Inlägg från: sparbanken |Visa alla inlägg
  • sparbanken

hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.

Snälla hjälp mig. Min mamma ringde nyss och dom ska ta bort våran valp! För hon bits, verkligen bits, finns det inget man kan göra så hon slutar? vi har prövat att nya i nacken och bara gå där i från, för hon hugger verkligen så man får sår.

SNÄLLA HJÖLP MIG FORT!!!!

• Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.
  • sparbanken

jag vet, vi har massa tuggsaker vi ger henne. men hon hugger verkligen efter en.

• sparbanken

Men min mor tror inte hon kommer ändra sig!!

• sparbanken

Hon är 4 månader. en bland ras mellan schäfer och labrador. hon är ganska stor.
    Det är familjens hund.
    Hittils har vi antingen gett henne en tuggsak att tugga på, eller om hon börjar bita efter än i kläder och i kroppen så nyper vi till henne, och går där ifrån.
    Så hion förstår att hon gör något dumt.
    Men hon blir bara värre.

• sparbanken

Jag vet vi vill jätte gärna gå en kurs med henne. men dom börjar inte förän i höst!
    Vi säger i från så fort hon bits och ger henne en leksak som hon kan bita på. men då springer hon bara runt som en tok, och hoppar för att förska bitas. och hon tar verkligen i, hon nafsar inte hon bits så det går hål i huden. vi har massa leksaker och tugg ben, allt som kan tänkas. jag försöker även träna henne.

Jag är själv mycket i skolan så min mor får ta hand om henne på dagarna och morgorna. Hon har även en sjukdom frydomylargi elle rhur det stavas. så hon orkar inte alla gånger när hon håller på. Vi pratade nyss i telefonen och hon var ledsen för hon vill verkligen ha kvar henne, men hon börjar själv bli rädd för henne när hon gör som hon gör.

Det känns skönt att veta att man inte är ensam om det här, och att det faktiskt går över.

Men det är bara det att hon är så dålig på att lyssna, när man säger i från så blir det bara värre.

• sparbanken

vi har ringt, men dom startar i augusti

• sparbanken

ja gör det, ungefär två ggr i veckan, och vi försöker lära henne nya saker dagligen.

För jag har gått valpkurs en gång innan, så jag vet hur jag ska göra för att träna henne. och jag håller på för fullt.

• sparbanken

Tack Jessi, jag får pröva, om hon bits och verkligen inte slutar!

• sparbanken

Nej det är familjens, men mamma är hemma, för hon har en sjukdom så hon kan inte jobba. Frydomylargi.

För ingen i familjen är hemma på dagarna, och hon blir rädd när Nelli (hunden) går på för hårt och verkligen hugger henne, även i ansiktet.

Ingen av oss har verkligen gått på henne när hon blir så där tokig. och nu på senaste tiden har allt blivit värre. vi har alltid sagt ifrån. Men tydligen har vi ändå vart för snälla.

Min familj bor på landet och jag bor inne i stan men är där ute så mycket som möjligt. så hon har minst ute på långpromenader 3-4 ggr om dagen. Sen är hon såklart ute och kissar oftare.

Men man märker och det säger min sambo med, att hon tror verkligen hon bestämmer över allt och alla. Total nonchalans.

• sparbanken

Vi försöker så gott vi kan.
    När vi är ute oc går med henne, så brukar vi gömma saker eller oss själva, så får hon söka efter den som är borta. vi gömmer även godis som hon får leta efter.

när vi säger i från säger vi ifrån med bestämd röst. När hon bits säger vi "fy, inte bitas" Sen säger vi "pussas matte i stället" och så fort hon pussar så läter vi jättet glada och berömmer henne.

jag tänkte gå ut med henne idag så fort jag kommer hem, på en längre promenad och göra lite lekar underpromenaden. och sedan så fort hon börjar bitas så tar jag ut henne, och astar boll är något sådant. för det hjälper inte att säga i från när hon bits. det blir bara värre då.

• sparbanken

ja, för hon beeter sig verkligen konstigt när hon blir så där tokig. hon springer runt med huvudet i marken, sen skäller hon och ska bitas..

vargtass: ja hon får så klart lugn och ro. så fort hon är trött sover hon, och ingen stör henne då. för man ska tydligen låta dom sova utan att bli väckta eftersom dom växer så mycket!

• sparbanken

vargtass: nej det lyckas vi inte så bra med, efetrsom hon är så stissig då. Vi brukar ta ut henne för att kolla om hon är kissnödig eller så.. hon kan inte alls vara still när hon får sina ryck.

Tusse73: tack! jag vet och jag är jätte glad att ni alla orkar skriva. för det hjälper och man bli ännu mer motiverad till att få henne att sluta med det. för när mamma ringde kändes det verkligen meningslöst. Behövde nog lite pepping till att det faktiskt går att få bort. den lilla drottningen.

• sparbanken

Hely:Men jag vill inte avliva henne, och jag vill att det funka och att hon kan vara med oss. Och vi visste nog inte att det skulle vara så mycket jobb. Vi hade en schäfer innan men hon var nog väldigt lugn av sig.

Men bara för det är mycket jobb med det, så vill vi att det verkligen ska fungera. Och jag visste inte att man inte ska gå långpromenader, men nu vet jag att det har vart fel gjort och jag ska berätta det för mamma så fort jag kan. och jag ska börja ge henne mer mental stimulans.

• sparbanken

Nutz, jag vet. och jag säger att jag inte vill det. jag vill ha henne, och du kan nog inte förstå hur ledsen jag är. Men vi ska inte avliva henne. det skulle jag inte till låta. men min mamma var så ledsen idag, och då sa hon det.

• sparbanken

Vargtass, ja det låter som en bra ide. tack så mycket!!

• sparbanken

Hej alla!

Tyvärr har jag inte kunna vart inne på ett par dagar. men tänkte berätta hur det har gått.

Era tips har vart jätte bra, och det har verkligen gett resultat.

Det började såhär..
    Som vanligt på dagen var hon som vanligt, helt tokig. Hon sprang runt runt runt och bet mig och sprang iväg och samma visa igen. det slutade med att jag sa åt henne på skarpen, men hon skälld e bara och sprang iväg. (tro mig jag testade med tugg leksaker innan) det slutade med att jag fick brotta ner henne. efter det så har hon blivit som världens sötaste valp. Som att hon behövde att någon sa ifrån på skarpen. hon har blivit så snäll.

Ibland händer det att hon får sina ryck, men då kopplar vi fast henne i sitt koppel, så får hon ligga på en filt och leka med sina tugggrejer och leksaker. (kennelägaren sa åt oss att göra så)

Ni anar inte vilken förändring det har blivit!

vi har även låtit henne leka mycket med huvudet. Tex att en håller i henne, så visar vi att man har godis i handen. sen går man runt och lägger ut godiset på olika ställen. (hon tittar hela tiden på än) efter det får hon själv leta reda på dom när vi säger "sök". vilket hon tycker är superkul.

Kramar
    En glad hundägare

Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.