Inlägg från: Hely |Visa alla inlägg
  • Hely

hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.

Alla valpar bits, en del väldigt mycket, en del lite mindre. Man kan ju inte avliva en valp för det, det låter ju helt fruktansvärt. Förstår om du är upprörd.
    Själv har jag händer och armar fulla av sår efter min valp, hon bits så det står härliga till.
    Jag tar det lungt med henne, biter hon så lossar jag greppet och ger henne en leksak som vi leker med. Givetvis biter hon mig igen men det gäller att ha tålamod för jag vet att hon kommer att sluta. Nu förstår hon inte riktigt "nej" än men när vi väl lärt henne det så kommer vi att "neja" henne när hon biter, och berömma när hon slutar.

Vet hon betydelsen av "nej"? Har ni lärt henne det?

En del valpar kan vara riktiga små odjur och det kan ta tid att få dem att förstå vad de får göra och inte.
    Kan ni inte ta henne till närmsta brukshundsklubb och få lite "proffesionell" hjälp?

• Hely

...och som Giz säger, gå en kurs med henne. Aktiv stimulans, hjälp av kunniga människor och mycker bra träning både för er och vovven.

• Hely

Jag ser att du skriver "långpromenader". Du vet väl att man inte ska gå långpromenader med en valp, extra viktigt när det är en stor ras. Bättre då att ge henne mental stimulans hemma och att leka mycket (en parantes bara).

En annan fråga, visste ni vad ni köpte för hund när ni köpte en blandning mellan Labrador och Schäfer? Båda raserna är ju stora aktiva hundar som kräver mycket av sin ägare.
    Nu är jag inte ute efter att dömma dig, du vill ju uppenbarligen ditt bästa för din hund men jag tycker att ni får ta konsekvenserna av vad ni, som ngn skrev, tagit in i er familj.

Ang. bita i ansiktet så gör min valp det också. Hon vet inte att man är extra känslig där.

Om ni, under inga omständigheter, kan behålla valpen så snälla...ta inte den enkla vägen att avliva den. Valpen har inte gjort något fel och förtjänar ett gott liv. Ta er istället tid att hitta ett bra hem åt den. Hundar är anpassningsbara individer och din hund kommer att kunna finna sig tillrätta i en ny familj, bara det är en familj du litar på kan ta hand om den.

• Hely

Sparbanken, jag tror du grejjar detta! Du verkar motiverad och du verkar tycka om din hund.

Lycka till!

• Hely

Måste ge några tips till. För att befästa ditt ledarskap och visa att det är du som bestämmer kan du träna följande:

Låt aldrig hunden gå ut genom dörren före dig. Du bestämmer alltså går du först och sen får hunden gå.

Låt inte hunden kasta sig över matskålen. Ställ ner skålen, hunden får sitta och vänta, när du säger varsågod så får hon äta. Detta är inte en lätt övning eftersom valpar ofta är väldigt hungriga men jag har börjat med att säga åt min valp att sitta sen får hon slänga sig. Nästa steg blir att hon får vänta en liten stund osv.

Din hund vill gå ut och kissa. Du väntar en minut (blåsan är ju liten hos en valp) sedan säger du till hunden att "du, vad sägs om att gå ut". Du har m a o bestämt när ni ska gå ut. "Wow, sicken matte (ledare) jag har, hon vet när jag vill gå ut".

Hunden vill leka. Du väntar lite, sen säger du "nu ska vi leka" och så leker ni. Du har då bestämt att/när ni ska leka och hunden tycker du är rikigt rolig filur.

Du avslutar leken och då är den slut.

Öva ögonkontakt. Sitt på golvet med hunden framför dig med en godis i varje hand på varje sida ovanför hundens huvud, en halvmeters mellanrum mellan händerna ca(förstår du?). Hunden kommer att titta på dina händer först, men så fort hon tittar dig i ögonen så säger du "bra" och ger henne blixtsnabbt en godis. Till slut lär hon sig att det är när hon tittar dig i ögonen som hon får sitt beröm/godis. När hon kan det så kan du göra samma sak vid måltider, ut genom dörren etc. Hon får äta, gå ut etc när hon ser dig i ögonen. Detta bygger upp ett bra förtroende mellan dig som ledare och din hund.
    Du är en vänlig men bestämd ledare för din hund.

Detta med ögonkontakt har vi övat jättemkt med våran tik och hon skulle aldrig börja äta, inte ens om man håller ett grisöra framför nosen på henne, innan hon tittat oss i ögonen och vi sagt varsågod.

Phu...detta blev långt men kanske kan du ha lite nytta av det..hoppas det

• Hely

Nutz, precis. Just den övningen kräver såklart att valpen lärt sig säga till och även att hålla sig en minut.
    Är hon inte rumsren än så får man vänta tills hon blir det och köra övningen då.
    Vår valp är bara 12 veckor så med henne kan man absolut inte träna det. Hon sätter sig bara, man har inte en chans att förhindra golvkisseriet.

Ser att du också har en Finne föresten. Underbara hundar

• Hely

Nutz, jag skickar ett svar till din mailbox.

• Hely

Hallonsaft, det mesta i min tråd handlade enligt mig om ledarskap. Tryggt ledarskap som istället för hårda ord och bestraffningar på ett vänligt sätt visar vem det är som bestämmer. Ganska beprövade metoder som iaf jag lärt mig på de kurser jag gått och som jag även lärt vidare på de kurser jag haft. Sen om det inte passar alla är en annan sak. Mina hundar passar det utmärkt och de är trygga individer som tycker att matte är det bästa som finns.
    För att kommentera något av det du skrev:

Jag menar inte att vi i familjen skall äta först. Det jag skrev var att hunden får äta sin mat när jag säger att den får det. Min hund sitter ner när jag ställer ner skålen, hon tittar mig i ögonen, jag säger "varsågod" och hon äter. Dels vill jag inte ha en hund som stressat kastar sig över maten, dels visar jag min hund att det är jag som bestämmer när hon får äta.

Detta med att gå ut genom dörren först är något som jag tror att väldigt många med mig tränar. Hur det är i en vargflock vet jag inte men att ha en hund som tränger sig förbi mig för att han ska ut först accepterar inte jag. Vem vet vad som finns utanför dörren, en bil, en katt, ett rådjur. Jag går, sen går hunden = jag bestämmer = ledarskap. För mig är detta att befästa ett ledarskap, ett tryggt sådant. Samma att hoppa ur bilen, aldrig utan att jag säger varsågod.

Att vänta när hunden vill gå ut och kissar handlar alltså om en liten liten stund. En minut eller kanske en halvminut. Det är för att hunden ska tycka att du är toppen som ledare, som vet när han vill gå ut. Jag kan förstå om alla inte håller med om det och jag brukar själv gå ut direkt med min hund. Men det är något iaf jag lärt mig på de valpkurser jag gått och också lär ut på de valpkurser jag lett. Sen förstår jag era åsikter om just det.

Jag tror inte att man blir en bra ledare bara genom att hitta på roliga saker med sin hund när man är ute. Det kan man göra även om man är rädd för sin hund t ex eller om man av andra orsaker inte klarar av sin hund. Leka kan alla göra.
    Sen ska man givetvis leka med sin valp men det skrev jag också, men att jag bestämmer när vi börjar och när vi slutar. Detta handlade ju också om en valp på fyra månader så att gå in på mer avancerad träning så som vallning eller annat var inte aktuellt. Det kommer ju först senare.

• Hely

Hallonsaft, nu var det ju som så att TS hade problem med sin valp som bet. Vi var några som antog att det kunde bero på brist i ledarskap (vilket jag tycker är ett utmärkt ord att använda eftersom vi är ledare för våra hundar i mina ögon)eller att hon hade en dominant valp och jag gav några tips på hur hon kunde träna sin hund.
    Sen att det finns tusen andra sätt det vet jag och säkert ts också. Det skulle ta för lång tid att rabbla upp allt man ska tänka på för att få en hund att må bra. TS fick några goda råd på vägen och jag hoppas att det uppskattades av henne. Fördjupa sig kan hon göra genom att läsa böcker och gå kurser.

Du och jag har kanske lite olika syn på ledarskap och vi har olika sätt att fostra våra hundar. Jag kör en mix av allt, tydliga regler hemma, lek och tjim, träning och trygghet. Självklart får mina hundar ta egna initiativ, allt är inte svart eller vitt. Men hade jag haft en dominant hund så hade jag i processen då jag ska få den att förstå att jag bestämmer så hade jag också bestämt allt.

För att återgå till detta med att gå ut genom dörren så är det enl. mig ett tydligt sätt att markera ledarskap. Jag går först och möter faran, jag går också först eftersom jag är ledare och får känna alla dofter först etc.

Hundar behöver regler för att bli trygga individer, precis som barn.

Läs gärna min länk som på ett bra sätt beskriver min ideologi.

• Hely

Sen vill jag gärna tillägga att även jag sammarbetar med min hund. Hon ska tycka det vi gör _tillsammans_ är roligt. Jag skulle aldrig tvinga på henne ett pass på appellplan om hon inte vill, då hoppar vi ett hinder (som hon alltid tycker är kul) och sen tar vi en långpromenad istället.
    Där tror jag vi är överens

Svar på tråden hjälp! valpar som bits!!!!!!!!!!!!!!!!!! hjälp hon ska avlivas.