Inlägg från: Elfan |Visa alla inlägg
  • Elfan

starta eget

Jag (eller rättare sagt jag och min man) har nyligen startat. Vi är dock av den försiktigare sorten så vi "smyger" igång verksamheten vid sidan av ordinarie jobb. Tanken är dock att framåt hösten öka takten något. Fördelen med detta är att man har tid att fundera & lära sig så eventuella misstag inte blir så kostsamma.

Det viktigaste är nog att man har en bra idé & gärna ett kundunderlag att bygga på precis som du säger söjsan. Det finns förresten en tråd för kvinnliga företagare - där finns mycket bra tips att hämta!

• Elfan

söjsan> Vi bor ju på landet så vi försöker hitta sätt att utnyttja det på... Du hittar en länk till vår hemsida i mitt krypin.

I vårt fall började det med att nån ville köpa ett lammskinn och sen kom en till osv. Då började vi fundera på om vi kunde utveckla det hela och få en fungerande verksamhet och så här långt ser det bra ut...

Så min erfarenhet är att hitta kunder först! Det är annars lätt att börja leta i fel ände eller fastna i byråkratin. Sirlig kom med jättebra råd - Nyföretagarcentrum och Skatteverket mfl är väldigt hjälpsamma och har ofta seminarium och likande med fokus på egenföretagande.

• Elfan

anezka> Inte snål - ekonomisk heter det ju...

• Elfan

söjsan> Mycket via nätet men även via personliga kontakter & visningar. Har märkt att man ofta går in och läser på hemsida för att sen ta kontakt. Har utgått från mig själv och försökt få med den info som är väsentlig - ska jag handla nåt börjar jag ofta att söka på nätet. Vi har alltså ingen fysisk butik men vill nån komma så är de välkomna. De flesta säger till i förväg om inte annat så för att få en vägbeskrivning till skogen...

• Elfan

söjsan>Det lär nog ta några år innan vi blir miljonärer... Nä än så länge kommer jag inte att säga upp mig. Min man kommer däremot att kombinera företaget med en del annat till hösten och därmed lägga lite mer tid dock ej heltid.

• Elfan

söjsan> Absolut och ett stort steg framförallt om man behöver göra större investeringar i lokaler, maskiner, personal odyl. I så fall bör man nog ha en god kontakt med banken och andra kunniga för att försäkra sig om att man har en affärsidé som håller. Det kan bli en dyrköpt erfarenhet annars...

• Elfan

Salmiak6> Är syftet att göra vinst är det väl att betrakta som företagande. Kolla på skatteverket.se - finns mycket bra info.

• Elfan

söjsan> Catering - spännande. Då tipsar jag om att försöka få företag som kunder. Där jag jobbar har vi ofta externa besök och kan då ringa och på kort varsel få levererat mat, dryck eller fikabröd. Väldigt smidigt och då blir det naturligt att beställa allt från det stället.

• Elfan

BlåRosen> och jag hoppas att du även ska satsa på internetförsäljning för choklad är så gott men det är himla långt till Luleå...

• Elfan

gemelli> En fråga till dig som har hållit på lite längre... Var det ett stort steg för dig att anställa? Man hör många i dag som inte törs, mycket ansvar och stora risker osv. Nu är det inte aktuellt för vår del än men jag är lite nyfiken...

• Elfan

gemelli> Tack för svaret! Nä allt prat om att satsa på småföretagare tycker jag mest visar på mycket snack och lite verkstad... Som nystartande upptäcker man att det svåra är inte att skaffa kunder - det är mycket annat som tar tid och kraft (nu hårddrar jag det lite men ändå...).

• Elfan

Bra att du håller liv i tråden söjsan så vi kan fortsätta och dela tips & råd!

Vi är lite sugna på att ev starta en gårdsbutik så nu har vi bokat i två studiebesök på gårdar med lite olika inriktning. Ska bli jättespännande och förhoppningsvis kan vi få lite mer kött på benen av någon som är i gång redan. Kan man undvika att göra misstag som nån annan redan gjort är det ju positivt...

• Elfan

Jennybates> Va kul - då får vi en direktrapport från en starta-eget-kurs! Är det givande?

• Elfan

Glömde tacka sommartorpet för ett mycket bra inlägg tidigare som ger en anledning att fundera...

Svar på tråden starta eget