Måste ge några tips till. För att befästa ditt ledarskap och visa att det är du som bestämmer kan du träna följande:
Låt aldrig hunden gå ut genom dörren före dig. Du bestämmer alltså går du först och sen får hunden gå.
Låt inte hunden kasta sig över matskålen. Ställ ner skålen, hunden får sitta och vänta, när du säger varsågod så får hon äta. Detta är inte en lätt övning eftersom valpar ofta är väldigt hungriga men jag har börjat med att säga åt min valp att sitta sen får hon slänga sig. Nästa steg blir att hon får vänta en liten stund osv.
Din hund vill gå ut och kissa. Du väntar en minut (blåsan är ju liten hos en valp) sedan säger du till hunden att "du, vad sägs om att gå ut". Du har m a o bestämt när ni ska gå ut. "Wow, sicken matte (ledare) jag har, hon vet när jag vill gå ut".
Hunden vill leka. Du väntar lite, sen säger du "nu ska vi leka" och så leker ni. Du har då bestämt att/när ni ska leka och hunden tycker du är rikigt rolig filur.
Du avslutar leken och då är den slut.
Öva ögonkontakt. Sitt på golvet med hunden framför dig med en godis i varje hand på varje sida ovanför hundens huvud, en halvmeters mellanrum mellan händerna ca(förstår du?). Hunden kommer att titta på dina händer först, men så fort hon tittar dig i ögonen så säger du "bra" och ger henne blixtsnabbt en godis. Till slut lär hon sig att det är när hon tittar dig i ögonen som hon får sitt beröm/godis. När hon kan det så kan du göra samma sak vid måltider, ut genom dörren etc. Hon får äta, gå ut etc när hon ser dig i ögonen. Detta bygger upp ett bra förtroende mellan dig som ledare och din hund.
Du är en vänlig men bestämd ledare för din hund.
Detta med ögonkontakt har vi övat jättemkt med våran tik och hon skulle aldrig börja äta, inte ens om man håller ett grisöra framför nosen på henne, innan hon tittat oss i ögonen och vi sagt varsågod.
Phu...detta blev långt men kanske kan du ha lite nytta av det..hoppas det