• Mirva

Rasistiskt flingpaket för barn

Jag köpte ett flingpaket för några veckor sedan och när jag sedan intog min frukost tittade jag på paketet. Där fanns ett spel som handlar om att rädda en krokodil från "elaka infödingar" som de kallade dem. Där är en bild på flera kolsvarta människor med spjut som ser väldigt elaka ut, med stora hänglaeppar och nästan nakna och med dödskallemärken. Detta är vad ryska barn lär sig!

Jag befinner mig alltså nu i Ryssland, i Sibirien. Här flödar rasismen. I Omsk där jag bor finns 1 miljon människor och endast EN enda svart maenniska. I Ryssland finns det 50 000 skinheads! I övriga världen 70 000 skinheads. Här råder en fruktansvärd omedvetenhet. En omedvetenhet som tidigare rådde i Sverige, på 40-talet.

Jag blir förstås arg på "raedda krokodilen från de elaka infödingarna- spelet" och går till butiken där jag köpte paketet och pratar med chefen. Jag talar om att detta är rasism och att något sådant skulle inte förekomma vare sig i Sverige eller övriga Europa eller Amerika. Och vad får ryska barn för uppfattning om svarta människor. Hon lyssnar och en expedit blir beordrad att ta bort alla dessa flingpaket med elaka svarta infödingar.

Två veckor senare står alla rasistiska flingpaket på hyllan igen. Den dagen jobbar en annan chef. Hon säger att detta inte alls är rasism. "Det är ju bara ett spel. Och där krokodiler finns, finns det också svarta människor som jagar krokodiler. Det är ju bara på låtsas."

Expediten var lika korkad hon också och sa att det inte alls var något fel på krokodilspelet.

Dessa flingpaket finns i nästan varje mataffär, och inga föräldrar eller andra vuxna reagerar!

En sådan negerbollsdiskussion som funnits i Sverige de senaste åren, skulle aldrig kunna existera i dagens Ryssland.

• Svar på tråden Rasistiskt flingpaket för barn
  • Linda1976

Bra att du sa till! Som du säger - sånt finns bara i Tintin-böcker här, ungefär! Man blir förundrad ibland.

Vet inte vad jag hade för bild av ryssar direkt, men trodde inte det var så illa ställt med allmänbildningen!

// Linda - faktafanatiker och språkpolis.
  • MosterMaggi

intressant berättelse! De har en del att ta igen efter Sovjettiden... och samtidigt är det ett så enormt stort land med så annorlunda utveckling än västeuropa. Demokrati är ett begrepp som de inte fått med modersmjölken, som inte funnits alls förrän Glasnost osv. Det måtte väl komma att spöka många generationer än framöver?

• Mirva

Ja, jag trodde inte heller att det var saa illa staellt haer, men tyvaerr. Det lustiga aer att Doktor Alban aer fantastiskt populaer haer. Han hade en konsert haer i Omsk foer 2 veckor sedan. Kunde tyvaerr inte gaa, foer biljetten kostade 3000 rubel, vilket aer 1000 svenska kronor!

• Mirva

Moster Maggi:
    Jag hoppas att det gaar fortare i och med europiseringen och amerikaniseringen. Hoppas!

• MosterMaggi

>Mirva - ja vet du jag satt o grunnade på det iom att jag såg en av deltagarna i "CSI" säga på tv igår att så gott som alla länder visar den serien. den är i sig inget allenarådande tecken, men ett symptom. Tror jag. Massmedia globaliserar människors medvetande och synliggör på ett vis det den globala ekonomin redan vet. Tror jag oxå. Har grunnat en del på sånt här. Det moderna Väst dras med sviterna av bakslag efter framgångar, men när fd Öst och Kina etc nu omfamnar moderniteten i rekordfart borde de samtidigt på något vis lära av våra misstag. Grejen är at jag inte vet om de hinner tänka på det, unnar sig att reflektera och ta in det nya i en syntes med sina äldre traditioner. Därav grogrund för tex skinnskallar...

• Mirva

Nu har jag ett glaedjande besked! Jag har pratat med butikschefen i butiken igen. De har kontaktat firman Krosby som goer flingorna och meddelat dem att de inte taenker koepa fler produkter fraan dem. De ska saelja de paket de har, sedan aer det slut med foersaeljningen av rasistiska flingpaket foer deras del.

MosterMaggi
    Jag tror att det kommer en foerbaettring, men det kommer att ta tid.

• MosterMaggi

>mmm bergis. De kan nog ta generationer. Desto viktigare att påverka de unga i positiv riktning!

Coolt att du fått till en förändring, you go girl!!

• rubina

Måste man reagera på minsta grej och sedan slå sig för bröstet och deklarera hur duktig man är!
    Jag tycker du gjorde bort dig!

• Kanelflicka

Rubina, vilken attityd...
    Det är snarare någon annan som gjorde bort sig...

• Mjao

Vi får kanske ha en ökad förståelse för Ryssland, det var inte särskilt länge sedan sovjet upplöstes så ryssland är en väldigt ung demokrati. sen finns det oerhört mycket problem i ryssland, fattigdom, en enorm svart ekonomi, klyftor som vi i sverige knappt kan drömma om så jag tror ryska staten har lite saker på agendan innan antirasism kampanjer kan starta.
    och vi ska komma ihåg att det var inte särskilt länge sedan sverige hade ett institut för rasforskning i uppsala, tvångsstereliserade folk och att personer med utländsk härkomst fortfarande diskrimineras i sverige. så innan vi beklagar oss över ryssland ska vi kanske tänka oss för så vi inte kastar sten i glashus.

Svar på tråden Rasistiskt flingpaket för barn