Rasistiskt flingpaket för barn
Jag köpte ett flingpaket för några veckor sedan och när jag sedan intog min frukost tittade jag på paketet. Där fanns ett spel som handlar om att rädda en krokodil från "elaka infödingar" som de kallade dem. Där är en bild på flera kolsvarta människor med spjut som ser väldigt elaka ut, med stora hänglaeppar och nästan nakna och med dödskallemärken. Detta är vad ryska barn lär sig!
Jag befinner mig alltså nu i Ryssland, i Sibirien. Här flödar rasismen. I Omsk där jag bor finns 1 miljon människor och endast EN enda svart maenniska. I Ryssland finns det 50 000 skinheads! I övriga världen 70 000 skinheads. Här råder en fruktansvärd omedvetenhet. En omedvetenhet som tidigare rådde i Sverige, på 40-talet.
Jag blir förstås arg på "raedda krokodilen från de elaka infödingarna- spelet" och går till butiken där jag köpte paketet och pratar med chefen. Jag talar om att detta är rasism och att något sådant skulle inte förekomma vare sig i Sverige eller övriga Europa eller Amerika. Och vad får ryska barn för uppfattning om svarta människor. Hon lyssnar och en expedit blir beordrad att ta bort alla dessa flingpaket med elaka svarta infödingar.
Två veckor senare står alla rasistiska flingpaket på hyllan igen. Den dagen jobbar en annan chef. Hon säger att detta inte alls är rasism. "Det är ju bara ett spel. Och där krokodiler finns, finns det också svarta människor som jagar krokodiler. Det är ju bara på låtsas."
Expediten var lika korkad hon också och sa att det inte alls var något fel på krokodilspelet.
Dessa flingpaket finns i nästan varje mataffär, och inga föräldrar eller andra vuxna reagerar!
En sådan negerbollsdiskussion som funnits i Sverige de senaste åren, skulle aldrig kunna existera i dagens Ryssland.