det är inte ens alltid lätt att få hyra eller köpa bostad..att säga att romer inte är utanför samhället är inte sant..

• marina81

halv zigenare

Haha..ja eller hur?! Tänkte på när de besökte Taikons zigenarläger, som var prydligt(!!!)
    Vilket beskrevs med en något förvånad ton ...ja..sådär levde mina släktingar för..

Svar på tråden Romer/zigenare