• Mirva

Rasistiskt flingpaket för barn

Jag köpte ett flingpaket för några veckor sedan och när jag sedan intog min frukost tittade jag på paketet. Där fanns ett spel som handlar om att rädda en krokodil från "elaka infödingar" som de kallade dem. Där är en bild på flera kolsvarta människor med spjut som ser väldigt elaka ut, med stora hänglaeppar och nästan nakna och med dödskallemärken. Detta är vad ryska barn lär sig!

Jag befinner mig alltså nu i Ryssland, i Sibirien. Här flödar rasismen. I Omsk där jag bor finns 1 miljon människor och endast EN enda svart maenniska. I Ryssland finns det 50 000 skinheads! I övriga världen 70 000 skinheads. Här råder en fruktansvärd omedvetenhet. En omedvetenhet som tidigare rådde i Sverige, på 40-talet.

Jag blir förstås arg på "raedda krokodilen från de elaka infödingarna- spelet" och går till butiken där jag köpte paketet och pratar med chefen. Jag talar om att detta är rasism och att något sådant skulle inte förekomma vare sig i Sverige eller övriga Europa eller Amerika. Och vad får ryska barn för uppfattning om svarta människor. Hon lyssnar och en expedit blir beordrad att ta bort alla dessa flingpaket med elaka svarta infödingar.

Två veckor senare står alla rasistiska flingpaket på hyllan igen. Den dagen jobbar en annan chef. Hon säger att detta inte alls är rasism. "Det är ju bara ett spel. Och där krokodiler finns, finns det också svarta människor som jagar krokodiler. Det är ju bara på låtsas."

Expediten var lika korkad hon också och sa att det inte alls var något fel på krokodilspelet.

Dessa flingpaket finns i nästan varje mataffär, och inga föräldrar eller andra vuxna reagerar!

En sådan negerbollsdiskussion som funnits i Sverige de senaste åren, skulle aldrig kunna existera i dagens Ryssland.

• Svar på tråden Rasistiskt flingpaket för barn
  • Mirva

majsunn:
    En del saker behoever tas serioest foer att faa till en foeraendring.

rubina: "Kvinnor drar vael andra historier som saekert kan missuppfattas om man vill."
    Visst kan vi dra historier om maen, och goer man det skrattar oftast aldrig mannen, men vi foervaentas goera det naer de drar sina blondinhistorier. Och naer blev maen en diskriminerad grupp? Det var naagot helt nytt!

Hade det paa flingpaketet varit ett gaeng elaka vita jaegare hade det inte varit rasism, eftersom vita maenniskor inte aer en diskriminerad grupp.

"Visst ska man bekaempa rasism men det faar inte bli loejligt."
    Hur kan du faa det till att vara loejligt att vilja att barn inte utvecklas till rasister?

Jojja:
    Precis! Tack!

• Mirva

Maerkligt att det finns saa maanga maenniskor som inte kan se orsak och verkan...

• rubina

Jag tycker det är ännu märkligare att det finns männsikor som inte kan se när dom går för långt och faktiskt överdriver.

• Jan 39

Vi måste också döpa om Dorothy Sayers Tio små svarta pojkar
    så att ingen blir kränkt.

Tio små färgade gentlemannapojkar skulle gå på bio -- en gick till Rio så var de bara nio...

• Lyra

bebben elias mamma:

"Va är Pippi Lângstrump rasistisk???"

kanske inte pippi men Astrid hade en hel del formuleringar i sina böcker som aldrig skulle accepteras idag. Som att skurkar ofta är "svartmuskiga" t ex, det var de ofta i litteraturen på den tiden, även i hennes böcker... Hjältar var ofta blonda eller i alla fall svenska och skurkar var ofta mörkhåriga, "tattare", "zigenare" eller bara mörkhåriga...

• Lyra

Nu har jag läst hela tråden och kan bara säga: superbra jobbat Mirva, du har gjort en skillnad, det är sånt som förändrar världen, många små saker... Det som var allmänt accepterat i gårdagens sverige, som stereotyper i t ex Astrid Lindgrens böcker, är det inte idag tack vare att folk har reagerat och folk har kommit till insikt om att det inte är ok att generalisera.

Rubina: du säger att man visst ska bekämpa rasism men att det inte får bli löjligt - var går gränsen för dig? Bara nyfiken...

• Liwa1

Rasism och jämlikhet dras i bland till en gräns så att det är rent löjligt. Som en som nämner pippi och vad som står i dessa.

Snacka om att det skulle bli bra tråkigt att läsa sagoböcker som är helt rättade för att det inte ska finnas minsta lilla grej som kan ha med att göra rasism, jämlikhet eller generalisera.

• BusLotta

Kan tyvärr inte hålla med dig Ts, tycker den här rasism "nojjan" går till överdrift!!! Vissa saker bara ÄR. Man kan ju välja vad man vill läsa in i dom eller INTE.

• Lyra

BusLotta

"Vissa saker bara är"? Är det din (och andras, verkar det som) åsikt om spelet som TS beskriver, då är du antagligen rasist. Så då är det ju inte så konstigt att du tycker "rasim 'nojjan' går till överdrift".

• BusLotta

Lyra: Nej jag är inte rasist. Hudfärg har ingen som helst betydelse för mig. Men vissa saker har ingen undermening, ingen dold sensmoral, ingen rasistisk smygpropaganda. De bara är...

Svar på tråden Rasistiskt flingpaket för barn