hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.
Har inte läst de andra svaren, men om man vill avliva en valp för att den bits (vilket ALLA valpar gör när de är små) så ska man kanske inte ha hund.
En valp biter av många olika anledningar, kan nämna de vanligaste två:
* Tänderna kliar.
* Den tränar redan på syskonen att bita och nafsa, detta för att lära sig hur bitandet fungerar. Den måste lära sig hur hårt det är ok att leka, med andra hundar, leksaker och människor.
Jag låter alltid mina valpar bita lite lätt i händerna på mig, de tycker det är roligt och har inte något med ledarskap att göra. För att valparna ska lära sig hur hårt de får bita, så piper/skriker jag till när de biter för hårt. Till 98% så slutar valpen att bita så hårt och den tar det lugnare. Övriga 2% fortsätter och då går jag därifrån direkt. Då är leken slut. Självklart fortsätter vi att leka en stund senare, men med samma metod. Biter de förhårt och inte slutar, så är leken slut. De lär sig snabbt.
Hundar är oerhört skickliga på att veta med vem eller vilka man kan leka hårt med. Min sambo tycker det är mindre roligt att bli "tuggad" på så han "piper" till tidigare, hundarna lärde sig snabbt att man tar det lugnt med sambon. Medan jag leker ganska rejält med mina hundar (schäfrar). Då går de vildare till och de får bita ganska rejält. Men minsta pip från mig så släpper de. När min dotter (11 mån) stoppar in fingrarna i munnen på dem, så gapar de och stänger munnen oerhört försiktigt. Så fort de känner hennes fingrar med tänderna så håller de sig stilla.