Inlägg från: Hallonsaft |Visa alla inlägg
  • Hallonsaft

hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.

Har inte läst de andra svaren, men om man vill avliva en valp för att den bits (vilket ALLA valpar gör när de är små) så ska man kanske inte ha hund.

En valp biter av många olika anledningar, kan nämna de vanligaste två:

* Tänderna kliar.
    * Den tränar redan på syskonen att bita och nafsa, detta för att lära sig hur bitandet fungerar. Den måste lära sig hur hårt det är ok att leka, med andra hundar, leksaker och människor.

Jag låter alltid mina valpar bita lite lätt i händerna på mig, de tycker det är roligt och har inte något med ledarskap att göra. För att valparna ska lära sig hur hårt de får bita, så piper/skriker jag till när de biter för hårt. Till 98% så slutar valpen att bita så hårt och den tar det lugnare. Övriga 2% fortsätter och då går jag därifrån direkt. Då är leken slut. Självklart fortsätter vi att leka en stund senare, men med samma metod. Biter de förhårt och inte slutar, så är leken slut. De lär sig snabbt.

Hundar är oerhört skickliga på att veta med vem eller vilka man kan leka hårt med. Min sambo tycker det är mindre roligt att bli "tuggad" på så han "piper" till tidigare, hundarna lärde sig snabbt att man tar det lugnt med sambon. Medan jag leker ganska rejält med mina hundar (schäfrar). Då går de vildare till och de får bita ganska rejält. Men minsta pip från mig så släpper de. När min dotter (11 mån) stoppar in fingrarna i munnen på dem, så gapar de och stänger munnen oerhört försiktigt. Så fort de känner hennes fingrar med tänderna så håller de sig stilla.

• Hallonsaft

Hely:

Nu handlar tråden inte om ledarskap, så mitt inlägg till Dig borde jag väl starta en egen tråd om. Men jag gör så i alla fall att jag svarar här.

I dina tips så ser jag ingenting som har med ledarskap att göra. Ledarskap är att samarbeta och att känna trygghet.

Att äta före hunden, betyder inte att man är ledare, då det i det vilda många gånger är valparna som äter först.

Att gå ut före hunden, betyder inte heller att man bestämmer. I det vilda är det oftast unghundarna som går först. I en vargflock som ska iväg på jakt vintertid, så är det ungvargarna som springer före, varför ska de äldre trampa upp en stig i snön. De får de yngre med mer energi göra. En sommardag, får de yngre också, springa före. De skrämmer då iväg ormar och liknande, så att de äldre går säkert.

Och att låta hunden vänta när den är kissnödig, ser jag inte heller hur de stärker ledarskapet. En bra ledare, ser väl till att man är ute innan man blir kissnödig i så fall.

För att bli en bra ledare, om man nu måste använda det ordet, blir man genom att visa trygghet när hunden är ute. Hitta på roliga saker, leka/kampa med sin hund, låta den få utlopp för vad den är skapt för (valla, jaga m.m) och att ge den vård så som god mat och närhet.

• Hallonsaft

Hely:

Visst vet jag att dessa metoder lärs ut på kurser. Är själv utbildad hundinstruktör och lär ut dessa. Men inte för att få hundägarna att bli bättre ledare inför sina hundar. Utan bla för att det är en ren säkerhetsgrej detta med att gå ut genom dörrar först och att hoppa ut/in i bilen.

Själv lägger jag större vikt åt att bekräfta mitt "ledarskap" genom att visa att jag skyddar hunden mot farligheter ute, genom att erbjuda det hunden vill i i form av jakt, vall eller liknande. Vara den som hittar på saker, ge hunden en huvuduppgift, så den känner att den har en uppgift i vår flock. En hund måste få en uppgift för att må bra i en flock. Om den inte får det, så kan man ha otur att den tar sig en uppgift, så som att göra utfall = vakta.

Inte heller jag använder mig av hårda ord, det behövs inte. Trots att mina hundar aldrig får ett varsågod innan maten. De får äta när skålen nuddar golvet. De får även ibland välja vilken väg vi sak ta när vi går promenad. De kan även säga till att -matte, kom igen nu går vi ut! och jag tar ut dem. Samma sak med lek, de kan komma och "tigga" lek och jag leker. Jag vill att vi har ett samarbete, där man ger och tar. Jag vill inte vara ledare i den bemärkelsen att jag bestämmer allt vi gör. Jag vill ha hundar som visar egna initivativ, fast skillnaden på dem och mig är att de ska fråga om lov först. Ibland säger jag nej och ibland säger jag ja.

• Hallonsaft

Men sen får man ju självklart även se till vilken individ man har som hund. De finns lika många träningsmetoder som det finns hundraser.

Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.