Inlägg från: Tusse73 |Visa alla inlägg
  • Tusse73

hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.

Handlar ju lite om att visa vem som bestämmer också. Speciellt om hon blir värre av en tillsägelse. Detta är dock inte något stort problem och det är som alla andra här säger så att valpar bits. Skaffar ni en ny så lär den bitas den med, så är det bara.
    Vissa kan tugga i flera timmar om dagen, leksaker är inte till för att tugga på utan den funktionen ska tuggben uppfylla. Leksaker leker man med. Förrutom att valpen får använda sina käkar på tuggben så rensar den också tänderna med ett sådant.
    Märgben eller ben är oxhud är det bästa.

Kom ihåg att det är viktigt att använda sin röst vid uppfostran. Hunden ska märka skillnad på om den gjort något bra och ett nej.

Kanske känner ni någon som kan hjälpa er med lite tips om hus ni skall gå tillväga med er hund, med tanke på rasblandningen kan det behövas. Ni har förmodligen en ganska aktiv hund som kräver att få arbeta, vilket är något man ska tänka på innan man skaffar en hund. Nu krävs det tid och vilja för eran del att få bukt på hunden. Avlivning är inte ett alternativ enligt mitt tycke. Er hund har inte valt familj och förtjänar ett bra liv.

Du ska se att det ordnar sig om ni ger det lite tid, lycka till!

• Tusse73

Om man tränar och aktiverar en hund så lär man den också när den ska slapna av, men den måste också veta vem som bestämmer. En hund som inte vet vem som bestämmer och som är understimulerad blir oftast rastlös och orolig och får svårt att slapna av.

Förmodligen så vet inte er hund om att den gör fel när den biter eftersom den fortsätter och ser det som en slags lek blandad med en maktkamp när den gör så. Det är viktigt att ni tar av henne det beteendet och visar vem som bestämmer ( dvs alla i familjen ). Det är lättare att brottas med damen nu än när hon blir stor.

Se inte de råd ni får som kritik utan välj ut ett sätt som passar er. Det finns 100 olika synsätt på hunduppfostran om inte mer. Viktigt är att välja ett sätt som passar för er och er hund. Det kan vara lite känsligt att få tips och råd i dessa änmen men som sagt ta det inte personligt utan se det som hjälp.

• Tusse73

Jag tror som Hely, ni kommer att klara det! Kommer att bli vovve av er dam också, med lite tid och hjälp. Lycka till!

• Tusse73

Alla hundraser har olika egenskaper sen är hundar dessutom olika individer. Det som passar en hund kan passa mindre bra för en annan. En instruktör som är van att arbeta med mer krävande/arbetande hundar är inte alltid lika lämpade att arbeta med lättare/känsligare raser. Dessutom är man inte automatiskt bra för att man är instruktör. Det de flesta har gemensamt är ju dock att alla älskar hundar och alla vill det som är bra för hunden.

Jag tror att en hund som vet sin plats i flocken mår bättre än en som inte gör det. Och för mig är det självklart att hunden är lägst. Det är inte min hunds uppgift att gå ut genom dörren för att pejla läget innan mig, ej heller att ta emot mina gäster i dörren. Men han är en självklar del av familjen och ska må bra. Så ser jag det.

Kolla på hur hundar lever i flock och på hur tiken uppfostrar sina valpar. Där kan man lära en del anser jag. En hund som inte vet sin plats och som inte har lärt sig vad som är okej och inte okej är inte en lycklig hund, likväl som att en hund som inte blir aktiverad hittar sina egna uppgifter.

Det finns tusen sätt att uppfostra sin hund på men för mig har Halys sätt fungerat bra.

Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.